Nejvyšší kontrolní úřad prověří stamilionové výdaje státu na propagaci tuzemských potravin, píše v aktuálním čísle tabletový týdeník Dotyk. Kontroloři se podle něj zaměří na značky Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech. Kontrola má začít na podzim.
„Chtěli jsme se zaměřit na komunikační kampaně, které si zadávají orgány státní správy. Z monitoringu rizik a mediálních výstupů nám ke kontrole vyšly tři: ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond a Vinařský fond,“ řekla týdeníku mluvčí NKÚ Olga Málková. Kontrola prý potrvá od října do června příštího roku. Resort řízený ministrem Petrem Bendlem je podle týdeníku i čerstvého průzkumu FSV UK ve výdajích na státní komunikaci rekordmanem. Nejvíce peněz si dosud vyžádala národní značka kvality potravin Klasa, která stála již 1,5 miliardy Kč.
Deník Mladá fronta Dnes začátkem dubna upozornil, že loni Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) během posledních tří měsíců utratil za propagaci Klasy přes 150 milionů Kč, tedy částku, kterou běžně zaplatí za celý rok. Ještě v říjnu přitom mluvčí fondu Petr Hlavatý tvrdil, že útrata bude zhruba pětinová a nepřesáhne 30 milionů Kč. Ušetřené peníze měly být převedeny do následujícího roku.
Opakovaný tendr loni vyhrála a propagaci značky zařizovala agentura Comunica. Jejím majitelem má být údajně podnikatel František Savov, vlastník vydavatelství Mladá fronta, které produkuje ekonomický deník E15 nebo týdeník Euro.