Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Twitter: přidávejte hashtagy do televizní reklamy

Nad Prahou se mluvilo o využití populární sociální sítě pro marketing a šíření obsahu vůbec. Český Twitter Day pořádala agentura Httpool, která tady síť obchodně zastupuje.

Niall Horgan, manažer Twitteru pro region EMEA, v diskusi s šéfredaktorem Médiáře Ondřejem Austem, který setkání moderoval. Foto: Martin Holcman

Niall Horgan, manažer Twitteru pro region EMEA, v diskusi s šéfredaktorem Médiáře Ondřejem Austem, který setkání moderoval. Foto: Martin Holcman

Potenciál sociální sítě Twitter v Česku ještě pro marketing žádná firma moc nevyužila, přitom být první samo o sobě přinese bonus. Na tom se ve čtvrtek nad Prahou na žižkovské televizní věži shodli řečníci setkání Twitter Day, tedy manažer Twitteru pro region EMEA Niall Horgan, šéf analytické firmy Socialbakers Jan Řežáb i šéfkuchař s víc než šedesáti tisíci followerů Roman Vaněk.

Horgan přitom předeslal, že v červnu budou inzerentům v Česku od Twitteru k dispozici podrobnější sociodemografické statistiky tuzemského publika, na nichž Twitter pracuje společně s výzkumnou společnosti Nielsen. Už nyní lze podle manažera Twitteru vycházet z toho, že síť oslovuje především mladé (ve věku od 24 do 36 let) a aktivní uživatele mobilů („mobile is the new normal“, řekl – jinými slovy, 80 % přístupů zaznamenává Twitter z přenosných telefonů či tabletů). Na základě neurovýzkumu v Británii také argumentoval, že Twitter budí značně vyšší pocit relevance obsahu, emocionální intenzity (proto raketově roste počet tweetů třeba v případě sledování penaltových rozstřelů na mistrovství světa ve fotbalu) i zapamatovatelnosti obsahu, který přináší. Dosud tu nicméně Twitter oficiálně neuvádí ani základní údaj, totiž kolik má síť v Česku uživatelů.

„Třeba mobilní operátoři v Česku sice přes sociální sítě dělají solidní zákaznický servis, ale proaktivní marketing na Twitteru tady nikdo moc nedělá. Značky se tomu příliš nevěnují,“ podotkl Řežáb ze Socialbakers. „Být první na jakékoliv sociální síti přitom přináší nesrovnatelnou výhodu. Ti, kdo jsou první, jsou vítězové efektivity,“ prohlásil. Vaněk, který přes sociální sítě promuje své knihy, internetové pořady na Streamu i kurzy vaření, přitakal: „Být první znamená plus třicet procent.“

„První uživatel Periscopu v Česku“

Vaněk byl také jednou z prvních celebrit, která v Česku využila možnost pouštění živého videa přes Twitter v jeho nové převratné aplikaci Periscope. „To je tak nádherná hračka, kluci a holky,“ vyznal se šéfkuchař po první zkušenosti se streamingem včetně interakce si followery. „To jsem nevymyslel já, přišel s tím Honzík Mikulka,“ zmínil se Vaněk o spolupracovníkovi, který má v Seznamu, pro jehož televizi Stream.cz Vaněk natáčí, na starosti sociální sítě. Podle Vaňka je Periscope ideální pro pohledy do zákulisí, ty prý fanoušci velmi oceňují, a zachycování momentálních nápadů, tedy na nic složitě připravovaného nebo produkčně náročného. „Základ je lidem nelhat,“ připomněl svůj přístup k tvorbě, při níž se často zabývá přípravou pokrmů či tuzemskou produkcí potravin.

Manažer Twitteru podotkl, že ač se dosud přes Twitter posílala krátká videa (prostřednictvím aplikace Vine, jež dovoluje najednou natočit nejvýš 6 vteřin), i tak jsou zapamatovatelnější ty klipy, jež i na ploše několika sekund obsáhnou příběh – tedy mají začátek, prostředek a konec.

Spojení s klasickou obrazovkou

Ač hitem v souvislosti s Twitterem je momentálně zmíněné živé přenášení videa přes mobily, tedy jakési vlastní vysílání toho, co člověk vidí, Niall Horgan mluvil v případě skutečně efektivních kampaní o propojení Twitteru s klasickou televizní obrazovkou, formou hashtagů. „Přidávejte hashtagy do televizní reklamy,“ radí. Jde o praxi už nějaký čas běžnou třeba v případě seriálů americké výroby, v nichž je hashtag stálou součástí obrazu. Horgan konkrétně připomněl kampaň rumunské pobočky reklamní agentury McCann Erickson pro značku Coca-Cola, která měla přimět Rumuny, aby tolik nejedli sami před televizí. 

„Vyhrát moment“ může značka na Twitteru i šikovným propojením se s nějakou sezónní událostí nebo i napojením se na konverzace, jež probíhají každý den. V prvním případě se mluvilo o kampani Samsungu na jeho vysavače, který využil hashtagu #halloween a vybudil lidi, aby k němu přiřazovali svá videa, jak luxují. V druhém případě šlo o to, jak značka Dove vstoupila do konverzace o ženské linii s hashtagem #speakbeautiful. Samozřejmě se nezapomnělo ani na masivní úspěch hashtagu #thedress, na nějž se pověsila řada značek a který podle Horgana zaznamenal na Twitteru 11 milionů užití.

Místo televize i Facebooku

Twitter v Česku dlouho čekal na to, až si jej oblíbí dostatek lidí. V poslední době, mimo jiné poté, co Facebook postupně značně omezil bezplatnou viditelnost příspěvků, je nárůst popularity Twitteru patrný – přibývá na něm názorových vůdců, sportovců, politiků, novinářů.

Několik důvodů, proč to tak je, popsal zmíněný Roman Vaněk. „Twitter je mnohonásobně inteligentnější nez Facebook, kde se kdekdo vyblinká. Twitter umí zastavit zlost,“ podotkl s ohledem na to, že sdělení na Twitteru je třeba vměstnat do 140 znaků, což nejdřív ze všeho nutí k přemýšlení, jak to sepsat. „Twitterem se neuvěřitelně bavím. Facebook v podstatě opouštím,“ předeslal Vaněk. Řekl taky, že Twitter je pro něj coby zaměstnaného člověka efektivním zdrojem informací: „Když se náhodou dostanu k televizním zprávám, už všechno vím z Twitteru.“

Niall Horgan, manažer Twitteru pro region EMEA. Foto: Martin Holcman

Niall Horgan, manažer Twitteru pro region EMEA. Foto: Martin Holcman

 

Niall Horgan, manažer Twitteru pro region EMEA. Foto: Martin Holcman

Niall Horgan, manažer Twitteru pro region EMEA. Foto: Martin Holcman

 

Jan Řežáb ze Socialbakers. Foto: Martin Holcman

Jan Řežáb ze Socialbakers. Foto: Martin Holcman

 

Jan Řežáb ze Socialbakers. Foto: Martin Holcman

Jan Řežáb ze Socialbakers. Foto: Martin Holcman

 

Digitální specialistka Škody Auto Martina Kadlecová. Foto: Martin Holcman

Digitální specialistka Škody Auto Martina Kadlecová. Foto: Martin Holcman

 

Roman Vaněk. Foto: Martin Holcman

Roman Vaněk. Foto: Martin Holcman

 

Martin Vedej a Radek Vašíček z agentury Httpool. Foto: Martin Holcman

Martin Vedej a Radek Vašíček z agentury Httpool. Foto: Martin Holcman