Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Tvarůžková s PPF uvádí Zonky, půjčky mezi lidmi

Bývalá šéfredaktorka iHNed.cz Bakalovy Economie Lucie Tvarůžková spouští projekt mimo média, „půjčkový crowdfunding“ Zonky. Stojí za ním Home Credit, kampaň dělá Yinachi.

Tým startupu Zonky. Foto: David Turecký

Tým startupu Zonky. Zleva analytik úvěrového rizika z České spořitelny Peter Tuchyňa, Jakub Kopecký (student VŠE a závodní běžec, pomáhá s marketingem), Stanislav Filipčík (šéf IT, vedl celý vývoj, přišel z firmy IBA), Ann Hofvander (expertka přes finance, působila v boardu českého Vodafonu, pak rozjížděla pro operátora Telenor v Bangalore v Indii), Lucie Tvarůžková, Jindra Zahradníková (copywriterka), stojící vzadu Martin Pejša (majitel Creative Docku, bývalý obchodní ředitel Vodafone), v kostkované košili Jan Bobisud (hlavní programátor), vykukující Jan Vonka (programátor), Miroslav Esser (datový analytik a spolumajitel Creative Docku), Jan Zbirovský (pravá ruka Tvarůžkové, executive manager, vede denní chod služby). Foto: David Turecký

„Půjčkový crowdfunding“ Zonky, systém zprostředkovávající půjčky mezi fyzickými osobami, je novým projektem Lucie Tvarůžkové, která dosud působila na redaktorských a později manažerských pozicích v tuzemských mediálních domech, naposledy jako šéfredaktorka zpravodajství iHNed.cz v Economii Zdeňka Bakaly. Teď se stala ředitelkou firmy Different Money, která Zonky provozuje.

Za projektem stojí skupina PPF, respektive splátková společnost Home Credit. Její složka určená právě pro vyhledávání nových příležitostí Home Credit Lab, registrovaná v Nizozemsku, je 100% majitelem zmíněné firmy Different Money. Ta drží licenci od České národní banky a sídlí v Praze na Evropské, stejně jako ústředí PPF. Jak Tvarůžková řekla Médiáři, projekt supervizuje přímo šéf a spolumajitel Home Creditu Jiří Šmejc, účastní se jej i Erich Čomor, který v rámci PPF má pod sebou i banku Air Bank. „Asi před dvěma lety jsme si uvědomili, že musíme inovovat,“ předeslal dnes na setkání s novináři generální ředitel Home Creditu David Bystrzycki, proč se podnik dívá po nových technologiích a řešeních.

„Lidi neponižujeme“

Lucie Tvarůžková mluvila o projektu půjček v dubnu v kině Atlas

Lucie Tvarůžková mluvila o projektu půjček v dubnu v kině Atlas

Zonky se ale nemá stát tradiční finanční institucí. Právě na vymezení se vůči nim se chce profilovat. A cílit na lidi, kteří mají netradiční zaměstnání či dělají na sebe, zároveň také na takové, kterým by ráda půjčili každá banka, ale oni si raději půjčují od jiných lidí. „A vedle nich na ty, kteří jsou současným bankovním systémem diskriminováni, třeba jenom proto, že rádi dělají na více projektech najednou, občas vyjedou na delší dobu do ciziny, po práci v korporaci chtějí začít podnikat nebo se třeba vracejí z mateřské. Průměrný úrok, za který si lidi dnes půjčují v bankách, je 15 procent. Výnos na spořícím účtu – tedy z těch peněz, které banky půjčují – je kolem jednoho procenta. Myslíme si, že je obrovský prostor vytvořit prostředí, kde si lidé půjčují levněji a ty, jejichž peníze se jim půjčují, z toho mají víc,“ říká Lucie Tvarůžková.

Nový koncept půjček částečně představila koncem dubna na konferenci Konfrontace v pražském kině Atlas. „Snažíme se inovovat běžící modely půjčování peněz, které považujeme za zastaralé,“ vysvětlovala tehdy. „Na jedné straně jsou lidé, kteří mají peníze a rádi je půjčí, na druhé straně jsou lidé, kteří si chtějí půjčit.“

Model se podle ní zaměřuje na nové způsoby testování rizik spojených se zájemcem o půjčku. Zohledňuje nejen jejich současnou situaci, kterou tradiční finanční ústavy většinou vytrhávají z kontextu, ale i jejich minulost a úspěchy, aby bylo možno predikovat jejich budoucí úspěch. „Lidi při žádosti o půjčku neponižujeme, jako to dělají banky,“ prohlásila v Atlasu Tvarůžková. „Na druhé straně čím více nám o sobě řeknou, tím lepší podmínky jim můžeme dát. A zahraniční zkušenosti ukazují, že když si lidé půjčují od jiných lidí, platí jim lépe než anonymní bance. Navíc portfolio půjček je rozložené, což snižuje rizika věřitelů.“

Jak vypadá žádost o půjčku v systému Zonky

Jak vypadá žádost o půjčku v systému Zonky

 

Jak vypadá žádost o půjčku v systému Zonky

Jak vypadá žádost o půjčku v systému Zonky

I u Zonky žadatel o půjčku podstupuje prověřováním (ostatně provozovatel má přístup do bankovního registru dlužníků, čili k historii žadatelů), to má kromě prosté finanční spolehlivosti být založené i na jeho dovednostech či umu. „Má reflektovat, že se doba změnila. Udělal jsi úspěšnou homepage Seznamu? Jezdíš po nocích s Uberem? To vše může hrát roli,“ popisuje dnes Tvarůžková. Po dotazování přidělí lidi ze Zonky žadateli rating, ten ho zastupuje před potenciálními investory, žadatel pak vystupuje anonymně. Z druhé strany do systému přistupují ti, kteří chtějí své peníze naopak půjčovat, a vybírají si z takto získaných profilů.

Úrok pro ty, kteří si půjčují, činí v nejlepším případě 5,99 %, v nejhorším pak 15,49%, za zprostředkování přes Zonky odvedou 2% z půjčené částky. Naopak investoři platí provozovatelům Zonky 1 % z proinvestovaných peněz ročně. „Dřív než za tři roky v zisku nebudeme,“ počítá Lucie Tvarůžková. Vymáhání má být „lidštější“ – zahrne odklad či snížení splátek a také průběžnou komunikaci s dlužníkem, aby jeho případné problémy vyšly najevo co nejdřív.

Lidi i ze Seznamu, kampaň přes Yinachi

Zonky se prezentuje jako projekt sdílené ekonomiky

Zonky se prezentuje jako projekt sdílené ekonomiky

V týmu Tvarůžkové je dvacítka lidí, sídlí v pražské Drtinově ulici spolu s Creative Dockem, s nímž tým Different Money projekt dával dohromady. V týmu působí třeba Jakub Goldmann, který designoval pro Seznam.cz, stojí konkrétně za přelomovým designem obsahového webu Super.cz, také David Švejda, rovněž se zkušenostmi ze Seznamu. Dělali grafiku a uživatelské rozhraní.

Na projektu spolupracuje také Robert Peňažka z reklamního uskupení Yinachi, které přes platformu Future Bakery dává startupu Zonky dohromady propagační kampaň. Ta má podle Tvarůžkové zpočátku mířit na komunity, nevyužívat klasické mediatypy, i z důvodu omezeného rozpočtu. První dva měsíce totiž systém není otevřený všem, je jen na pozvánky.

Vizuální styl se točí kolem postavy zebry Zonkyho, kreslí ji David Böhm

Vizuální styl se točí kolem postavy zebry Zonkyho, kreslí ji David Böhm

Peer-to-peer půjčky spustil i Matoušek

Zonky není jediným systémem půjček, který v těchto dnech v Česku začíná fungovat. Zakladatel serveru AAAPoptávka.cz a internetový podnikatel Pavel Matoušek přišel minulý týden s projektem Benefi.cz. „Odbouráváme nutnost chodit do banky, nebo ke společnostem, jež některé žadatele dostávají do dluhových pastí. Na Benefi.cz je nutné poskytnout některé základní údaje a doklady a počkat si na nabídku půjčky od investorů. Pokud o sobě člověk dodá dostatek informací, může očekávat, že také investoři mu dají nižší úrok a naopak. Žadatel si navíc může zvolit maximální výši úroků a dobu splácení, takže má celý proces pod kontrolou a může ho kdykoli zastavit,“ popisuje.

Věřitelé naopak v systému Benefi.cz uvidí přehledně zobrazené aukce, kde uživatelé serveru žádají o půjčky. Zde se mohou rozhodnout, jak vysoký úrok chtějí nabídnout a zda chtějí spíše pomalejší zhodnocení vkladů, nebo zdali zvolí ta nejvyšší procenta. Investovat může každý od částky 1.000 Kč, horní hranice je stanovena u jednotlivých půjček na 100.000 Kč. Jakmile je u aukce investováno 100 % částky, kterou uživatel žádal, může se investor dál účastnit aukce, ale musí nabídnout výhodnější úrok. U každé aukce je navíc přehledně zobrazeno, které nabídky vyhrávají a které ne. Za nabídnutí půjčky neplatí investor nic. Poplatek se hradí ze zapůjčených peněz, jde o 2% z proinvestované částky. Dlužníci pak zaplatí 5 % z celkové částky půjčky.

Už déle je v Česku v provozu třeba Bankerat.cz.