Televizní trh se drobí nejvíc na úkor Novy a ČT1. Nejrychleji roste podíl Barrandova

Sledovanost Novy se loni meziročně propadla nejvíc od roku 1997, kdy se v Česku zavedly peoplemetry, elektronické měření diváckého zájmu.

Byl-li loni z pohledu sledovanosti vnímán jako nejprestižnější přímý střet podzimních talentových show Novy a Primy a hodlá-li letos Nova za pár dnů spustit další SuperStar, pak by jako komerční lídr neměl zapomenout: i když soupeře často porážel v absolutních počtech diváků, nasadit tentýž formát jako největší konkurent může značit citelnou porážku.

Poté, co Nova loňský podzim věnovala své obrazovky především okopírované Talentmanii, skončila totiž největším meziročním propadem sledovanosti od počátku elektronického měření. Minulý rok měla průměrný podíl na sledovanosti 33 %, o víc než pět procentních bodů méně než rok předtím.

Prima se přitom dokázala udržet (nepatrně rostla o 0,03 procentního bodu) na necelých 17 %.

Výmluvnější je ovšem pohled na tzv. prime time, tedy čas od 19. do 22. hodiny, kdy k obrazovkám sedá nejvíc lidí v průběhu dne. I v tomto hlavním vysílacím čase Nova zaznamenala rekordní pokles a podobně Prima klesla na svou úroveň roku 2000.

I první program České televize, který byl na podzim s úspěšnou, byť několikátou řadou StarDance smějícím se třetím vzadu, klesl v celodenním průměru o skoro dva procentní body. Letos bude muset proti Primě obhajovat pozici druhého nejsledovanějšího kanálu v zemi.

Specializovanější klony velkých kanálů - ČT24, Nova Cinema, Prima Cool - loni každý meziročně rostl zhruba o 1,5 procentního bodu. O fous větší růst zvládla rodina malých stanic zastupovaná společnosti At Media - včetně hudebního Óčka, Disney pro děti či lifestylové Public TV.

Nejvíc si ovšem z trhu ukousla televize Barrandov: loni měla 4,2 %, tedy o dva a tři čtvrtě procentního bodu víc než rok předtím.

Jak se přelévaly peníze inzerentů

Tentýž trend jako měření sledovanosti ukazuje přehled hrubých příjmů. Není to přesný ukazatel, protože nezachycuje skutečně zaplacené částky, jen ceníkové. I tak poslouží právě jako ukazatel trendu.

Také podle něj přišla Nova o část náskoku, a to poměrně jasně ku prospěchu Primy (ČT má prostor pro reklamu omezen zákonem). Prima se k Nově skokově přiblížila z roku 2005 na rok 2006, jak je z grafu patrné: jde o období, kdy Prima triumfovala první řadou show VyVolení a zároveň byla z poloviny prodána švédské MTG.

Narozdíl od sledovanosti lze u dělení reklamních výdajů patrnější setrvačnost: k novým či menším stanicím se inzerenti nehrnou tak rychle, jako diváci. I tak lze z tohoto pohledu zaznamenat rostoucí zájem o stanici Barrandov.