„Trojan je jako nimrod celkem vtipný,“ líbí se apka a Ťapka ve vlaku

Reklamní kati tentokrát nejvíc ocenili další reklamní veselohru od Havasu pro České dráhy.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna za 22. až 24. týden 2021

  1. Havas Prague: Apka je víc než Ťapka! (60 %)
    značka, klient: České dráhy
  2. Proboston Creative: Jak se do lesa volá, tak se z lesa Jupí (58 %)
    značka: Jupí, klient: Kofola ČeskoSlovensko
  3. VCCP Prague: Birellády (52 %)
    značka: Birell, klient: Plzeňský Prazdroj
  4. World of Online: Staňte se šéfkuchařem i vy! (38 %)
    značka, klient: Amica
  5. Lisbeth, Milano Praha: Otevřete se životu (37 %)
    značka: Mattoni, klient: Mattoni 1873

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Lístky do vlaku kupuje Ťapka, nebo apka

Vyhnout se frontám při nákupu jízdenky nebo najít rychle nástupiště, to je díky mobilní aplikaci Můj vlak otázka chvíle. A právě na aplikaci lákají v novém spotu České dráhy. Nová kampaň od agentury Havas představuje tentokrát Ivana Trojana v roli despotického nimroda, který využívá svého cvičeného psa k nákupu jízdenek. Ve spotu se objevil i herec Jiří Maryško.

Iva Hadj MoussaTrojan je jako nimrod celkem vtipný. Celý spot na mě působí malinko infantilně, ale nekroutím se u toho trapností, jak to mnohdy u rádoby veselých scének bývá, takže dobrý.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaOna ta ťapka je tak trochu svině převlečená za kamaráda! Že nechala ve štychu svýho páníčka, to se přece nedělá. Tomu se říká věrnej pes? Klečet, klečet, klečet bude! Mě ta doslovnost a slovní hříčka tady moc baví. Díky.
Petr Laštovka

Pavel JechortJe to dobrý, švanda, ale hele, ten produkt, to je přece pořád dost nehratelný.
Pavel Jechort (Mall Group)

Ondřej SoučekNo jo, to se vám to točí s takovejma hercema. Skvělí jsou oba a s Trojanem snad nejde nic zkazit. Ale baví mě to.
Ondřej Souček

Michaela SýkorováSmekám. Je to fakt dobrý. Má to excelentního Trojana, má to všechno.
Michaela Sýkorová (Gen)

Míla KneprAno, pan Trojan. To sdělení, co měla reklama doručit, je opravdu složité. A ještě do toho švarný myslivec... Jako bych slyšel: „Jéé, hele zase Trojan... ne, nevím, o čem to bylo...“ Simple is often better.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Je skvělý, že jsou pořád zadavatelé, kteří jsou ochotni vyrábět českou reklamní veselohru. Je to sice trochu v duchu Anděl na horách, ale ta apka to vrací do 21. století. V závěrečném záběru pak rychlík po nových kolejích míří k zářné budoucnosti ve stylu Deutsche Bahn. Snad se toho jednou dožiju!
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Tomáš UrbánekVtipný scénky v reklamě vůbec nejsou můj styl, ale svý příznivce to asi má. Mně to přijde hrozně odtržený od reality a o produktu to nic moc neříká. Navíc ten herec (a nemyslim Ivana Trojana) už byl asi ve všech reklamách u nás.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)

No jo no. Je to pan herec. Na okamžik jsem si myslel, že je to pan Svěrák. To nervózní oko dělá v příběhu nejvíc.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela OulehlaŤapka, apka? Já vám nevím... České dráhy rozhodně měly už lepší spoty.
Michaela Oulehla (Cognito)

2. Děti hlásí na rodiče jako rodiče na děti

Jupí sirupy: Jak se do lesa volá, tak se z lesa Jupí (Proboston Creative)

Jupí sirupy: Jak se do lesa volá, tak se z lesa Jupí (Proboston Creative)

Nová kampaň sirupů Jupí volně navazuje na dřívější spoty Lahvinka a Pusinka. Agentura Proboston Creative hledala dlouhodobě udržitelný koncept, který by zachycoval situace z rodin, ve kterých si děti a rodiče vyměňují své role: „Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit realitě rodinného života, a proto jsme základ pro každý spot hledali v běžném životě - našem i našich zákazníků - v tom, co doma často slýcháme. Dětem v předškolním a raném školním věku nic neunikne a každá rodičovská průpovídka se tak může mamce nebo tátovi obratem vrátit v tom nejméně očekávaném momentu, což s sebou přináší řadu úsměvných a milých situací.“ I v budoucnu chce značka Jupí rozehrávat tuto rodinnou dynamiku a zachycovat běžné a úsměvné výměny mezi rodiči a jejich malými dětmi. Televizní kampaň využívá především sponzorovaného obsahu před televizními pořady. Koncept je postavený tak, aby fungoval i v krátké stopáži a bylo možné jej v budoucnu libovolně rozvíjet. Součástí kampaně jsou i POS materiály v místě prodeje.

Iva Hadj MoussaZa mě vítěz týdne. Proč? Především kvůli nápadu. Tento koncept, kdy děti „buzerují“ rodiče větami, které obvykle pronášejí právě táta s mámou, nebo babička s dědou, je vlastně nekonečný. Nabízí spoustu hravosti, autentických situací a vtipu. Autorovi nebo autorce nápadu posílám velký palec nahoru, jupí!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaTak je to takový odvárek Marie Poledňákové a jejich všelijakých velrybích stoliček, že? Asi v pořádku. Jen jsem dneska úplně marnej, ale já to spojení s tou šťávou úplně nevidím. Předchozí „lahvinka“ za mě lepší, le pardón.
Petr Laštovka

Pavel JechortPrudivé děcko, asi nadopované to sladkostí, mě nebere. Spojení s produktem nula, insight nula atd. atd.
Pavel Jechort (Mall Group)

Ondřej SoučekInsight boží, ale pomohlo by kreativě, kdyby se tyhle hlášky objevily v absurdnějších situacích. Takhle se moc nesměju a vim, že bych se smát mohl.
Ondřej Souček

Michaela SýkorováTohle mě pobavilo. Té holčičce jsem to fakt zbaštila. Myšlenka a zpracování je super, ale jak to souvisí s tím Jupíkem? Propojení produktu s kampaní je za mě trochu mimo.
Michaela Sýkorová (Gen)

Míla KneprPřed léty jsem „lahvinku“ těžko rozdýchával. Tenhle koncept mne ale tuze baví, i proto, že má nohy. Krásný insight, jasná strategie. Dobře vy.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Tahle série krátkých videí mě pobavila. Inspirovány životem, dětský herci jsou výborný a filmově jsou dobře vypointovány i přes brutálně krátký formát. Jen mi vrtalo hlavou, jak se ty příběhy odkazují k produktu, až jsem se podíval na inzerát Jupí a ... bingo! Jak se do lesa volá! Agenturo, dovedu si představit, co se dělo!
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Tomáš UrbánekTohle je zábava - sám to teď zažívám s dcerou, ale vadí mi, že se scény vůbec netočej okolo produktu a někde se produkt dokonce ani neobjevuje. Možná to zní jako tabulkovej přístup, ale myslim, že ani Jupí si tohle dovolit nemůže. Vtipná je návaznost na ‚‚lahvinku‘‘. Naopak smutnej musí být fotbal, u kterýho chlap pije šťávu...
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)

Já mám tyhle spratky rád. Je to pěkně odžité. Pod slovem lahvinka se mi ale sirup nevybaví.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela OulehlaHolčička z reklamy je mojí hrdinkou. Spoty mě pobavily, ale na první dobrou mi nenaskočila spojitost s lahvinkou plnou úsměvů. Usměje se akorát maminka a tatínek zůstává bez úsměvu.
Michaela Oulehla (Cognito)

3. Na léto bez éček jsou nové Birellády

Birell spouští novou letní kampaň na Birellády, nápoje uvařené na bázi nealkoholického piva. Strategie a kreativa vznikla opět ve spolupráci s agenturou VCCP a představuje produktovou řadu jako alternativu ke klasickým limonádám. V produktové řadě Birellád mohou spotřebitelé vyzkoušet příchuť Ledový čaj s broskví, Citronáda, Bezovka a Cola, kterou Birell komunikačně podpořil už loni. „Naším cílem je s Birelládami narozdíl od Radlerů, tedy klasických ochucených nealko piv, oslovit zejména spotřebitele, kteří nejsou velkými fanoušky pivní chuti. Přestože jsou Birellády uvařeny na bázi nealko piva, jeho chuť v nich není výrazná a převládají zde ovocné tóny nebo chutě charakteristické pro daný typ nápoje. Nealkoholický pivní základ ale obstará celkovou plnost chuti, takže není potřeba do Birellád přidávat umělé přísady,“ popisuje novou produktovou řadu senior manažerka značky Birell pro Česko a Slovensko Lenka Trvalcová. Kampaň vychází z dlouhodobé kreativní platformy značky Birell Chuť zážitků a zaměřuje se na zážitky, pro které platí, že méně je někdy více, například pokud jde o plánování. „Chtěli jsme v kampani poukázat hlavně na to, co v Birelládách není. Proto se celý koncept točí kolem slůvka bez, a situací, kdy méně je více,“ doplňuje Dragan Vekić, kreativní lídr VCCP. Kampaň poběží od června v Česku a na Slovensku v televizi, online a v místě prodeje, doprovodí ji redesign plechovek, na nichž se nově objeví právě i název Birelláda. Televizní kampaň vznikla ve spolupráci s Armada Films pod režijním vedením Maroše Milčíka, autorkou fotografií je Alžběta Jungrová. Ve spotech zazní skladba Do You Love Me v podání kapely The Contours.

Iva Hadj MoussaJe to celkem fajn pokus vytvořit letní náladovku. Rozhodně k tomu přispívá i skladba a pár pěkných záběrů (ačkoliv musím tvůrce pokárat, že cestujícím v kabrioletu zapomněli dát bezpečnostní pásy a tancující dívky jsou poněkud křečovité). Ale úvodní věta Užij si život by měla viset v agenturách i u klientů jako příklad odstrašujícího, nesmyslného, ošklivého klišé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaTo muselo být práce, jéminkote. Jen když se řekne Birelláda, mám pocit, že je to čokoláda. A tahle je navíc úplně nahoře bez? Zmatení, to bude z hladu či žízně.
Petr Laštovka

Pavel JechortTakové k tanci a poslechu, ale proč by ne.
Pavel Jechort (Mall Group)

Ondřej SoučekVlastně je to vysoustružené dobře. Taková pěkná práce od šikovných řemeslníků, ale nic, co by mě chytlo za srdce. Fajn řemeslo, čísla to udělá, máte někdo něco proti? Jestli jo, tak odleťte na jinou planetu.
Ondřej Souček

Michaela SýkorováBirelláda? To zní jak marmeláda. Chuť na to sice nemám, ale zapamatovatelný to je. Myšlenku to má, vizuálně hezký to je a léto z toho přímo dýchá. Tak proč ne.
Michaela Sýkorová (Gen)

Míla KneprVignettes. A vlastně každou už jsem v českých reklamách viděl. Skoro jako kompilace klišé. V okamžiku, kdy jsem ve VW viděl plyšové kostky, tak mě napadlo, že to je spot, který záměrně cituje všechny vignettes, co se jich u nás objevilo...
Míla Knepr (Contagious CZ)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Oceňuji vizuální kvalitu a produkční úroveň a vlastně i ty subtilní situační pointy, ale ani populární skladba neskryje jistou křečovitost, kterou to celé působí. Já se na to prostě nenaladím. Ale že jsou Birellády bez éček, jsem pochopil.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Tomáš UrbánekOd VCCP jako vždy bezchybná práce. Baví mě výběr neklišoidních scén, ladění videa a art direction. Možná bych ubral vět ve voiceoveru, aby se v tom Birell neztratil.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)

Coca-Cola po česku. Trochu moc kubánského filtru. Klidně si tu pivní limonádu dám ať už s, nebo bez.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela OulehlaTento spot jsem bez problémů dokoukala do konce a přenesl mě myšlenkami z práce na letní dovolenou!
Michaela Oulehla (Cognito)

4. Finalista MasterChefu radí v odrazech spotřebičů

Klíčový vizuál kampaně

Klíčový vizuál kampaně

Agentura World of Online (WOO) rozšířila spolupráci se svým dlouholetým klientem, značkou kuchyňských spotřebičů Amica. Tentokrát se vydala i mimo online marketing a přinesla 360° reklamní kampaň zahrnující nadlinkovou i podlinkovou komunikaci. Primárním cílem kampaně bylo zvýšit povědomí o značce a představit chytré funkce, které spotřebiče Amica nabízejí za dostupné ceny. I proto se kampaň odehrála ve vybraných regionech a cílila hlavně na lidi v menších městech. Kreativa využila finalistu televizní soutěže MasterChef Česko Pavla Berkyho, který v odrazu spotřebičů nenápadně radí, jak na to.

Iva Hadj MoussaPoněkud strašidelný spot, kdy sympatický tatík, starající se o blaho rodiny, vidí všude odraz šíleného chlapa. Ale možná jsem to jenom nepochopila.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaAno, tohle se mi přesně děje. A pozorný čtenář mých kousků už tuší. Pravidelně vídám v odraze svých spotřebičů jiné postavy. A tuhle byl v kině se mnou i kůň! A nikdo mi to nevěří. Katastrofa. Kde se můžu z toho vyterapeutovat? Děkuju, milá Amiko, že o tom otevřeně mluvíš. Oh, wait. Tohle není reklama na pomoc v deprézi?
Petr Laštovka

Pavel JechortNápad se mi líbí, zpracování je už horší. Ale potenciál to má, nebo spíše mělo. I když samozřejmě opět otázka, proč Amica, a ne něco jiného.
Pavel Jechort (Mall Group)

Ondřej SoučekJá napsal strašně „vtipnej“ komentář, ale smazal jsem ho. Schizofrenie, přátelé, není žádná legrace.
Ondřej Souček

Michaela SýkorováVlastně by to nemuselo být špatný, kdyby samotné ztvárnění bylo o několik levelů výše. Bohužel se mi na to hezky nekoukalo.
Michaela Sýkorová (Gen)

Míla KneprPo kursu pečení s panem Maršálkem si říkám, že na tom něco je. Ale ten zárodek kreativní ideje je tak nějak nedopečený.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Na tak krátký formát jsem to kupodivu pobral všechno už napoprvé. Ale ruku na srdce, drazí, jestli jste se na Ratatouille dívali pozorně, tak víte, že šéfkuchaře z vás lednička nebo sporák neudělá. Chtělo by to trochu zapracovat na insightu.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Tomáš UrbánekPřijde mi to jako dobrej nápad. Ve vizuálu si ale podle mě odrazu málokdo všimne a navíc jsou si oba pánové dost podobný. Já bych vybíral herce tak, aby profíkovi v odrazech podobnej nebyl. Překlep v headlinu je u tiskovky škoda, ale myslim, že to známe všichni - na inhouse úkoly je vždycky nejmíň času...
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)

Ten nápad je v pohodě, toho provedení je škoda. Doplňující otázka, jak by vypadal odraz manželky?
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela OulehlaČeská lidská verze myšáka z Ratatouille... to byla první myšlenka, která mi okamžitě naskočila a už jsem se jí nezbavila a zůstávám proto u slova „milý“. Každopádně kampaň s ambasadorem ve mně vzbuzuje zvědavost, co se týče úspěšnosti.
Michaela Oulehla (Cognito)

5. Mattoni zve po pandemii zpátky do života

Do restaurací a kaváren se po měsících protipandemických opatření opět začíná vracet život. Otevření stravovacích zařízení oslavuje v novém spotu i značka minerální vody Mattoni. Prvním spotem ze série tak startuje kampaň s názvem Mattoni je život. Kampaň s tóny známé skladby Life is Life od skupiny Opus odstartovala na televizních obrazovkách a online. Autorem hlavní myšlenky kampaně je agentura Milano Praha, na kreativě a také produkci spolupracovala agentura Lisbeth, na produkci se podílela i Armada Films. Natáčení probíhalo v poděbradské restauraci Cucina ze skupiny La Place Tomáš Vrby.

Iva Hadj MoussaCo na to říct? Je to takové průměrné. Aspoň že použili tu odrhovačku Life is Life, jinak by to bylo, jak se říká, „úplně o ničem“.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaTyjo! Tak Lájf iz lájf od Opusu jsem neslyšel roky. A tady bez varování rovnou do refrénu. Na nána nána na! Zbytek jsem nevnímal. Oč šlo?
Petr Laštovka

Pavel JechortZamáváme pandemii, šup do vody a lejem minerály? To je dost odfláklé.
Pavel Jechort (Mall Group)

Ondřej SoučekTohle je pecka! Jdu se hodit do balancu do nejbližší čučíny. Vypadá to jak z roku raz dva, ale vlastně mi to vůbec nevadí. Naopak se mi to poněkud zvráceným způsobem líbí. A všichni: Life is Life, na ná na na ná.
Ondřej Souček

Michaela SýkorováNuda, nuda a ten color grading? Fuuuf, ne.
Michaela Sýkorová (Gen)

Míla KneprDestilovaná nuda, korunovaná ťukáním skleničkami s minerálkou.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Tomáš Mrkvička (Publicis)Život se vrací do rovnováhy a teď už nezbývá než mu dodat ten správný balanc. Učebnicová ukázka reklamního konstruktu, která nakonec vždy zcela bezpečně zplodí prázdnotu reklamních brejků.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)

Tomáš UrbánekOceňuju výběr hudby a davovej popěvek na konci. Jinak na tom bohužel nic moc neni. Snažil bych se vybírat zajímavější scény, lidi, nebo to prostě jinak ozvláštnit.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)

Jj, to je život. Je dobře, že covid ustupuje. Víc k tomu - pardon -nemám.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela OulehlaPěkný a aktuální! Jako milovník gastra se s myšlenkou ztotožňuji a tu mattonku si venku dám.
Michaela Oulehla (Cognito)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.