Ekonomický týdeník Euro podle informací Médiáře podruhé v řadě nebyl vytištěn a na stáncích tak není k dispozici. Stejně jako minulý týden vyšel jen digitálně, dá se tak koupit třeba na Alze.
Šéfredaktor Ondřej Hergesell v aktuálním čísle týdeníku Euro připravuje čtenáře na to, že časopis má před sebou poslední měsíc existence. Uplynulo 22 let ode dne, kdy vyšlo první číslo. To se stalo 26. října 1998, je to tak přesně 8071 dnů, jak zní titulek úvodníku aktuálního vydání, nebo též 1153 týdnů. „Všechno ale jednou končí. Je dost možné, že v rukách nyní držíte poslední číslo Eura,“ uvádí v editorialu šéfredaktor. „Vývoj insolvence a následného konkurzu ve vydavatelství Mladá fronta, kam titul patří od léta roku 2012, nabral špatný směr. Neschopnost insolvenční správkyně, věřitelů a českobudějovického soudu nalézt alespoň jedno konstruktivní řešení k záchraně dostala Euro, respektive celou firmu, do slepé uličky. Přesto, že o jednotlivé části vydavatelství byl mezi investory zájem.“
„Mladá fronta, se 75 lety nejstarší české vydavatelství, i náš dvaadvacetiletý týdeník se nejpozději do letošních Vánoc stanou historií,“ prohlásil ve svém textu šéfredaktor Hergesell. Zároveň vyjadřuje přesvědčení, že magazín bude dál vycházet, pod stejným jménem, jen jinde: „Jsem přesvědčen, že ochrannou známku Eura dříve či později koupí nějaký šikovný vydavatel a na trhu se znovu objeví titul s tímto jménem.“ Podobně se vyjádřil šéfreportér Eura Jan Novotný v nedělníku Newsroom ČT24: „Euro rozhodně není teď mrtvé. I kdyby došlo k likvidaci Mladé fronty a činnost společnosti byla ukončena, na trhu je několik zájemců, kteří mají o Euro zájem.“
Už minulé číslo Eura z pondělí 23. listopadu nebylo vytištěno a nemohlo se tak prodávat na stáncích, ke čtenářům se tak dostalo jen v digitální podobě. Věřitelský výbor Mladé fronty, která po téměř roční insolvenci už nemá na mzdy ani na tisk, i redakce z toho vinily insolvenční správkyni Petru Hýskovou. Ta ale prohlásila, že se tak stalo kvůli dluhům Mladé fronty v tiskárně Triangl. Tiskárna podle Hýskové odmítla na dluh dál tisknout: „Nemá proplaceno několik posledních faktur za tisk dříve realizovaných tištěných titulů, a proto bez předchozí platby odmítla (ze zcela pochopitelných důvodů) zvyšovat saldo svých neuhrazených pohledávek dalším předem nezaplaceným tiskem.“ Předseda představenstva tiskařské firmy Petr Kotýnek to minulý týden odmítl komentovat. „Vyjadřovat se nebudeme, věc řeší příslušné soudy,“ sdělil v pátek na dotaz agentury ČTK.
Insolvenční správkyně Hýsková minulý týden žádala soud o to, aby dal souhlas s uhrazením částky 192.000 Kč (s DPH), nezbytné pro další tisk. Stát se tak mělo do pátečního poledne, přičemž 84.000 Kč (s DPH) mělo jít na tisk dnešního vydání Eura a zbylé peníze České poště - 14.000 Kč (s DPH) za doručení nového čísla předplatitelům a 94.000 Kč (s DPH) na uhrazení nezaplacených faktur z minula. „Česká pošta podmiňuje jakékoli další podání úhradou tohoto nedoplatku,“ upozornila správkyně. Podle ní pak může aktuální vydání Eura z 30. listopadu přinést 201.480 Kč, neboť příjem z nového čísla z inzerce činí 367.100 Kč bez daně, z toho 293.100 Kč z inzerce, 59.000 Kč z předplatného a 15.000 z prodeje na stáncích (z tohoto údaje i podle aktuálních čísel kanceláře ABC si Euro ve volném prodeji kupují řádově stovky lidí). Ovšem pokud by teď Euro skončilo, muselo by na nevyčerpaném předplatném vracet asi 1,4 milionu Kč. V případě všech titulů Mladé fronty by tato částka činila 8 milionů.
„K dispozici mám 0,- Kč“
Ztráty z inzerce, které mohly vzniknout nevytištěním minulého vydání, se redakce Eura snažila minimalizovat tím, že inzeráty, u nichž to bylo možné, přesunula do aktuálního čísla, včetně samostatné osmistránkové inzertní přílohy Franšízing. Přesto insolvenční správkyně trvá na svém nedávném návrhu ukončit provoz celého vydavatelství Mladá fronta, včetně vydávání Eura. „V danou chvíli a za daných podmínek závod provozovat dále nelze, neboť insolvenční správce má k dispozici 0,- Kč provozního nezajištěného finančního majetku,“ prohlašuje.
Podle dřívějších zpráv insolvenční správkyně příslušnému soudu nyní jeden ze zajištěných věřitelů Mladé fronty, skupina CPI Property Group miliardáře Radovana Vítka „realizuje zajištění“ svých pohledávek vůči Mladé frontě, což znamená, že inkasuje peníze, které na účet mediální firmy přicházejí. CPI totiž na jaře poskytla Mladé frontě provozní úvěr, z něhož vydavatelství vyčerpalo 23,2 milionů Kč. Splatit je mělo k 18. květnu, tedy ke dni, kdy na ně byl vyhlášen konkurz. Neposlalo ale ani korunu a úrok z prodlení jen do října narostl o víc než milion korun.
Skupina CPI teď vůči mediální firmě uplatňuje pohledávku v celkové výši 24,5 milionu, a to za zmíněné úvěrové financování. „Další provoz dlužníka je prakticky paralyzován, když tento věřitel přistoupil k zahájení realizace svého zajištění, mimo jiné na pohledávkách z obchodního styku - tímto se cash flow dlužníka dostává na nulovou hodnotu,“ popsala už začátkem listopadu insolvenční správkyně.
„Nejen, že CPI Property Group doposud nepřistoupila k realizaci svého zajištění, ale už vůbec nemůže takový neexistující krok být uváděn jako příčina toho, že je další provoz Mladé fronty paralyzován. Věříme, že si toho je již vědomá i insolvenční správkyně, která své nepravdivé vyjádření korigovala 13. listopadu v insolvenčním rejstříku. CPI PG doposud neinkasuje ani korunu,“ reagoval za CPI mluvčí Jakub Velen.
Z dokumentů v insolvenčním rejstříku zároveň vyplývá, že Vítkově CPI nakonec mohou připadnout zapsané ochranné známky Mladé fronty a také internetová doména finance.cz, na níž Mladá fronta provozuje web s milionovým publikem. Kromě pohledávek z obchodního styku totiž CPI zajistila své pohledávky právě známkami a jednou z lukrativních domén. Několik desítek známek zastavených ve prospěch CPI zahrnuje mimo jiné právě značku Euro, které je klíčovým titulem Mladé fronty. Ale také třeba značku E15, pod níž Mladá fronta vydávala ekonomicky zaměřený deník, který před čtyřmi lety spolu s dalšími tiskovinami prodala skupině Czech Media Invest.
Zájem mají Staněk i Soukup
Insolvenční správkyni se nepodařilo dovést zadluženou Mladou frontu k prodeji, zrušeny postupně byly dvě elektronické aukce, v nichž se tak mělo stát. Momentálně o vydavatelství či jeho tituly projevily zájem komunikační skupina Procom Group Tomáše Staňka a společnost Jaromír Soukup Consulting majitele Empresa Media, včetně televize Barrandov, Jaromíra Soukupa. Koncernová firma Jaromír Soukup Consulting původně navrhovala reorganizaci Mladé fronty, ale u soudu s ní neuspěla.
„V rámci naší snahy o reorganizaci dlužníkova podnikání nabízíme, že pro veškeré stávající zaměstnance dlužníka vytvoříme pracoviště v našich prostorech a převezmeme a budeme řídit celý provoz obchodního závodu dlužníka, pakliže budou splněny naše podmínky. Nesli bychom tedy veškeré náklady na mzdy dlužníkových zaměstnanců. Zároveň jsme připraveni také financovat vydávání dlužníkových časopisů,“ slíbil v nabídkovém dopise z minulého týdne Jaromír Soukup.
Staňkova Procom Group má zájem vysloveně o časopis Euro a jeho web Euro.cz. Ve své komunikační skupině, kam spadají agentury Allmedia4u, Digital Dojo, Komunikuj, Soul Factory a Stratengers, plánuje Staněk titul rozvíjet. „Klíčovým předpokladem pro tuto skutečnost je ovšem zachování týdeníku Euro v provozu, především jde o pravidelné vydávání a distribuci k předplatitelům, respektive k obchodním partnerům,“ napsal rovněž minulý týden Tomáš Staněk.
S další nabídkou se přihlásilo brněnské vydavatelství Extra Publishing, které mělo dřív zájem o celou Mladou frontu. Nyní nabízí, že převezme dětské časopisy s jejich předplatitelským kmenem. „Vzhledem k ukončení vydávání dětského časopisu Puntík (respektive časopisů Puntík a Tečka) a vzhledem k dalším hrozícím zapodstatovým pohledávkám z titulů vracení předplatného zpět nabízíme okamžité převzetí celého vašeho závazku formou náhrady předplatného za námi vydávaný časopis Dráček, a také Báječná školka a Předškolák,“ napsal insolvenční správkyni jednatel Extra Publishing Pavel Pospíšil.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
