Premiér Andrej Babiš (ANO) vystoupí v neděli 18. listopadu od 21.25 v živě vysílaném rozhovoru televize Nova. Půlhodinový pořad Vládní krize tentokrát nahradí Střepiny a bude ho moderovat Rey Koranteng. Interview se má zaměřit na dění, jež způsobila kauza Seznamu Babišův syn promluvil.

Tržby Kofoly loni klesly o 0,5 % na necelých 7 miliard Kč

Tržby nápojářské skupiny Kofola loni poklesly o 0,5 % na 6,96 miliard Kč. Provozní zisk skupiny meziročně poklesl o 29 % na 385 milionů Kč. Provozní zisk EBITDA (zisk před započtením daní, odpisů a úroků) dosáhl 950 milionu Kč, poklesl meziročně o 11 %.

Meziroční porovnání výsledků Kofoly, v tisících Kč

  2017 2016 změna změna v %
tržby 6.963.278 6.998.960 -35.682 -0,5 %
provozní zisk (EBIT) 384.947 541.357 -156.410 -29 %
EBITDA 950.175 1.064.360 -114.185 -11 %

Zdroj: Kofola

„Hospodaření v posledním kvartálu vykazuje meziroční zlepšení. Ze strategického pohledu se nám daří, ale musím přiznat, že jsme čekali víc,“ sdělil finanční ředitel Kofoly Daniel Buryš. „V Česku a na Slovensku jsme pozici i růst udrželi, navíc v našem portfoliu přibyly nové značky. V regionu Adriatic se nám plní to, v co jsme věřili, tedy v silný růst. A v Polsku? Pokles je o něco menší, než předchozí rok. Především se nám daří dělat změny ke zdravému obchodnímu modelu. Ale vyhráno nemáme. Jsme přesvědčeni, že naše dlouhodobé investice směřující k co nejpřírodnějším potravinám jsou správné a budeme v tomto trendu pokračovat.“

Pokud se nezapočte Polsko, kde Kofola na tržbách poklesla o 28 %, dosáhla by skupina vyšší meziroční celkové tržby o 9 %. V Česku a na Slovensku tržby rostly o 139 milionů Kč, což představuje nárůst o 3 %. Vyšší prodeje zaznamenaly hlavně značky Kofola, Rajec a Vinea. Na místních trzích značka loni posílila jako distributor – stala se výhradním distributorem tradičních značek lázeňských pramenů Bílinské kyselky, Rudolfova pramene a Zaječické hořké. Před několika dny také ohlásila akvizici českého výrobce bylinných čajů Leros.

Příčinou výsledku na polském trhu je podle Kofoly pokles v segmentu privátních značek a stavba nového byznysu. “Pozitivním signálem z polského trhu je fakt, že meziroční pokles tržeb je i přes náklady na modernizaci a koncentraci výroby nižší, než v předcházejícím roce a také to, že se firmě daří provádět změny podporující byznys na tamním trhu,” uvedla firma v tiskovém prohlášení. Od začátku letošního roku distribuuje Kofola nápoje Nestea, chce se prosadit i s novými produkty. Proto se v průběhu minulého roku dohodla na koupi místní firmy Premium Rosa, která vyrábí přírodní sirupy, šťávy a džemy.