Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Tým datové žurnalistiky z Economie přešel k rozhlasu

  • ČTK
  • 10. 10. 2014 00:25

Český rozhlas před volbami poprvé využívá takzvanou datovou žurnalistiku. Na webu čtenářům například zprostředkoval interaktivní mapu s kandidátkami ve všech obcích Česka. Cílem je více propojit rozhlasové vysílání se zpravodajským portálem Zpravy.rozhlas.cz. ČTK to dnes sdělil mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.

Rozhlas při tvorbě datových přehledů spolupracuje s týmem novinářů, kteří dřív pracovali pro vydavatelství Economia. Společnost Samizdat tvoří novináři Jan Boček, Jan Cibulka a Petr Kočí, který je jediným společníkem firmy, a programátor Marcel Šulek. Skupina v loňském roce získala Novinářskou cenu za profesionální online žurnalistiku a cenu českého internetu Křišťálová lupa za obsahovou inspiraci. Rozhlas s nimi hodlá spolupracovat i na dalších projektech.

„Datová žurnalistika je trendem poslední doby a jsem rád, že se Český rozhlas na tomto poli připojuje k předním světovým médiím, která se tímto směrem vydala. Od této spolupráce si slibujeme další prohloubení veřejné služby v oblasti zpravodajství a aktuální publicistiky. Díky datové žurnalistice chceme posílit vlastní zpravodajskou agendu a také prohloubit propojení rozhlasového vysílání se zpravodajským webem Zpravy.rozhlas.cz, kam budeme umísťovat komplexní analýzy, grafy a vizualizace,“ uvedl ředitel Centra zpravodajství Tomáš Pancíř.

Datoví novináři studují volně dostupná digitální data a získávají i data od úřadů státní správy a samosprávy či od firem s majetkovou účastí státu. Pomocí počítačové analýzy, statistiky a vizualizací hledají v datech zajímavé i důležité informace a další souvislosti. Aktuální volební data nabízejí například přehled toho, jaká je v jednotlivých obcích a městech konkurence, tedy kolik kandidátů připadá na jeden mandát, a jaké je rozložení kandidátů podle pohlaví, titulu a povolání.

„Spolupráce je externí. Smlouvu máme s týmem uzavřenou na čtyři roky. Vzájemně se domlouváme na jednotlivých projektech – návrhy tedy jdou z obou stran. Typickým úkolem pro datovku jsou právě aktuální volby. Ve hře jsou samozřejmě další projekty, ale neradi bychom je prozrazovali dopředu, abychom neposkytovali tipy konkurenci,“ doplnil pro Médiář mluvčí rozhlasu Hošna.