Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Twitter - živější než přímá reportáž

Lidé milují přímé přenosy. Tak přímé, že i on-line reportáž je málo. Chtějí získávat ty nejčerstvější informace a navíc diskutovat a vyjadřovat se k tématu. Twitter umožňuje v reálném čase sdílet názory nebo dávat vědět o dění v daném okamžiku. Jak ho mohou využít novináři?

Navážu na článek Twitter = breaking news pro novináře i bloggery a popíšu nástroje, které pomohou novinářům, bloggerům a organizátorům eventů tweety využít v praxi.

Na základě zpráv a názorů z Twitteru můžete napsat článek, ale mnohem rychlejší a působivější je, když čerstvé tweety rovnou vložíte na stránku jako doplněk ke článku, který shrnuje základní fakta. Ať se jedná o vládní krizi, výhru Pardubic nad Kometou nebo představení nového loga ČT, každé z těchto témat by se dalo doplnit oknem s výpisem relevantních tweetů.

Twitter ve vašem webu

Samotný Twitter na web umožňuje jednoduše vložit takovéto informace v podobě upravitelného widgetu. Na webu Twitteru najdete 4 možnosti, jak může widget vypadat a jaké tweety zobrazí:

Tvorba těchto widgetů funguje na stejném principu, na ukázku vyberu search widget. Nejsložitější na nastavení widgetu je vymyslet dotaz, který zobrazí všechny tweety týkající se daného tématu. Přemýšlejte nad tím, jaký společný jmenovatel tweety na dané téma mají. V nápovědě naleznete seznam operátorů, které můžete při stavbě dotazu použít a výsledky tak zpřesnit. Ten nejvíce obecný dotaz na tweety o novém logu České televize může vypadat například takto: logo čt since:2012-4-19. Čím konkrétnější dotaz vytvoříte, tím zacílenější výsledky získáte.

Dále upravte titulek a nadpis. Na dalších kartách můžete nastavit velikost, barvu widgetu a jeho obsahu, počet tweetů a interval obnovování.

Před vygenerováním kódu nezapomeňte widget otestovat. Twitter vygeneruje hotový kód, který je možné vložit zadarmo na web.

Twitterwall

Lidé, kteří navštěvují přednášky, prezentace, workshopy, konference a další společenské akce o nich často tweetují. Možná jste se již setkali s pojmem Twitterwall. Na plátno umístěné na viditelném místě jsou promítány výsledky hledání z Twitteru.

Účastníky akce informujte o tom, že mají tweetovat s hashtagem. Například účastníci Poslední středy tweetují s hashtagem #pstreda. Hashtag by měl být unikátní, snadno zapamatovatelný a nezaměnitelný. Tweety pak můžete snadno filtrovat v obyčejném vyhledávání na Twitteru.

Můžete také využít speciální webové aplikace, které umožní vzhled Twitterwall upravovat a využít různé další funkce (například vypnout zobrazování retweetů). Twitterwall umožňuje vytvořit spousta zahraničních aplikací - hledejte na Google, ale i českých, například srazy.info.

Na odlehčení

Na Google developer day v Praze si účastníci mohli zahrát Twitter battle. Na velkém plátně bylo promíntnuto hrací pole. Hráči tweetovali souřadnice políčka, které chtěli obsadit, a ke tweetu přidali hashtag. Jakmile tweetli, pole se na plátně označilo jejich avatarem.

Znáte nějaký příklad využití Twitteru v médiích? Podělte se o něj v komentářích.