V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

„U RC Coly je vidět nápad, řemeslo i rozpočet“

Suverénním vítězem Reklamní katovny se tentokrát stává WMC Grey s „jižanskou“ kampaní pro Royal Crown Colu. Následuje Kaspen se zimními záběry z Rajecké doliny. ING neoslnila.

Výjev z nové kampaně značky Royal Crown Cola

Výjev z nové kampaně značky Royal Crown Cola

Výjev z nové kampaně značky Royal Crown Cola

Výjev z nové kampaně značky Royal Crown Cola

Výjev z nové kampaně značky Royal Crown Cola

Výjev z nové kampaně značky Royal Crown Cola

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 6. týden 2019

  1. WMC Grey: Chodí to tu pomalu (67 %)
    značka: Royal Crown Cola, klient: Kofola ČeskoSlovensko
  2. Kaspen/Jung von Matt: Zima v Rajecké dolině (50 %)
    značka: Rajec, klient: Kofola Československo
  3. High&: Puma Man (44 %)
    značky, klient: Puma
  4. Fairy Tailors: DNA vítězů (28 %)
    značka: Porsche, klient: Inter Auto CZ
  5. McCann Prague: Eliška a Zbyněk vyrážejí na Maledivy (24 %)
  6. značka, klient: ING Bank

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 12 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Pomalu jako na jihu USA (67 %)

Kofola ČeskoSlovensko a kreativní agentura WMC Grey přicházejí s novou kampaní pro značku Royal Crown Cola. Po loňském rebrandingu je komunikace opět založena na autenticitě a jižanském pomalém životním tempu. Veškeré materiály – včetně šedesátivteřinového televizního spotu a třicetivteřinové variace pro internet nazvané Šlofík – vznikaly přímo v místě zrodu značky, tedy na jihu USA.

Super! To pomalé tempo se skvěle hodí k tonalitě brandu, kterému se - mimo jiné - povedl rebranding desetiletí.
Jakub Hussar (Haze)

Všechny palce hore! Ještě doufám, že tento spot někde uvidím v kině.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprOceňuji především strategii. Podle mého názorů je hodně ‚brave‘. Tahle exekuce vytváří pole pro dlouhodobý život RC Coly na jihu. Těším se na další.
Míla Knepr (Silver Pack)

Možná by nám Kamil Fila vysvětlil, že je to v americkém kontextu kulturně a politicky úplně špatně, ale co už. Ve výběru tohoto týdne RC Cola není ani samostatná disciplína, nýbrž úplně jiný sport.
Jan Javornický(Elite Solutions)

Je na tom vidět nápad. Je na tom vidět řemeslo. Je na tom vidět rozpočet.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Tohle je perfektní práce. Posouvá to celý repositioning na novou úroveň. Mám obecně rád dramatizaci jihu USA, takže v reklamě mě to baví stejně jako ve filmech nebo seriálech. Brand to drží konzistentně a rozhodně to vybočuje významně z běžné domácí produkce. Jediné, co mi chybí k dokonalosti, snad je, aby voiceover namluvil Matthew McConaughey. Možná tam mohla být ještě nějaká větší pointa, ale funguje to tak jako tak.
Eduard Piňos (Mark BBDO)

Mně se to líbí. Má to svůj styl. Přece nemusíme furt koukat na Santa Clause.
Michal Šoller (Cognito)

Je to kampaň! Drží to pohromadě, má to koncept, atmosféru. A připomíná to náladou - omluvte pošetilost starého člověka - staré krásné reklamy na wine cooler Bartles & Jaymes.
Vilém Rubeš

Vůbec nevím, jestli tudy vede cesta do srdce konzumenta sladké vody, ale jinak je to poctivá reklama, které je tady jako šafránu. Sice colu moc nepiju, ale nové RC bych dal někde v klidu šanci.
Pavel Jechort

Bravo! Poprvé jsem dal 100 %! Tím pádem bych už nemusel nic psát, ale budu. Já jsem tuhle rubriku pojal tak trochu osvětově. Někteří klienti mají tendenci - když už mají budget - peníze utratit za opravdu drahého režiséra, třeba z Ameriky. A protože už jim pak nezbydou peníze na produkci, tak se třeba snaží natočit letní atmosféru v Čechách, i když je zima, nutí režiséra najít úhel, v kterém bude kaštan vypadat jako cedr a na stánek s buřtama na Lipně se podívat tak, aby připomínal liquor store ve stylu koloniální architektury – ten frajer to určitě dokáže, když byl tak drahej! V tomto případě osvícený klient i agentura vzali Milana Baloga radši do té Ameriky odjeli a na výsledku je to prostě vidět – krása střídá nádheru. Škoda, že v exekuci ‚šlofík‘ nepraští do korby náklaďáku proto, aby si sklopil jednu z bočnic na šlofíka.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Minuta místo třicítky bodla. Je to díky tomu tak zvláštně uloudané, ale vlastně příjemně.
Lukáš Těžký

Royal Crown Cola pokračuje v pomalém jižanském tempu z loňska, krásné obrázky, konzistence, prostě pohoda v tomto uspěchaném světě, která nás vtáhne do spotu. Chybí tam něco, aby se na to divák chtěl podívat podruhé nebo potřetí, ale jinak poctivě odvedená práce.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

2. Rajec se zahalil do sněhu (50 %)

Z nové kampaně značky Rajec

Z nové kampaně značky Rajec

Producent nealkoholických nápojů Kofola ČeskoSlovensko s agenturou Kaspen/Jung von Matt připravil nový televizní spot na podporu pramenité vody Rajec. Kreativní zpracování navazuje na dlouhodobý koncept “tichých” spotů, ale přináší nový příběh v nezvyklých přírodních kulisách. Liška, hrdinka spotu, odhaluje divákům kouzlo a nedotčenost Rajecké doliny zahalené do sněhové pokrývky.

Špičkové řemeslo, ale koncept možná už trochu přesluhuje. Škoda, že se klient neudržel a na samém konci diváka vytrhne z tichého usebrání typicky pojatým voiceoverem.
Jakub Hussar (Haze)

Kampaně na Rajec jsou podle mě jedny z těch dlouhodobě nejpropracovanějších a nejkonzistentnějších, na něž u nás můžeme narazit. Skvělý je spot i printy – zasněžená usmívající se liška a vůbec celý layout je asi to nejlepší, co jsem na vizuálech viděla za dlouhou dobu. Čistá práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprHezké, čisté, klasické. Jen některé titulky mi příjdou trochu humpolácké, jako kdyby ambicí bylo ‚uděláme to ještě navíc vtipné až zábavné‘.
Míla Knepr (Silver Pack)

No a někde proti proudu od toho místa, kam chodí čůrat lišky, bych si tuhle ledovou zimní vodu velmi rád dal - v létě...
Jan Javornický (Elite Solutions)

Bude se tu lamentovat, že liška pije vodu v reklamě na vodu? Asi jo. Ale i tak je to pěkná reklama.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Čistá práce v duchu předešlé komunikace, spotřebitelé už to znají. Určitě příjemný oddech v reklamním breaku.
Eduard Piňos (Mark BBDO)

Ta příroda dokáže být opravdu krásná. Mně se to líbí.
Michal Šoller (Cognito)

Rajec. Voda v zimě tak studená, že si v ní tentokráte chválapánubohu žádné zvíře neráchá prdel.
Vilém Rubeš

Pořád ta samá písnička, ale pokud funguje, není potřeba hrát jinou.
Pavel Jechort

Hezký obrázky i sound design. Akorát titulky v podobě, v které tam teď jsou - a vsadím se, že si jich většina z vás vůbec nevšimla -, nemají moc smysl – chtělo by je buď vizuálně posílit, nebo vypustit.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Jasně rozpoznatelná reklama na Rajec. Chvílemi možná až moc fluffy... Ale rád se na to podívám znovu.
Lukáš Těžký

Zase palec nahoru za konzistenci v budování značky, National Geographic by se neměl za co stydět, co se týče kvality záběrů. Ta zima ve spojení s vodou je překvapivá, ale to je asi vše.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

3. Cristovao hrdinou Pumy (44 %)

Sportovní značka Puma představuje novou kampaň pro rok 2019 nazvanou Puma Man a šitou na míru Benovi Cristovao. Ben se stává novým hrdinou připraveným představit všechny, někdy nečekané, stránky své osobnosti. To je jádrem tří krátkých videí vytvořených pro tuto online kampaň, která potrvá čtyři týdny. V průběhu roku mají přijít další příběhy značky a zpěváka.

Ben se ke značce skvěle hodí. První spot mě moc nezaujal, druhý je o něco šťavnatější. V hlavě mi utkvěla především kvalitně komponovaná hudba.
Jakub Hussar (Haze)

Skvělá kampaň. Líbí se mi lehká ironie v televizních spotech, z hudby a kamery si sedám na zadek. A fotky taky naprosto parádní. Po dlouhé době mám pocit, že je nějaká kampaň ‚pro mladé‘ skutečně pro ně. A že by se jim mohla líbit.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprDocela dobré, i když nejsem cílová skupina. Pinball mě baví, ale jízda v podzemní garáží, to je na mě nuda.
Míla Knepr (Silver Pack)

Zlato je nejkujnější kov. Dá se vykout i na tloušťku pouhých několika set atomů. Jen potom už není zlaté, ale zelené. A podobně, když si hrajete s klišé v nadsázce a stylizaci, a nadsázku ohladíte tak, abyste se vyhnuli nepochopení a případným negativním reakcím, zůstane zas jen to klišé, s malým klišátkem navrch.
Jan Javornický(Elite Solutions)

‚Hele, já to nechápu,‘ otočila se na mě kolegyně u třetího videa. ‚Co znamená ten claim - Ben je unaven?‘ Nevím, co jí říct.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Jako jo, ale asi nejsem cílovka, nebo nevím, co mi to má říct. Palec nahoru za hudbu, ta je skvělá a retro synťáky mi Stranger Things nebo Kavinsky připomněly hned. Škoda levnější produkce, možná to byl ale záměr. Jinak za mě Ben už nefunguje, ale opět, nevím, na koho to má být cíleno.
Eduard Piňos (Mark BBDO)

Ben umí udělat bublinu... a kvůli tomu si mám koupit sportovní oblečení? Já to nechápu, asi nejsem cílovka.
Michal Šoller (Cognito)

Ale tak jako cílovka holčička s bublinou? Proč ne.
Vilém Rubeš

Ben není má krevní skupina, ale kdyby byl, přijde mi to fajn. V té bídě kreativy v místě a čase obvyklé je tam nějaký příběh, stopové množství humoru a ucházející hudba. Tak co už.
Pavel Jechort

Tohle je takovej image-millennials-mindfuck. Chápu princip, že nejdříve popíšeme cool atributy značky, skrze celebritu Bena a na konci to lehce shodíme vtipem, který je vztažený k osmdesátkám. A abychom byli totálně koncepční, tak to natočíme na šestnáctimilimetrovou surovinu. Takže všechno je jakoby správně, ale stejně se nemůžu zbavit dojmu, že to prostě nedopadlo. Obraz není cool (Stanger Things jsou na míle daleko), ale vypadá přesně tak, jak si pamatuju, když jsme točili na šestnáctku – nic moc. Kvalitním gradingem z digitalu se dokážu dostat k lepšímu looku. Vtípky mi nepřijdou ani vtipný ani dost bizarní, ale uznávám, že nejsem Puma man - možná že milleniálové po zhlédnutí videí naskočí na elektrické jednokolky a s bublinou u pusy místo airbagu pojedou vybrakovat Puma store...
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Je to reklama na Bena, nebo... na jakou to bylo značku vlastně?
Lukáš Těžký

Hezké a neotřelé spojení s ‚celebritou‘. Styl, který vybočuje a zaujme, super hudba, světlo, spojení celebrity, vznešených postojů a pár blbostí z každodenního života funguje poměrně dobře v celku - zvláště kámen nůžky papír a pinball. Ať už nejsem asi cílovka, myslím, že by to mohlo Pumě sednout.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

4. Porsche ukazuje DNA vítězů (28 %)

Porsche: DNA vítězů (Fairy Tailors)

Porsche: DNA vítězů (Fairy Tailors)

Porsche: DNA vítězů (Fairy Tailors)

Porsche: DNA vítězů (Fairy Tailors)

Výhradní dovozce vozů značky Porsche do Česka Porsche Inter Auto CZ spouští s agenturou Fairy Tailors komunikační kampaň s názvem DNA vítězů. Cílem je oslovit potenciální zájemce o luxusní SUV. Koncept kampaně vychází z myšlenky, že v každém automobilu Porsche je ukryto srdce slavných závodních vozů stuttgartské značky. Kampaň poběží během celého února a využije print a online.

‚DNA vítězů‘ je generická nuda, fotky jakbysmet. Pokud byl záměr působit neprémiově, povedlo se.
Jakub Hussar (Haze)

Je to fajn, ale není to nic nového pod sluncem. Na rozdíl třeba od Royal Crown Coly nebo Rajce si v tomto případě nepamatuji žádnou specifickou atmosféru nebo myšlenku.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprBrand identity je správně, arogance je zřejmě správně, zrcadlení ikonického modelu je taky správně, ale nic to se mnou nedělá. Tohle je spíš klasická kampaň na ‚potvrzení‘ existujících zákazníků. A proto to se mnou vůbec nic nedělá.
Míla Knepr (Silver Pack)

Tenhle koncept už jsem viděl, a nejspíš ne jednou, jenom mám pocit, že viditelnější, čitelnější a celkově tak nějak lepší.
Jan Javornický(Elite Solutions)

Tohle na první místo stačit nebude.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Au. To bolí. Generické až hrůza. Chápu, že vizuál je asi adaptace, ale jak chce toto jakkoli vybočit z řady, tomu nerozumím. Obzvlášť když se jedná o luxusní SUV. Kdyby alespoň headliny stály za něco, ale jeden je cliché par excellence a druhý vypadá jako tisková chyba.
Eduard Piňos (Mark BBDO)

Líbí se mi myšlenka i nápad s odrazem, ale je to všechno moc nenápadné, že si toho málokdo všimne. Nebál bych se u Porsche víc šlápnout na plyn.
Michal Šoller (Cognito)

Takové to, jak ukážete gauč na kolečkách a v odrazu / stínu / očích diváka se objeví sportovní kára, to už tu párkrát bylo.
Vilém Rubeš

Kdybych si nepřečetl, že je v odrazu na silnici slavný závodní vůz, nenašel bych ho tam. Tipnu si, že nebudu sám. Ale je to Porsche, vizuál je i tak hezký a co je tam napsáno, je vlastně jedno. Některé věci se prodávají samy.
Pavel Jechort

Kdybych si v redakčním textu nepřečetl, že v odrazu je historické závodní Porsche, tak si ho nevšimnu. Myslím, že by layoutu pomohla ‚dekompozice‘ - tedy umístit SUV třeba víc nahoru, než je obvyklé, a pomoct tak divákovy najít vtip v odrazu. Proč není v druhé exekuci odraz v prosklené budově? Třeba zrovna v momentu, kdy historické Porshe vjíždí do vítězného cíle? Proč DNA není v headlinu, ale jen v claimu? I to by pomohlo k pochopení.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Hezký nápad s odleskem sportovních Porsche a sebevědomým headlinem. Ale kolik lidí to chytne při zběsilém listování printem nebo webem? Milovníky Porsche to určitě zaujme, dodá možná i sebevědomí, ale myslím si, že exekuce trošku pokulhává, a tak mám obavy, že pro potenciální nové zákazníky to bude jen další klasický obrázek Porsche.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

5. S ING až na Maledivy (24 %)

K předsevzetím začátkem roku patřívá snaha o větší spoření, v návaznosti na to ING Bank přichází s novou kampaní na své spořicí konto. Komunikaci připravila divize McQueen z agenturní rodiny McCann Prague. “Vytvořili jsme kampaň postavenou na vztazích, ve kterých se zhlédne každý. Navazuje tak na naši předchozí komunikaci. Ukázali jsme, že ING není pouze banka, ale je i důvěryhodný partner. Nyní pomáhá dosáhnout více ve všech aspektech života a získává pro své zákazníky více peněz, aby se mohli postarat nejen o sebe, ale i o své nejbližší,” přibližují koncept Razvan Capanescu a Jiří Horut z kreativního týmu.

První záběr je docela vtipnej. Ke konci to však celé sklouzává k typické bankovní nalévárně, jež většině lidí okamžitě vyteče druhým uchem ven.
Jakub Hussar (Haze)

Mám pocit, že jsem podobný spot už viděla, nebo dokonce natáčela... Po pravdě řečeno se nemohu zbavit dojmu, že jde o reklamu na cestovní kancelář, ale asi už jsem nějaká zdeformovaná.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprVšemu rozumím, jen se mi zdá, že v hodně podobném konceptu jela Pojišťovna České spořitelny celá léta. A design ‚infografiky‘ vypadá, jako bych ho dělal já v PowerPointu.
Míla Knepr (Silver Pack)

Ono sice takový mořský akvárko vyjde často mnohem dráž než rodinná dovolená, ale tím se nebudeme zatěžovat. Našetřit se dá i na větší voloviny.
Jan Javornický(Elite Solutions)

Toto hodnotím jednoznačným ‚hm‘. Snad jen... tvrdím, že lidem v reklamách by se neměla dávat jména - pokud na tom nestojí. Cením, že tady konečně nezazní.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Žádná sláva. Ta nabídka sama je docela matoucí: 2 % ročně na půl roku na (až) 300.000 měsíčně. Hmmm... ani ta animace tomu nepřidává. A ta metafora s akváriem taky nesedí.
Eduard Piňos (Mark BBDO)

Hodně nemastné, hodně neslané a hodně ukecané. Nuda.
Michal Šoller (Cognito)

Koukám do akvárka - a voilà! Jsem na Malých Divech. Dřív se k tomu efektu zakusovala čokoládová tyčinka. Dnes si stačí naspořit. A za každý imperativ typu ‚začněte spořit chytřeji ještě dnes!‘ umírá bambilión koťátek.
Vilém Rubeš

Njn, pochopil jsem 2 % a 300.000 měsíčně, ale že bych z toho byl nějak na větvi, to nemůžu říct. Kreativa v první části klopotně naroubovaná na nic moc infografiku v části druhé. Příště by to chtělo spojit do jedné dvacítky.
Pavel Jechort

Pamatuju si dobu, kdy byl nepřekonatelným symbolem tehdy ještě oranžového konta ING jezdící schody – prostě člověk na nich stojí, a přitom stoupá! Jediný, co mohlo konkurovat, byl výtah, ale ten stoupá kolmo, eskalátory líp graficky odráží spořicí křivku. Teď když koukám na exekuci Eliška a Zbyněk vyráží na Maledivy, úplně vidím, jak je klient nadšený z té symboliky! Otec dělá zážitek z moře tím, že vzal svou dceru na ramena před mořským akváriem – šetří, proto se v záběru zvedá! Ta symbolika! A teď přijde magický klik, který nám obrazově řekne, že kdyby peníze dal na ING Konto, mohl by jet k opravdovému moři! Wow! Ale ten záběr se už v moři nenatočí, protože ‚šetřit‘ se prostě musí. A mě je prostě líto, že Eliška ani Zbyněk točit na Maledivy neodjeli. Ani agentura ani klient a přitom si to mohli tak parádně užít. Pamatujete, co jsem psal u Royal Crown Coly? Lokace, respektive celé production value ‚makes reel different‘, ne green screen.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Akvárko, myš, bazén, matematika, peníze. Pardon, já se prostě ztratil v tom, co mi ING chce říct.
Lukáš Těžký

Trošku paskvil mezi rádoby emocemi a naprosto příšernými grafy o dvou procentech. Možná tam byl někde na začátku i slušný kreativní koncept o vztahu dcery s otcem a snech, ale výsledek je k pláči.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.