Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Tržby e-shopů loni stouply o 17 % na 135 miliard Kč

Obrat tuzemských e-shopů za rok 2018 dosáhl 135 miliard Kč, meziročně tedy Češi utráceli o 17 % víc. Vyplývá to z analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Vzrostl také počet e-shopů, aktuálně jich je na českém trhu 43.500.

Obrat české e-commerce

rok 2015 2016 2017 2018
obrat v miliardách Kč 81 96 115 135
meziroční růst 15 % 19 % 18 % 17 %
počet e-shopů 36.800 36.200 40.100 43.500

Zdroj: Heureka.cz, Asociace pro elektronickou komerci (APEK)

„Opět se potvrdilo, že vánoční nákupy jsou pro všechny obchodníky klíčové. Díky mimořádně příznivému počasí byla první polovina roku s menším růstem, úspěšný konec roku vytáhl obrat o 17 % výš než loni. Češi v e-shopech opět trhali rekordy,“ potvrzuje šéf nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman

„Rok 2018 byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než jsme původně očekávali. V celkových obratech tak našim internetovým obchodům přinesl o 2 miliardy Kč víc. Růst podpořila dlouhodobá důvěra zákazníků, kteří v e-shopech pravidelně nakupují. Na navýšení oproti odhadům se nejvíc podepsala úspěšná vánoční sezóna. Zákazníci stále častěji objednávají online zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně míň,“ doplňuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Celkově největší objem peněz utratili zákazníci na internetu za známé značky elektroniky, konkrétně za Samsung, Apple, Xiaomi, Bosch a Philips (v tomto pořadí). „Celkově největší balík nechali zákazníci v e-shopech za mobilní telefony, konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato,“ vysvětluje Braverman. Na množství kusů se nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.

Podíl kategorií e-commerce v roce 2018

kategorie podíl
Elektronika (včetně bílého zboží) 40 %
Dům a zahrada 16 %
Oblečení a móda 12 %
Auto-moto 6 %
Sport 6 %
Dětské zboží 5 %
Hobby 5 %
ostatní 10 %

Zdroj: Heureka.cz

Meziroční růst kategorií e-commerce v roce 2018

kategorie růst
Jídlo a nápoje 52 %
Sexuální a erotické pomůcky 33 %
Hobby 27 %
Kosmetika a zdraví 25 %
Dětské zboží 23 %
Dům a zahrada 23 %
Elektronika (včetně bílého zboží) 20 %

Zdroj: Heureka.cz

Jaké trendy budou českou e-commerce provázet letos? „Velký důraz bude opět kladen především na rychlost a zjednodušení celého procesu, a to jak v e-shopech, tak potom v rámci dopravy zboží k zákazníkovi,” myslí si šéf Heureky. „I když je český trh zajímavý pro zahraniční e-shopy, což dokládá také vstup velkých hráčů v uplynulém roce, Češi jsou loajálními zákazníky, a díky kvalitním službám lokálních e-shopů zůstávají celkem věrní jim.“

E-commerce v Česku v roce 2018. Zdroj: Heureka

E-commerce v Česku v roce 2018. Zdroj: Heureka