Česká mutace otevřené online encyklopedie Wikipedia je dnes vypnutá na protest proti chystané celoevropské reformě autorského práva. Nově pojatá ochrana práv se nemá dotknout přímo Wikipedie, podle editorů ale výrazně omezí dostupnost zdrojů, z nichž čerpají. Kampaň jede i Uložto.

Tržby e-shopů loni stouply o 17 % na 135 miliard Kč

Obrat tuzemských e-shopů za rok 2018 dosáhl 135 miliard Kč, meziročně tedy Češi utráceli o 17 % víc. Vyplývá to z analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Vzrostl také počet e-shopů, aktuálně jich je na českém trhu 43.500.

Obrat české e-commerce

rok 2015 2016 2017 2018
obrat v miliardách Kč 81 96 115 135
meziroční růst 15 % 19 % 18 % 17 %
počet e-shopů 36.800 36.200 40.100 43.500

Zdroj: Heureka.cz, Asociace pro elektronickou komerci (APEK)

“Opět se potvrdilo, že vánoční nákupy jsou pro všechny obchodníky klíčové. Díky mimořádně příznivému počasí byla první polovina roku s menším růstem, úspěšný konec roku vytáhl obrat o 17 % výš než loni. Češi v e-shopech opět trhali rekordy,“ potvrzuje šéf nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman

„Rok 2018 byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než jsme původně očekávali. V celkových obratech tak našim internetovým obchodům přinesl o 2 miliardy Kč víc. Růst podpořila dlouhodobá důvěra zákazníků, kteří v e-shopech pravidelně nakupují. Na navýšení oproti odhadům se nejvíc podepsala úspěšná vánoční sezóna. Zákazníci stále častěji objednávají online zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně míň,“ doplňuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Celkově největší objem peněz utratili zákazníci na internetu za známé značky elektroniky, konkrétně za Samsung, Apple, Xiaomi, Bosch a Philips (v tomto pořadí). “Celkově největší balík nechali zákazníci v e-shopech za mobilní telefony, konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato,“ vysvětluje Braverman. Na množství kusů se nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.

Podíl kategorií e-commerce v roce 2018

kategorie podíl
Elektronika (včetně bílého zboží) 40 %
Dům a zahrada 16 %
Oblečení a móda 12 %
Auto-moto 6 %
Sport 6 %
Dětské zboží 5 %
Hobby 5 %
ostatní 10 %

Zdroj: Heureka.cz

Meziroční růst kategorií e-commerce v roce 2018

kategorie růst
Jídlo a nápoje 52 %
Sexuální a erotické pomůcky 33 %
Hobby 27 %
Kosmetika a zdraví 25 %
Dětské zboží 23 %
Dům a zahrada 23 %
Elektronika (včetně bílého zboží) 20 %

Zdroj: Heureka.cz

Jaké trendy budou českou e-commerce provázet letos? “Velký důraz bude opět kladen především na rychlost a zjednodušení celého procesu, a to jak v e-shopech, tak potom v rámci dopravy zboží k zákazníkovi,” myslí si šéf Heureky. “I když je český trh zajímavý pro zahraniční e-shopy, což dokládá také vstup velkých hráčů v uplynulém roce, Češi jsou loajálními zákazníky, a díky kvalitním službám lokálních e-shopů zůstávají celkem věrní jim.”

E-commerce v Česku v roce 2018. Zdroj: Heureka

E-commerce v Česku v roce 2018. Zdroj: Heureka