Obrat tuzemských e-shopů za rok 2018 dosáhl 135 miliard Kč, meziročně tedy Češi utráceli o 17 % víc. Vyplývá to z analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Vzrostl také počet e-shopů, aktuálně jich je na českém trhu 43.500.
Obrat české e-commerce
rok | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
obrat v miliardách Kč | 81 | 96 | 115 | 135 |
meziroční růst | 15 % | 19 % | 18 % | 17 % |
počet e-shopů | 36.800 | 36.200 | 40.100 | 43.500 |
Zdroj: Heureka.cz, Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
„Opět se potvrdilo, že vánoční nákupy jsou pro všechny obchodníky klíčové. Díky mimořádně příznivému počasí byla první polovina roku s menším růstem, úspěšný konec roku vytáhl obrat o 17 % výš než loni. Češi v e-shopech opět trhali rekordy,“ potvrzuje šéf nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman.
„Rok 2018 byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než jsme původně očekávali. V celkových obratech tak našim internetovým obchodům přinesl o 2 miliardy Kč víc. Růst podpořila dlouhodobá důvěra zákazníků, kteří v e-shopech pravidelně nakupují. Na navýšení oproti odhadům se nejvíc podepsala úspěšná vánoční sezóna. Zákazníci stále častěji objednávají online zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně míň,“ doplňuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Celkově největší objem peněz utratili zákazníci na internetu za známé značky elektroniky, konkrétně za Samsung, Apple, Xiaomi, Bosch a Philips (v tomto pořadí). „Celkově největší balík nechali zákazníci v e-shopech za mobilní telefony, konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato,“ vysvětluje Braverman. Na množství kusů se nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.
Podíl kategorií e-commerce v roce 2018
kategorie | podíl |
Elektronika (včetně bílého zboží) | 40 % |
Dům a zahrada | 16 % |
Oblečení a móda | 12 % |
Auto-moto | 6 % |
Sport | 6 % |
Dětské zboží | 5 % |
Hobby | 5 % |
ostatní | 10 % |
Zdroj: Heureka.cz
Meziroční růst kategorií e-commerce v roce 2018
kategorie | růst |
Jídlo a nápoje | 52 % |
Sexuální a erotické pomůcky | 33 % |
Hobby | 27 % |
Kosmetika a zdraví | 25 % |
Dětské zboží | 23 % |
Dům a zahrada | 23 % |
Elektronika (včetně bílého zboží) | 20 % |
Zdroj: Heureka.cz
Jaké trendy budou českou e-commerce provázet letos? „Velký důraz bude opět kladen především na rychlost a zjednodušení celého procesu, a to jak v e-shopech, tak potom v rámci dopravy zboží k zákazníkovi,” myslí si šéf Heureky. „I když je český trh zajímavý pro zahraniční e-shopy, což dokládá také vstup velkých hráčů v uplynulém roce, Češi jsou loajálními zákazníky, a díky kvalitním službám lokálních e-shopů zůstávají celkem věrní jim.“