Pokud mezinárodní maloobchodník centralizuje svůj marketing a jeho vedení přesune z Česka do zahraničí, stojí jeho čeští lidé často před volbou, zda změní firmu, nebo zemi, v níž budou působit. Pokud nechtějí rozpustit sehraný marketingový tým, mohou udělat ještě jeden krok - vytvořit z něj novou komunikační agenturu. A někdy k tomuto kroku přistupují.
V posledních deseti měsících stáhlo z českého trhu své lokální vedení hned několik velkých firem. Loni na podzim přistoupil k tomuto kroku řetězec Obi, který přesunul řízení svých středoevropských aktivit do domovského Německa. Prakticky v tutéž dobu učinila stejné rozhodnutí společnost Allegro Group, vlastněná jihoafrickou skupinou Naspers a provozující mimo jiné aukční web Aukro. Allegro přesunulo svůj marketing pro střední a východní Evropu do Polska, kde je doma. Její dosavadní český marketingový tým pak začátkem letošního roku vytvořil novou českou digitální agenturu Roi Story.
Pět mužů pro retailery
„Je nás pět. Celý tým vede Lukáš Krejza, bývalý marketingový ředitel Aukra a předtím šéf jeho online oddělení [Aukro se stalo v roce 2012 součástí Allegro Group, pozn. aut.]. Displejový marketing zajišťuje Lukáš Ptáček, PPC a SEO Lukáš Slovenčík a v týmu máme i programátora Pavla Vránu, který se zabývá tvorbou aplikací určených k optimalizaci a automatizovanému vedení kampaní. Kromě toho samozřejmě spolupracujeme s dalšími specialisty externě,“ popisuje novou agenturu šéf jejího obchodního rozvoje Milan Kučera. Zmíněná pětice také agenturu společně vlastní, Kučera má 5% podíl, ostatní čtyři společníci po 23,75 %. Agenturní tým sídlí z historických důvodů ve Zlíně, kde mělo svou centrálu Allegro, ale konkrétně Kučera pracuje v Praze a agentura zvažuje i otevření pražské pobočky.
Roi Story se zaměřuje především na zákaznický segment, ze kterého vzešla - tedy na velké retailery, kteří spouštějí nebo rozšiřují své podnikání v online prostoru. Podle Kučery jde o výrazně rostoucí obor. „Klasickým příkladem může být segment potravin, který je teď v onlinu velmi dynamický, vstupují do něj dravci typu Rohlík.cz, Koloniál.cz a další, kteří šlapou na paty dosavadním obchodním řetězcům. V Česku je mezi mezi tradičními hráči aktivní v tomto směru zatím jen Tesco, ale v Německu už provozuje online prodej třeba Lidl, takže se dá čekat, že k podobnému kroku přistoupí také na dalších trzích. Obi spustilo nedávno vlastní e-shop, Hornbach je v této oblasti také stále aktivnější a také českým hráčům typu Mountfieldu tvoří online dnes už velkou část jejich byznysu. Proto si myslíme, že v této oblasti je velký potenciál,“ uvažuje Kučera.
Významný vzestup v oblasti ecommerce zažívá podle jeho slov také móda. „Příkladem mohou být kroky retailových módních řetězců Lindex nebo H&M, které v relativně nedávné době spustily e-shopy a realizují přes ně řadu nových zakázek,“ prohlašuje manažer agentury Roi Story. Větší procento tzv. vratek, tedy vráceného zboží, které se v případě prodeje módy po internetu objevuje, nepředstavuje podle něj do budoucna závažnější problém, protože jde o rozvíjející se obor. „Móda je jedna z nejdynamičtěji rostoucích oblastí ecommerce. Její obrat v ecommerce atakuje pětiprocentní hranici podílu na celkovém retailovém módním byznysu. Zákazníkům tedy tento způsob prodeje vyhovuje, a pokud budou chtít prodejci módy na tomto trhu obstát, budou se jim muset přizpůsobit.“
Zatím nejvýznamnějším klientem Roi Story je firma E-commerce Holding (mimo jiné tvůrce výše zmíněného online rozvozu potravin Koloniál.cz, k jehož spuštění by mělo dojít v blízké době), podle Kučery pro ni agentura spravuje víc než šest online projektů v rámci střední a východní Evropy, konkrétně třeba sportovní e-shopy nebo portál Proděti.cz. Mezi další klienty se řadí dřívější zaměstnavatel Aukro, dál třeba český výrobce elektronických přístrojů Elko EP a zakázkové krejčovství FriendlySuits.
„Zajímá nás čistě online“
Podle Kučery se Roi Story na nic jiného než na digitální a online marketing zaměřovat nechce. „Pokud klient řeší otázku, jak dostat své zákazníky na internet, přivést je k sobě na stránku a tam je přimět ke konverzi, pak je to úkol pro nás. Nemáme ambice zasahovat do jiných oblastí marketingové komunikace. Na druhé straně se setkáváme s praxí, kdy nadnárodním společnostem zastřešuje a spravuje online aktivity centrálně jejich mediální agentura. A tam máme často pocit, že by mohly chtít od online mnohem víc, než kolik je jim jejich mediálka schopná poskytnout. To je prostor pro nás.“
Pokud jde o práci s daty, na nichž je online marketing postavený, agentura se opírá zejména o Google Analytics. „Klientský pohled“ se pak údajně snaží uplatnit v modelu financování svých služeb. „Fixní odměnu vázanou na odpracované hodiny využíváme jen v začátcích spolupráce při prvotním nastavování strategie kampaně. Od chvíle, kdy máme kampaň pevně v rukách a má už nějakou historii podloženou reálnými daty, se snažíme další část odměny vázat na výkon. Ale je to hodně individuální, záleží na přání každého klienta,“ dodává Milan Kučera.