Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 11. týden 2021
- Triad Advertising: Někdy i detail může být velká věc (55 %)
značka: Pilsner Urquell, klient: Plzeňský Prazdroj - McCann Prague: Ušlechtilé oříšky Nutline (54 %)
značka: Nutline, klient: Intersnack - Saatchi & Saatchi: Svět je plný chutí (51 %)
značka: T-Mobile, klient: T-Mobile Czech Republic - Unreal Visual: Tisíc volných míst v roce 2021 (29 %)
značka, klient: Broker Consulting
- Grizzlink: Neskrýváme zhola nic (22 %)
značka, klient: Alza.cz
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 12 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Plzeň váží zdraví přírody na jeleny

Nová lahev Pilsner Urquell
Pilsner Urquell mění etikety lahví za ekologičtější a v doprovodné kampani od agentury Triad upozorňuje na důležitost takových změn pro přírodu. Kampaň stojí na myšlence, že i detail může být velká věc a každý krok na cestě za lepším životním prostředím se počítá. „Věříme tomu, že i detail může být velká věc. Důležitou roli v naší kampani proto hraje exekuce. Ta zapamatovatelnou formou ukazuje a zdůvodňuje změny, kterých by si spotřebitel sám možná ani nevšimnul,” říká čerstvý kreativní ředitel Triadu Rado Jankovič. Vizuálně kampaň pracuje s digitálně rozhýbaným symbolem jelena a ušetřený nerecyklovatelný odpad přirovnává k váze dospělého zvířete – za každý rok s novými etiketami Pilsner Urquell nevyprodukuje 106 tun odpadu, což je váha 530 jelenů: „Aby nebyl pro diváky číselný údaj úplně abstraktní, zvolili jsme pro lepší představu přirovnání k jelenovi. Vybrali jsme ho nejen jako symbol českého a slovenského lesa, ale hlavně proto, že je častým a nejtěžším trvale žijícím druhem na našem území.“ Kvůli odstranění zlaté fólie z hrdla lahve pracuje kampaň Triadu s claimem Příroda nad zlato, který se i ve formě hashtagu #prirodanadzlato prolíná celým obsahem kampaně. „Z pohledu designu jde sice o malou změnu, v dlouhodobém kontextu má ale pro přírodu velký dopad a toto sdělení jsme volili jako ústřední i pro kampaň, která změnu komunikuje,” vysvětluje senior brand manažerka Pilsner Urquell Zuzana Dudová. Kampaň se v průběhu března objeví v televizi, online a v obchodech. Značka připravuje i méně tradiční kanály – ve spolupráci s českými i slovenskými designéry připravuje udržitelnou kolekci oblečení, díky které se lidé budou moci sami zapojit a podpořit organizace, které se zabývají ochranou životního prostředí. Výtěžek z prodeje kolekce poputuje prostřednictvím neziskového sektoru na podporu přírody. Kromě toho Triad připravuje jako součást kampaně i rozšířenou realitu – po namíření kamery telefonu na lahev se objeví animace s jelenem, která pomůže vysvětlit změnu a její dopady.
Láhev pěkná, oznam průměrný, pět set třicet jelenů zdrhá k Neumětelům. A co my s tím?
Vilém Rubeš
Z přirovnání ušetřeného odpadu k váze jelenů jsem nejdřív byla trochu jelen (počítám, že nebudu sama, kdo v Katovně tento obrat použije), ale kampaň rozhodně upoutala mou pozornost. Zlatí jeleni v sobě mají takovou zvláštní, až surreálnou poetiku.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Když ta lahev bude vypadat hůř, ale snad ušetříme něco na packagingu, šoupni tam eko argument. Rozumim. Ale je to fajn a povedené.
Pavel Jechort
Chytrá kampaň. Jeleni mě baví. A navíc jsou tak roztomilí, že mi ani nepřijde na mysl, že na nalepování a odlepování hliníkové fólie se určitě taky ušetří na nákladech. (Jak je to dlouho, co podobně Ikea „odprodávala“ tištěné katalogy?)
Míla Knepr (Contagious CZ)
Proč zrovna jelen? Nemohla by to být myš polní? Představte si, jaké impozantní číslo by vám pak vyšlo. Navíc byste volbou tohoto roztomilého škůdce vzdali hold jednomu českému géniovi.
Ondřej Souček
Když jsem to viděl poprvé, tak to bylo wooooooooooooooooowww. Psal jsem to už v jednom minulém hodnocení, zopakuji a chci to znova v titulku Katovny: „Triad piva prostě umí!“ Vítěz Katovny.
Stanislav Pluháček (Better)
Moc pěkně udělané. I to chytré spojení s jeleny mi funguje. Potud agenturní práce na jedničku! Jen si jako spotřebitel stejně myslím, že lidé z pívovaru chtěli ušetřit náklady za ten alobal. Plzeň bez alobalového hrdla je jako Nike bez fajfky. Konec jedné éry. Držím minutu ticha.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)
Zpracování i nápad zaujme. Nejvíce cením, že se obaly nepřepočítaly na fotbalová hřiště!
Petr Václavík (Czech Promotion)
Proč právě jeleni? Kam se zaběhla zvěř rohatá, černá, drobná či pernatá? I když, takový jelení guláš s vychlazeným plzeňským...
Ivan Peterka (Peppermint)
Tá nová reklama sa Jägermeisteru fakt podarila! Akurát ma na prvú dobrú napadlo, že novými obalmi zachraňujú jelene, takže z toho mám taký divný pocit, že predtým ich vraždili. Alebo prečo tam tie jelene vlastne sú? Možno kreatívny tím vypil v priebehu vymýšľania málo šálok kávy, údaj o presnom počte mi v exekúciách tiež chýba.
Tomáš Hrábek
Nejdřív jsem z toho byl trochu jelen. Ale s tou ekologií to funguje. Good good. Těším se na další divočinu.
Manuel Prada (Comtech Can)
Jägermeister se spoji s Pilsner Urquell? jsem si říkal, jak jsem to prvně uviděl. Vizuálně zajímavý a konzistentní s Pilsner Urquell komunikací, to je základ. Jelena a smysl jeho použití jsem ale chytil až na další pokus, vyžadovalo to mou plnou pozornost, to pro změnu není dobře. V důsledku plzeň piju, udržitelnost mi není lhostejná, ale v důsledku to se mnou nic nedělá.
Marek Říha (Alza.cz)
2. Z ušlechtilým oříšků jsou šlechtici

Ušlechtilé oříšky Nutline

Ušlechtilé oříšky Nutline
Intersnack na konci předloňského roku 2019 rozšířil své portfolio a v kampani s globální kreativou představila v Česku a na Slovensku značku prémiových oříšků Nutline. Letos se Intersnack rozhodl pro rozvoj lokální online komunikace a přichází s novými vizuály od agentury McCann Prague. Kreativní tým pod vedením Jana Bendy přišel s nápadem stylizace oříšků do šlechticů a panovníků vyobrazených na dobových portrétech. Aby si zákazníci spojili produkt s kvalitou a vybraným původem, vizuál doprovází headline Bohatá chuť ušlechtilých oříšků. Kvalita oříšků je tedy komunikována jak vizuálně, tak textově. „Hledali jsme koncept, který nám pomůže podpořit vnímanou hodnotu značky Nutline a předá spotřebitelům jasnou zprávu o její unikátnosti. Pro prezentaci jsme si vybrali online kanál, ve kterém můžeme cíleně těm, kdo mají rádi kvalitní oříšky, doručit naše poselství,“ říká Martin Macoun, manažer mezinárodních značek Intersnacku v Česku a na Slovensku. V obou zemích se kampaň zaměřuje hlavně na ženy, ve formě bannerů a brandingů běží primárně na sociálních sítích a webech.
„Bohatá chuť historického obrazu“ - dává vám ta věta smysl? Pokud ne, co vás naučila reklama?
Vilém Rubeš
Líbí se mi to. Jednoduché, výrazné, hezky zpracované. Trošku mi hapruje slovo „nejen“ v headlinu Bohatá chuť nejen ušlechtilých oříšků. Ale jinak pěkná práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Dobré je to, vtipné, je tam propozice...
Pavel Jechort
Už už jsem chtěl pochválit vymazlenou art direction. Trochu mi tedy skřípal fakt, že jsou to oříšky a zároveň „nejen“ oříšky. No a pak jsem šel na nutline.cz. Tam je to ale úplně jiný svět: jóga, fitness, péče o srdce, péče o životní prostředí, balanced life. Nějak se mi to v hlavě nepotkává.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Na mě dýchl duch starých dobrých devadesátek, když byli všichni tak naivní, že posadit ořech místo hlavy jim přišlo jako nápad na Louskáčka. A nenechte se mýlit. Při současné printové bídě je tohle jeden z kandidátů na shortlist.
Ondřej Souček
Prostě boží. Akorát mám pocit, že samotný produkt zapadne v barevnosti celkového vizuálu.
Stanislav Pluháček (Better)
Princ Burák, princezna Mandlína, pes kešušpaněl! To je paráda. Fakt se mi tohle moc líbí. Jasná myšlenka, krásné vizuály. Funguje to perfektně. Díky.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)
Když pominu, že burák není oříšek a šlechtic, jako symbol prémiovosti, už má svá nejlepší léta za sebou, jedná se o povedené vizuály s ambicí bavit.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Ušlechtilé oříšky jsou na hlavu. Ale zase hezká příležitost pro art direkci, které se v posledních letech moc prostoru nedostává, což je ušlechtilé.
Ivan Peterka (Peppermint)
Pekné. A vďaka tým naháčom na Telly to tento týždeň ani nie je tá horšia ukážka totálnej doslovnosti v reklame!
Tomáš Hrábek
Geniální nápad i exekuce. Chtěl bych si to pověsit u sebe doma. Kešu royal “voříšek“? Žeru!
Manuel Prada (Comtech Can)
Ta stylizace a napojení na ženskou cílovku mi nějak nesedí. Ten vizuál je na první pohled složitý, musím se víc soustředit a v důsledku produkt úplně zapadá. Co si asi tak běžný člověk odnese? Kostrbatá snaha a konstrukt, jak propojit kvalitu s oříšky.
Marek Říha (Alza.cz)
3. Coca-Cola propaguje ochucený tonic
„Svět je plný chutí. Objevte ho s Kinley.“ Tímto claimem představuje společnost Coca-Cola v nové kampani svoje ochucené toniky značky Kinley. Pětici příchutí komunikuje ve spojení s metropolemi z celého světa, které jsou pro ně typické. Vedle Londýna, který je charakteristický pro klasickou čirou variantu, jsou to také Bangkok, Stockholm, Havana a Buenos Aires. Kreativní koncept kampaně navrhla agentura Saatchi & Saatchi ze skupiny Publicis Groupe, s níž Coca-Cola v Česku dlouhodobě spolupracuje na komunikaci různých značek svého portfolia. Agentura vytvořila modulární spot, který umožňuje měnit flexibilně stopáž i zařazení jednotlivých příchutí a dá se proto snadno přizpůsobit specifikům různých trhů. Nápad určený původně pouze pro český a slovenský trh byl natolik úspěšný, že se ho Coca-Cola rozhodla převzít i pro další země. Česká kampaň tak poběží i v Itálii, Švýcarsku, Rakousku a Polsku. V Česku běží kampaň od začátku března v televizi, online a v sociálních médiích a pro Kinley je to vůbec první televizní reklama na našem trhu. Nákup a plánování médií obstarala rovněž Publicis Groupe, konkrétně její mediální agentura Starcom. Produkci zajistila Boogiefilms v režii Dana Konopáče.
Svět je plný chutí, ale Kinley je všechny bezpečně minul. Přiznám se, že jsem byl zvědavý, jak podle Velké červené vypadá „tak trochu punková“ příprava kampaně, ale vylezlo z toho učesané nic.
Vilém Rubeš
Moc se mi líbí barvy a atmosféra. Paní je ovšem poněkud strnulá. Nemám pocit, že by měla z objevování světa chutí bůhvíjakou radost.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Fajn práce, light reklama, na kterou se dobře kouká, produkt na svém místě.
Pavel Jechort
Různá stopáž, různé produkty/příchutě, jejich různé řazení. To zní skoro jako GA (General Advertising). No, ikonická kampaň z toho asi nebude.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Pro tuhle dobu mně to přijde naprosto vhodný. Ženská je sama a nikoho neohrožuje kapénkami či aerosolem. Je to příjemně nudné a nic neříkající. Za mě perfektní covidová reklama.
Ondřej Souček
Řemeslně velice dobrá práce, insight je tam taky jasnej, cílovka jakbysmet. Palec nahoru.
Stanislav Pluháček (Better)
Hezký to je! Vizuálně dramatický. A ta jednoduchá hláška, že svět je plný chutí, funguje skvěle. Myslím, že by se druhá věta s imperativem „objevte“ mohla pojit s těmi chutěmi, než světem: „Objevte ho“ vs. „Objevte je“. Svět teď radši moc objevovat nechci. A ta žena pijící z láhve, to trochu, pardón, že ano, babička by se pohoršila. Ale jinak moc fajn, děkuju.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)
Svět chutí už jsem párkrát objevoval, jednou s kávou, podruhé s chipsy, tak proč se na cestu plnou zážitků a příběhů nevydat i s tonikem, reklama je to pěkná.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Svět je plný chutí. Jediný, kdo o tom nemá nejmenší tušení, je hlavní představitelka.
Ivan Peterka (Peppermint)
Pekné. Ale tlačovku to má naboostovanú, ako keby šlo o spot na Super Bowl.
Tomáš Hrábek
Hudba to celý zachraňuje – dobrej vibe. Ale ta osamělá holka je jak zprávařskej hologram bez emocí, což tomu drinku asi moc nepřidává. A nepřijde vám, že ten tonic pije stejně jako Coca-Colu?
Manuel Prada (Comtech Can)
Nevím proč, i když to má řadu moderních prvků, v důsledku mám pocit, že je to retro. Delivery světa chutí tam je a chápu, co mi chcete říct, bohužel univerzálnost je tam dost cítit. Ale jo, tonic mám hodně rád, hlavně s ginem. tady ty nové chutě toniku Kinley asi ve finále zkusím.
Marek Říha (Alza.cz)
4. Broker Consulting prosazuje nadhled
Agentura Unreal Visual vytvořila trojici náborových spotů pro společnost Broker Consulting. Každý z nich cílí na jinou skupinu - na studenty, na ženy a obecně na lidi ve věku mezi 40 a 50 lety, kteří chtějí změnit svoji předchozí kariéru. „Našim cílem je pomoci našim manažerům a ředitelům v regionech s náborem šikovných lidí a odprezentovat práci v Broker Consulting a ve franšíze OK Point novým a moderním způsobem,“ říká ke kampani Jan Lener, ředitel odboru marketingu a komunikace Broker Consulting. „Na spoty bude v rámci reklamní kampaně navázána microsite obsahující podrobnější informace včetně delších videí, které pomohou případnému zájemci o práci lépe pochopit systém fungování společnosti.“ „Zadání znělo jasně – náborové video pro velký korporát. Ale i takovou věc má cenu vzít stylově a pokusit se ji odlehčit, obzvlášť pokud má na sociálních sítích zaujmout,“ říká režisér spotu Jakub Šedý. „Proto je každý spot postaven na scénce, ve které zaměstnanec levituje. Levitace jako znak klidu, vyrovnanosti a spokojenosti s pracovním prostředím a náplní práce, kterou je pomoc klientovi zorientovat se ve světě financí a realit. Levitující je vyrovnaný až natolik, že mu nepřijde nic divného na tom, že se pohupuje půl metru nad zemí. O to víc je překvapeno, pohoršeno a pobaveno jeho okolí,“ popisuje režisér. „Chtěl jsem, aby prostředí financí a realit bylo uvěřitelné. Proto kombinace ruční kamery a jízdy. Poroto reálná prostředí a ne ateliér. Proto práce s neherci – v rámci videí pracujeme s postavami, kteří jsou zároveň reální zaměstnanci společnosti,“ doplňuje Jakub Šedý.
Asi příliš luštěnin. Kromě levitace přehlídka stokrát viděného i slyšeného. NKP.
Vilém Rubeš
Ta firma vypadá jako moje ztělesněná noční můra, ale chápu, že nejsem cílová skupina. Třeba je to pro někoho sexy...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jsem si vzpomněl, jak jsme na natáčení vždycky žehrali na počasí a možný „weather day“. Ale tady nějakou mlhu kvůli záběru neřešili, protože výsledný dojem pokazit nemohla.
Pavel Jechort
Jsou opusy, kdy člověk ani nemusí příliš mudrovat. Stačí pročíst vysvětlující text ke kampani. Jako tady: „Levitující je vyrovnaný až natolik, že mu nepřijde nic divného na tom, že se pohupuje půl metru nad zemí.“ To je karma finančního poradce...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Ale tohle není nadhled, ten týpek se nade mě povyšuje. Ještě se při tom poťouchle pochechtává. Pokud je tedy záměr přitáhnout do práce v Brokers arogantní jedince, asi se to podaří.
Ondřej Souček
Jako produkčně relativně ok. Ale ta kreativa má cílit na koho, prosím?
Stanislav Pluháček (Better)
„Chtěl jsem, aby prostředí financí a realit bylo uvěřitelné,“ říká pan režisér. No a pak tam visí ve vzduchu spoustu lidí. Nechci to shazovat, ale na mě to nefunguje. Je mi těch lidí nějak líto, připomíná mi to ty nešťastníky, kteří „levitují“ na ulicích v podobě převlečených mnichů, a žebrají o moje peňouze.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)
Jako reklama na Espumisan dobrý! Jako náborový inzerát mě to nepřesvědčilo.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Tvůrci chtěli, aby prostředí financí a realit bylo uvěřitelné. Tak určitě, to se fakt povedlo.
Ivan Peterka (Peppermint)
Viem si predstaviť, že tie videjká tam prilákajú presne ten druh nesympatických ču*áčkov, čo sa na ľudí radi pozerajú zvrchu. Takže super!
Tomáš Hrábek
Hm, proč nelevitují i další broker gurus? Tvrdej byznys a meditace? Je to celý trochu zmatený. Navíc asi nechci, aby na mě někdo při jednání shlížel shora.
Manuel Prada (Comtech Can)
Nějak nemohu najít ta pravá slova. Náborovka ok, ale ta levitace, marně hledám smysl a konkrétní představu o tom, co to pro mě znamená? Kreativa pro kreativu.
Marek Říha (Alza.cz)
5. Telly neskrývá (téměř) vůbec nic

Z jarní kampaně Telly

Z jarní kampaně Telly
Jarní kampaní se televizní operátor Telly rozhodl oslovit především potenciální zákazníky na internetu a sociálních sítích. Vizuály se spoře zahaleným mužem mají sdělit, že provozovatel před zákazníky „neskrývá zhola nic“. Za strategickým konceptem a produkcí kampaně stojí agentura Grizzlink, o mediální nákup a výkonnostní složku se stará agentura BV24. „Novou kampaní jsme chtěli upozornit na fakt, že je normální mít poskytovatele, kterému rozumíte, který před vámi nic neskrývá, a je také normální získávat za svou věrnost odměny. Naše zákazníky se snažíme neustále překvapovat a bavit,“ uvádí Jan Schöppel, marketingový ředitel Telly. Noví zákazníci dostanou tři měsíce sledování naplno a powerbanku a ponožky jako dárek. Pro stávající zákazníky bude od 1. dubna nový věrnostní program s odměnami. Obě skupinám Telly slibuje hlavně transparentní přístup: „Smlouvy se závazkem nebo ‚baťovské‘ ceny patří ke staromódním marketingovým praktikám, které Telly v komunikaci se zákazníky nepoužívá.“
Takové to nic před vámi neskrýváme a jsme transparentní, vyjádřeno co nejvíce banálněji, se snahou neříct o nabídce spotřebiteli nic jiného, než že jsme se odlišili panákem bez gatí. Zdařilo se. NKP.
Vilém Rubeš
„Naše zákazníky se snažíme neustále překvapovat a bavit,“ řekl marketingový šéf Telly, Překvapena jsem byla, pobavena nikoliv. Nějakým zvráceným způsobem mě však na vizuálech baví barevné sladění.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Prosím neeeee. Doslovné reklamy neeeee. Vážně si myslíte, že bych si teď objednal vaši službu? Co by to asi tak říkalo o mně jako o člověku?
Pavel Jechort
To je tak, když marketing „bojuje proti staromódním marketingovým praktikám“: nahatej chlap, jehož moudí se skrývá za květinou, v promo ponožkách.... Jsem staromódní - když je v reklamě nahatej chlap, musí to být vtipné aspoň jako Kyrö Distillery. A jakýkoli obraz chlapa oblečeného jen do ponožek bych zákonem zakázal.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Podivejte, ne že by mě zajímalo, co ten hoch skrývá, ale napsat k tomu, že nic neskrýváme, mi přijde jako klamání spotřebitele už při reklamní kampani. K tomu ty ponožky. Podle jednoho průzkumu mezi ženami je nahota u mužů neslučitelná s ponožkami, pokud muž vyžaduje ještě něco navíc.
Ondřej Souček
Z vizuálu není vůbec poznat, o propagaci čeho se má jednat. Využívat dvojsmysl může být sice super, ale tady to smysl nedává.
Stanislav Pluháček (Better)
Opravdu je ta doslovnost nutná? Tenhle styl vizuálů si nechte na reklamu na oční kapky, až vás zase budou bolet oči jako teď mě. Ach jo, proč. A přitom má Telly tolik sportovních programů, kvůli kterým stojí za to si službu předplatit. Nebo celkem slušně fungující aplikaci, která je rychlejší a stabilnější než ta od konkurence. Ale ne, to radši nahýho chlapa a ponožky. Škoda, uf.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)
Neměla by komunikace televizního operátora být spíše o něčem jako „ukážeme vám hodně“ než „neskrýváme zhola nic“. Naháče ani ponožky nekomentuji.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Nic. Zhola nic. Telly nenabízí zhola nic. Leda ponožky na nahatém chlapovi. A to není zrovna nabídka, která se neodmítá.
Ivan Peterka (Peppermint)
Je fascinujúce, koľkým ľuďom bez štipky vkusu to muselo prejsť rukami, než som to videl ja, prostý človek z východného Slovenska, ktorému to privodilo šedý zákal. Keď sa ma mama nabudúce opýta, čo že to v tej reklame robíme, tak už jej nebudem ironicky ukazovať letáky z Kauflandu, ale túto s*ačku.
Tomáš Hrábek
Trochu fail… jsou věci, který Telly evidentně furt skrývá. Alespoň na klíčáku. I když neříkám, že je potřebuju vidět.
Manuel Prada (Comtech Can)
Co si mám z té kampaně přesně odnést? Jediné co si pamatuju, je polonahý chlápek a to fakt nechci. Navíc to sdělení je na mě trochu za roh a nejsem si jist, že to běžný člověk podchytí. To celé je ne úplně povedený pokus lehce šokovat a zároveň pobavit.
Marek Říha (Alza.cz)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec
