Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Tržby PR agentur rostly a mají růst, platy stagnují

Dodavatelé public relations začali zajišťovat digitální komunikaci a reklamu, proto se také snižují ceny služeb agentur. Zajišťování vztahů s médii ustupuje do pozadí.

Firmy utrácejí v Česku za public relations víc než v minulosti. České PR agentury v loňském roce utržily 1,228 miliardy Kč, o 56 milionů víc než rok předtím. Trhu přitom dál dominují agentury sdružené v Asociaci PR agentur, které reprezentují celkové tržby z 80 %. Říká to výzkum společnosti KPMG Česká republika právě pro oborovou asociaci, provedený mezi jejími členskými agenturami.

Skoro všechny agentury očekávají, že tržby v sektoru PR dál porostou. Jejich optimismus je silný, 42 % agentur hodnotí rok 2014 jako lepší než roky předchozí a tatáž část trhu čeká růst i v letošním roce. Že by se měla situace zhoršit, si nemyslí žádná z agentur. Největší meziroční nárůst byl v sektoru finančních a profesionálních služeb, jako nejvíc růstový očekávají ovšem agentury v příštích letech segment průmyslu a výroby.

Vyšší příjmy souvisejí také s rozšiřováním záběru. „Růst očekáváme díky novým službám. V Evropě se v posledních letech public relations rozšířilo do příbuzných oborů marketingu, jako je digitál, reklama a takzvaná podlinková komunikace. A tam expandují i české agentury,“ říká Jan Kučmáš, předseda Výkonné rady APRA.

Právě služby v oblasti digitální komunikace klienti po agenturách žádají čím dál častěji. Nejvyšší růst aktivit píáristé zaznamenali v oblasti sociálních médií a vedení komunit (74 % dotazovaných agentur) a vztahů s médii (52 %).

Obor míní, že digitální disciplíny se postupně dostanou do čela aktivit PR – po sociálních médiích a vedení komunit letos trh čeká největší rozvoj v oblasti vytváření multimediálního obsahu. Klasické vztahy s médii mají naopak v následujících deseti letech pomalu ustupovat.

Ceny ani mzdy nerostou

Využití digitálu zajišťuje oboru vyšší efektivitu. Ceny v PR tak už druhým rokem stagnují, agentury je loni zpravidla nezvyšovaly, 47 % z nich udává, že je nechalo na úrovních roku 2013, 16 % zdražilo nejvýš o 10 %, 26 % agentur mírně zlevnilo.

Platy v sektoru taky stagnují – dvě třetiny agentur (63 %) potvrdily meziročně stejnou úroveň mezd, 21 % hovoří o mírném růstu.

Kolik se platí v PR

Průměrné hodinové sazby PR agentur v České republice v roce 2014 (jde o vážený průměr)

  • ředitel společnosti: 4.135 Kč
  • account director: 3.129 Kč
  • account manager: 2.229 Kč  
  • account executive: 1.507 Kč
  • account assistant: 1.140 Kč

Zdroj: výzkum KPMG pro APRA

Jak agentury hledají nové lidi? Tři čtvrtiny (73 %) agentur hledá nové talenty v absolventských programech, 52 % v médiích mezi novináři a 47 % jich přiznává, že se tu a tam podívá také do portfolia svých konkurentů.

Jako největší bariéru získávání talentů přitom agentury uvádějí nedostatek přenositelných dovedností (56 %) a to, kolik nastupující uchazeči očekávají, že budou brát (50 %).