Exkluzivní zboží, slevy a produkty, které kopírují vkus a životní styl čtenářů. Taková je nabídka internetových obchodů, které spustili vydavatelé českých časopisů. E-commerce v tomto případě funguje nejen jako zdroj příjmů, ale také jako nová forma komunikačního nástroje, řekli ČTK zástupci vydavatelských domů.
K nejčerstvějším projektům patří jarní spuštění e-shopu časopisu Elle, který vydává Burda Media 2000. Nakupovat v něm mohou jen členové klubu, kterým se po registraci zobrazí ceny konkrétního zboží. Nabídkou několika tisíc položek se na poli e-commerce řadí k největším počinům mezi českými vydavateli. Svůj klub má také časopis Apetit, jehož e-shop má být spuštěn v srpnu.
Za dva měsíce fungování získal Elle Klub přes deset tisíc členů, jejichž nákupy jsou v souladu s firemními odhady. „Přesně podle našich předpokladů se nejlépe prodávají kabelky a boty ve vyšších cenových kategoriích, hned poté následují šperky, doplňky a kosmetika,“ řekl ČTK ředitel digitální sekce Burda Digital Tomáš Kočí. Nabídka e-shopu dále zahrnuje také nábytek a doplňky. Kopíruje tak obsah časopisu, čímž stylově vychází vstříc svým čtenářům.
Na podobném principu je postaveno také plánované rozšíření e-shopu časopisu Respekt. „Současné portfolio produktů sice z větší části souvisí s časopisem, ale do budoucna by mělo být širší. I bez přímé vazby na týdeník Respekt však nové produkty zůstanou blízké životnímu stylu jeho čtenářů a pro předplatitele budou cenově výhodnější,“ řekl ČTK manažer firemní komunikace vydavatelství Economia, která Respekt vydává, Luděk Březina.
Přes Respektstore lze kromě hrnků, triček nebo mikin s logem časopisu koupit také plakáty a knihy. Březina dodal, že hlavním cílem projektu je vytváření zisku a zlepšení celkových hospodářských výsledků týdeníku.
Vydavatelství Bauer Media, které provozuje e-shop v rámci webu pro teenagery xteen.cz, vnímá přínos z e-commerce v širších souvislostech. „Zajímá nás zisk jako celek z teen segmentu. Samotný xTeen je pak z jeho velké části financován reklamou,“ řekl ČTK jednatel Bauer Media Jaromír Skopalík. Bauer Media přes web prodává hlavně trička a mikiny s vtipnými nápisy.
Burda Media 2000 se pak skrz e-commerci primárně soustředí na vybudování klubové komunity. „Se členy klubu hodláme velmi intenzivně komunikovat a přinášet jim mimo jiné informace z oblasti nabídky luxusního zboží za zajímavé ceny,“ doplnil Kočí. Registrovaní uživatelé dostanou zároveň nabídku na zvýhodněné předplatné časopisu.
Členství v Elle Klubu zajišťuje přístup k některým druhům zboží, které se prodává exkluzivně přes Elleshop. K dispozici jsou přitom produkty luxusních zahraničních značek jako je Marc Jacobs, Michael Kors nebo Moschino. Značky vyšší kategorie patří ke klientům, o které má Burda Media 2000 zájem, protože podle Kočího dodají projektu ten pravý „západní“ říz a nádech maximálního luxusu.
Přesně v této atmosféře fungují e-shopy luxusních časopisů v zahraničí. Módu s obchodem spojil například magazín Vogue, který spolupracuje s internetovým portálem luxusního zboží Moda Operandi. Společnou tváří obou stran je editorka Vogue a spoluzakladatelka Moda Operandi Lauren Santo Domingo, která v rámci spolupráce vymyslela koncept, kdy firmy v některých případech podle přání čtenářek na styl a typ šatů teprve připraví konkrétní exkluzivní kolekci.
„Američané jsou obecně velmi vnímaví k potřebám trhu a ostatní je dříve či později dohánějí, to znamená, že tento trend bude mít tendenci se objevit i v Evropě. V Česku vidím limity malého trhu,“ řekla ČTK generální ředitelka Burda Media 2000 Petra Fundová.
Dodala, že hlavní potíž v realizaci amerického nápadu je malá cílová skupina zákazníků. „Tento limit v estimaci prodaných kusů samozřejmě zdražuje potenciální výrobek a ten se stane neprodejným,“ vysvětlila s tím, že ale jde o výborný nápad. „Stojí za to hledat cesty, jak podobným způsobem zkusit podnikat i u nás,“ uzavřela Fundová.