Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Tržby zásilkových firem loni potřetí v řadě klesly, o 200 milionů Kč na 6,1 miliardy

  • ČTK
  • 03. 07. 2012 16:28

Tržby zásilkových firem loni v Česku klesly meziročně o 200 milionů korun na 6,1 miliardy korun. Obrat zásilkových společností se snížil už potřetí za sebou, tempo jeho poklesu ale bylo nižší než v předchozích dvou letech. ČTK to dnes sdělil výkonný ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek.

VÝVOJ TRŽEB ZÁSILKOVÝCH FIREM, V MILIARDÁCH KČ
rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011
tržby 6,5 6,3 7,1 6,8 6,3 6,1
Prodej konečným spotřebitelům, bez započtení firemní klientely. Zdroj: ADMAZ

Tržby jednotlivých zásilkových firem se podle Hájka i přes ekonomickou krizi v průměru udržují na podobné úrovni jako v posledních několika letech. Celkový obrat zásilkových obchodníků loni ale opět klesl, a to i kvůli odchodu německé společnosti Neckermann, která patřila mezi největší hráče na tuzemském trhu.

Tradičním zásilkovým firmám navíc už několik let konkurují internetové obchody, jejichž celkové tržby jsou několikanásobně vyšší. Zásilkové firmy proto zboží kromě tištěných katalogů stále častěji nabízejí také na internetu. Prodej prostřednictvím internetu už v průměru tvoří 35 procent obratu zásilkových firem a některé zásilkové firmy z internetového prodejního kanálu generují 65 procent svých tržeb. Největší zásilkové společnosti se díky tomu stávají předními obchodníky mezi e-shopy.

V Česku nyní působí zhruba 30 velkých zásilkových firem, které se specializují na konečné spotřebitele. Zhruba 65 až 70 procent těchto společností má zahraniční vlastníky. Největší podíl na trhu mají podle Hájka například společnosti CEMOD CZ, Popron Média, Reader’s Digest, Národní pokladnice, Halens, IMP či Starkl - zahradník.

V zásilkových obchodech patří mezi nejprodávanější zboží textil, oděvy, knihy, hudební nosiče, domácí a zahradnické potřeby, kosmetika a potravinové doplňky. Na internetu se z tohoto zboží nejlépe prodávají CD či knihy a naopak nejméně oděvy.

ADMAZ letos poprvé odhadl, že při započtení zásilkových obchodů, které se specializují na firemní klientelu, loni zásilkové společnosti utržily dohromady 16 miliard korun. Do skupiny zásilkových obchodů zaměřených na firemních zákazníky patří například dodavatelé kancelářských potřeb nebo vybavení skladů a dílen. K největším firmám v této kategorii patří Office Depot nebo Activa.