Příhraniční Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku dosáhl v loňském roce 2019 tržeb 1,8 miliardy Kč, což je meziročně o 6 % víc, a to přesto, že se počet návštěvníků mírně snížil. Pozitivní růst obchodního centra nastartovaný v minulých letech brzdí letos nutnost vypořádat se s důsledky vládních nařízení kvůli koronaviru. Obrat letos táhli čeští zákazníci.
„Letošní rok jsme začínali s více než 10% nárůstem tržeb a 8% nárůstem návštěvnosti, jarní uzavření centra se však samozřejmě projeví v celoročních výsledcích,“ říká Jan Procházka, ředitel Freeport Fashion Outletu. „Na druhou stranu však trendy jasně ukazují, že náš koncept postavený na prodeji zboží světových značek ve výrazných slevách zákazníci umí právě v dnešní době ještě víc ocenit,“ tvrdí.
Po jarním uvolnění restrikcí přijelo do centra o zhruba 40 % tuzemských návštěvníků víc, než je obvyklé. V létě pak k vysoké návštěvnosti centra přispěl zvýšený tuzemský cestovní ruch. Tržby od července do srpna byly o 4 % vyšší než v minulých letech, a to i přesto, že návštěvnost z Rakouska byla stále omezená: „K stabilním výsledkům centra Freeport Fashion Outlet přispívá i fakt, že jeho typičtí návštěvníci nepřicházejí ze vzdálenějších či dokonce mimoevropských lokalit. Ze statistik dále vyplývá, že návštěvníci se sice rozhodli o něco omezit počet svých návštěv, jejich útraty však poměrně výrazně vzrostly.“
Outlet na hraničním přechodu v Hatích nabízí v 75 obchodech zboží přes 250 značek a průběžně přibírá nové nájemce. Letos se k nově otevřeným obchodům Calvin Klein Jeans, Geox či Primigi přidá v nejbližší době značka Yankee Candle či italský multibrandový obchod Bruno Morelli & Brands, další značky jsou v jednání. V roce 2019 měl Freeport Fashion Outlet rekordní 97% obsazenost, letos očekává, že ji udrží. Denně přivítá až 10.000 nakupujících. Ti mohou využít slev běžně 30 až 70 %, někdy i 90 % oproti cenám ve standardních obchodech.
„Nad tím, jak se celkově současná situace dotkne fungování obchodních center a módních značek, visí řada otazníků. Obrovský úbytek turistů ve velkých městech bude mít bezpochyby značný vliv, prodej zboží přes online platformy je také spojen se značnými náklady. Každopádně koncept outletů je bezpochyby vhodným modelem pro dobu, kdy zákazníci začínají šetřit a celá řada obchodníků se potýká s velkým množstvím neprodaného zboží,“ míní ředitel Procházka.