Komerční televize Nova má sečtenou první reakci trhu na letošní zdražení reklamy a svou novou obchodní politiku, která ji má zachránit v dalších letech. Výnosy Novy v prvním čtvrtletí meziročně klesly o 38 %, na 37 milionů dolarů (zhruba 729 milionů Kč) z 59 milionů za téže období loňska. Loňský kvartální provozní zisk před odpisy a amortizací OIBDA ve výši 23 milionů dolarů se změnil v letošní ztrátu téměř 7 milionů dolarů (zhruba 132 milionů Kč).
Oznámil to dnes majitel Novy, bermudská skupina CME. Jde o největší pokles ze všech šesti trhů, na nichž CME působí (televizní stanice má také v Bulharsku, Chorvatsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Slovinsku).
Nova tak na tuzemském trhu poprvé klesla pod poloviční podíl, sama uvádí, že její tržní podíl byl v prvním čtvrtletí 47 %, zatímco minimálně předchozí čtyři kvartály činil vždy víc než 60 %.
Pokles Novy jako vždy výrazně ovlivnil výsledky celé skupiny, neboť Nova je její nejsilnější součástí. Tržby CME za kvartál klesly o 18 %, na 137 milionů dolarů z loňských 167 milionů. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí činil provozní zisk OIBDA 14 milionů dolarů, letos je CME v provozní ztrátě téměř 21 milionů dolarů. Ztráta po zdanění se prohloubila na 109 milionů dolarů (2,1 miliardy Kč).
„Rok 2013 je obdobím odvážných kroků s cílem obnovit hodnotu, kterou dostáváme za naše produkty. Zvýšili jsme ceny za reklamu a poplatky za distribuci našich kanálů provozovateli kabelových a satelitních platforem. Výsledky za první čtvrtletí roku 2013 jsou odrazem počáteční fáze implementace těchto opatření,“ předeslal Adrian Sarbu, prezident a generální ředitel společnosti CME.
„Zatímco jsme byli úspěšní ve většině zemí, kde působíme, v České republice se projevila rezistence některých mediálních agentur a inzerentů, což vedlo k poklesu spotřeby jednotek GRP a tím ovlivnění našich výnosů a ukazatele OIBDA,“ popsal tuzemské dění na televizním trhu v prvním kvartálu.
„V našich cenových opatřeních v České republice i ostatních našich zemích budeme pokračovat, neboť jsme odhodláni odvrátit trend klesajících výdajů za televizní reklamu,“ prohlásil superšéf televize Nova.
CME dál informovala, že zahájila veřejnou nabídku akcií, díky které chce získat 174 milionů dolarů. Upozornila však, že konečná částka a termín dokončení budou záviset na situaci na trhu. Americký mediální koncern Time Warner, který v CME drží 49,9 %, podle firmy potvrdil, že hodlá využít své právo na koupi téměř poloviny nabízených akcií.
„Prostředky, které chceme získat z dnes oznámených úpisů akcií, nám umožní i nadále realizovat naši strategii a snižovat zadlužení. Po ukončení této transakce očekáváme, že budeme mít zdroje na dosažení našeho hlavního cíle: růstu CME,“ uzavřel Sarbu.