„U všech celulóz!“ Ikea s novou kampaní vítězí

Švédský nábytek se v Česku představil s první kampaní od Saatchi a novým katalogem a v Reklamní katovně vítězí. Naopak kampaň Saatchi pro Transparency se tolik nelíbí.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 35. týden 2017

  1. Saatchi & Saatchi: Obývák naplno (46 %)
    značka, klient: IKEA
  2. McCann Prague: Rozšiřte si obzory (45 %)
    značka, klient: Vodafone
  3. DDB: Salát jsme dotáhli k dokonalosti (36 %)
    značka, klient: McDonald’s
  4. Leo Burnett: Změňte bydlení, změňte život (28 %)
    značka, klient: Raiffeisen stavební spořitelna
  5. Saatchi & Saatchi: Korupční víceboj (26 %)
    značka, klient: Transparency International ČR

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Ikea uvádí každoroční bestseller (46 %)

Nábytkářský řetězec Ikea představil již tradičně před koncem prázdnin svůj katalog na následující rok. Na kampani, která se letos točí okolo obýváků se podílelo celkem pět agentur. Saatchi & Saatchi natočili půlminutový spot o tom, jak se mohou rozličné záliby celé rodiny zkloubit v jednom malém obývacím pokoji. Režii má na svědomí kreativní dvojice Wolfberg, Jan KalvodaPřemek Ponáhlý. Produkci zařídila agentura Sirena. Reklama bude k vidění v televizi až do 18. října.

Den před oficiálním uvedením katalogu se k jeho stránkám exklusivně dostatala skupinka českých influecerek, například Lucie a Nicol z A Cup of Style, Anna Stránská, Sandra Kisić, Thea z Minty Finty, Adéla Mazánková nebo Zuzka Gašparovičová. V obchodním domě na Černém Mostě pro ně byla po zavíračce připravena noční bojovka, při níž mimo jiné našly také personalizované katalogy se svými fotkami na titulce.

Jeden ze speciálních přebalů katalogu, jež byly k dostání na Náměstí Republiky.

Jeden ze speciálních přebalů katalogu, jež byly k dostání na Náměstí Republiky

Pro novináře pak IKEA připravila speciální taneční představení Studia Alta doplněné hrou na hudební nástroje vyrobé z produktů řetězce. Katalog se švédským nábytkem vychází každoročně v nákladu 203 milionů výtisků, pokud bychom jej považovali na knihu, byl by nejčtenější publikací světa. „V Česku vychází katalog v nákladu dvou milionů výtisků, a protože víme, že Češi jsou vášniví čtenáři, zahájili jsme kampaň ke katalogu akcí, která jim přinese speciální čtenářský zážitek,“ uvádí Magdalena Mrázková, kampaňový lídr IKEA Česká republika. Proto byly 24. srpna na Náměstí Republiky k dostání speciální verze katalogů s přebaly inspirovanými knihami různých žánrů, tento nápad pochází od agentury Kaspen/Jung von Matt.

Produktový print od fotografa Bohouše Pospíšila.

Produktový print od fotografa Bohouše Pospíšila.

Digitální verze kampaně od Any Group nese titul Udělej si víc místa na nový katalog a běžela v posledním srpnovém týdnu. Outdoorovou část kampaně, které vévodí printy s produkty sloužící k jednoduché proměně obývacích pokojů, nafotil Bohouš Pospíšil.

Vizuály pěkné, jako vždy. Spot trochu pajdá - nápad dobrý, obrázek dobrý, ale je to mizerně zahrané, resp. namluvené. Ale počkat - 2.000.000 katalogů jen pro Českou republiku? Ty bichle v křídovém papíru? U všech celulóz! Strejdo Internete, kde jsi, když tě lesy potřebují?!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Severskou designovou hitovku Puud Orissen nutně potřebuju i do svojí knihovny! Ale ten zbytek (kampaně), ten mě nechává chladnou. Blogerská bojovka a Hudební tiskovka jsou jen průměrné tituly. A ty já do knihovny nedávám.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Myšlenka, že obývák nemusí být jen místo, kde čumíte na televizi, je fajn. Líbí se mi i televizní spot a tiskové materiály. Jedinou výhradu mám k poněkud násilnému zapojení youtuberů. Bez nich bych se krásně obešla - a možná nejsem sama.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Print ‚Odpočívej v pokoji‘ mi přijde geniální. Jednoduchý a nehraje si to na nejchytřejší kreativu na světě. To samé ‚Velká kniha tetrisu‘. Bomba hoši.(I holky samozřejmě). Kaspen to tenhle týden vyhrává.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Celá kampaň působí sympaticky. Oceňujeme co Ikea dělá pro kulturu bydlení obecně.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Cool výrazivo jako blogeři, vlogeři, koncept sousedství, nechybí nepoužitelný hashtag, hudební nástroj vyrobený z nábytku a organicky vzniklý nápad, který byl komerční nálepkou totálně zbavený duše....
Pavel Fuksa

Hezký nápad, ikea je hravá, ale v exekuci to jaksi drhne, je to chvílemi násilné jak školní besídka, jenže Ikea za to asi dala víc než pár sušenek.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

2. Škola volá Vodafone (45 %)

Vodafone spustil 15. srpna novou kampaň k nabídce velkého objemu dat ve sdíleném rodinném tarifu Red+ 40 GB. S koncem prázdnin a začátkem školního roku se v kampani znovu objevuje oblíbená rodina, tentokrát se děj odehrává ve školních lavicích a na třídních schůzkách. Kampaň z dílny kreativní agentury McCann Prague se objeví prostřednictvím mediální agentury MEC Czech v televizi, v tisku, online i na venkovních nosičích.

V hlavních rolích se opět ukáží Jiří Vyorálek, Lucie Žáčková, Štěpán MikolášAgáta Zimová. Tentokrát se v kampani objevuje i nová postava učitele, kterého ztvárnil Jan Zadražil. Režii vzal do rukou po několika předchozích kampaních opět Vojta Kotek. Hudbu vytvořil speciálně pro kampaň Viliam Béreš.

Pointa je trošku na pinzetku (vskutku minimalistický žertík), nicméně oproti minulým eskapádám (jinak skvělého) Jirky Vyorálka určitě zlepšení. Plakát s nalejváním vědomostí do kostry mě baví.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Snapchat je ještě furt cool?
Alena Oswaldová (Nestlé)

Tuhle rodinku jsem po reklamě, ve které si děti posvítily na rockerského otce displeji svých mobilních telefonů, skoro odepsala, ale teď se vrací v plné parádě. Všechno sedí - herci, příběh, sdělení. Už jsem to viděla asi desetkrát a pořád mě to baví.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vlastně hezkej příběh. Podporuje to sice stereotyp, kterej možná neuslyšej ve škole rádi - tedy že netřeba expertů, google vše vyřeší - ale co, učitelé se prostě musej víc snažit, aby google porazili.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

U nás doma se během třídních schůzek taky gruntovalo, Tehdy mobily nebyly a zakazovala se televize, konkrétně seriál Robin Hood. Nevím, co by mámu přesvědčilo změnit názor. Jak jí znám, tak asi ani 40 GB vědomostí.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Není to špatné a vypadá to pěkně.
Pavel Fuksa

To by šlo, no prostě mobily.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

3. Salát po mekáčovsku (36 %)

McDonald’s se v novém dvacetisekundovém spotu opět chlubí novinkou a své zákazníky láká na dokonalý salát. Ve skutečnosti však uvedl na trh nový burger s názvem Clubhouse, který dle propagce obsahuje pouze české hovězí maso, čedar a spoustu čerstvé zeleniny, jež by měla být zárukou nejen výborné chuti, ale také skvělé salátové nálady.

Slogan ‚Salát jsme dotáhli k dokonalosti‘ mi v součinnosti s tonalitou brandu přijde až pobuřující. Když se podívám na průměrný BMI index návštěvníků mekáče, myslím, že o salátu to tady skutečně nebude.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Nežeru maso, ale vtip poznám! Clubhouse Beef burger AKA čerstvý a křupavý salát je super nápad. Fakt cenim.
Alena Oswaldová (Nestlé)

I když nesouhlasím s tím, že zelenina chutná nejlépe s hovězím, slaninou a omáčkou Big Mac, hájím vaše právo to říkat.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Skoro jsem si myslel, že McDonaldu začalo opravdu jít o zdravější stravu pro své zákazníky. Ale néééé, je to pořád maso, maso, maso a trochu toho salátku, aby se neřeklo. Opravdový vzkaz za touto kampaní je tedy: Nejíš maso? Běž se pást na louku, ale sem ani nepáchneš.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Produktový spot, kterému zpracováním těžko něco vytknout. Věčnou otázkou samozřejmě zůstává, zda dokonalý salát hledá zákazník právě v McDonalds.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Print je docela v pořádku obrazově i textově. Televize je taky natočená pěkně, ale spíkr, který má podle hlasu minimálně 47 cm přirození, chlupy i na chodidlech a víčkách a doma při sekání stromů holýma rukama boxuje se lvem na Harley Davidsonu to celé zabíjí. Parodie na voiceover, vyšla z toho klasická McTrapnost.
Pavel Fuksa

Vtipné, to mě baví, pěkně udělané, mám na to vlastně chuť.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

4. Budujme k lepšímu (28 %)

Raiffeisen stavební spořitelna zahájila 21. srpna kampaň Změňte bydlení, změňte život. Na podzim bude hlavním komunikačním kanálem televize (Nova a Prima), dále pak internet a tištěná média. Cílem kampaně je zvýšení povědomí o značce a motivace lidí ke změně jejich stávajícího bydlení, ať už k pořízení vlastního bydlení či rekonstrukci.

Na tvorbě kampaně spolupracovala agentura Leo Burnett, režie se ujal Bernhard Landen. Natáčení probíhalo dva dny, na pražském Žižkově, v Klánovicích a jejich okolí. Vznikly tři třicetisekundové příběhy, které jsou vždy rozdělené na dvě části – před a po. Do médií budou nasazovány postupně.

„Nechceme, aby se lidé spokojili s mnohdy nevyhovujícími podmínkami pro bydlení. Způsobů, jak si domov upravit, a díky tomu žít pohodlněji a spokojeněji, je spousta. Někdy stačí i menší změna a rozdíl ihned pozná celá rodina. Novou kampaní cílíme na všechny generace, protože věříme, že téma ‚změny k lepšímu‘ je aktuální pro všechny,“ uvedl Lukáš Kopecký, marketingový ředitel Raiffeisen stavební spořitelny.

Hezká reklama na Ikeu. Promiňte, na nábytek Kika... na výprodeje v Jamallu? Promiňte...
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Typický ‚humorný‘ TV spot.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Civilní herci, muzika i claim dohromady fungují.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nejvíc mě baví titulek pod slečnou: ‚Naposledy roztahujeme.‘ Já vím, jsem puberťák... Zamýšlím se nad lajnou ‚Změňte bydlení, změňte život‘ Chci to? Nebylo by lepší ‚Změňte bydlení, neměňte život?‘.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Jsou mladí a neklidní a jěště se potřebují roztahovat. Škoda, že jim nebylo dopřáno zajímavějších prostor, působili by možná uvěřitelněji.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Pat a Mat se chystají ke koitu. Nechápu titulek ‚Naposledy roztahujeme‘ přes obraz sexuchtivé natěšené bydlenky, zrychlené záběry, hudbu jako z večerníčku ani nápad spotu. Málo místa v bytě se dalo natočit s vtipem a bez přehrávané grotesky.
Pavel Fuksa

Exekuce fajn, ale dá se na tohle téma natočit i něco jiného? Nebo to pořád musí být o tísnícím se mladém páru a pak šťastném páru ve větším bytě? Nápad? Aspoň nějaký?
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

5. Sport s Lábusem a bez korupce (26 %)

Kampaň Korupční víceboj od organizace Transparency International Česká republika, která běží od poloviny srpna, má za úkol formou nadsázky upozornit na problém korupce ve sportu. Spot režíroval Jakub Štáfek v produkci Boogiefilms. Reklama se snaží ukázat absurdní situaci, kdy se korupce stane součástí sportu a vznikla ve spolupráci se studiem PFX.

Do kampaně se zapojily také známé osobnosti nejen ze sportu např. Petr Koukal, Kristýna Hoidarová Kolocová, Petr Čtvrtníček, Jiří Lábus, Jakub Štáfek, David Pastrňák nebo Martin Hanzal, slavní si v rámci komunikace na Facebooku předávají štafetový kolík od designéra Romana Kvity. Štafeta s podpisy se na konci kampaně bude dražit a výtěžek z aukce půjde na další aktivity Transparency International ČR. „Nedopusťme, aby se korupce stala sportovní disciplínou! Bojujme proti ní se vtipem a nadhledem, avšak se vší urputností a vervou,“ vzkazuje v duchu kampaně Tomáš Löbel, ředitel Saatchi & Saatchi Praha.

Typická sodovkárna, navíc bravurně napsaná. Za mě vítěz tohoto týdne.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Připadám si trochu jak na orienťáku, kde chybí jasný značení, trasa a cíl. Jak v obsahu, tak designu.
Alena Oswaldová (Nestlé)

JIří Lábus je jako vždy skvělý, ale spot ve mně bohužel nevyvolal ani letmé pousmání. Sama nevím, čím to je.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vážně si někdo myslí, že ti opravdoví korupčníci vypadají takhle? Neeeee. Pravý korupčník může být kdokoliv. Tvůj kámoš, tvoje máma, prezident... Kdyby to bylo jednoduchý, jako v tomhle desetiboji, má tenhle stát o problém míň.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Tohle kulhá na obě Lábusovy nohy. Headline typu ‚Nedopusťme, aby _____‘, kde ve vizuálu ukážeme tu strašnou realitu, kterou nemyslící lidstvo dopustilo, už je několik desítek let za zenitem. Nápadu by pomohla větší autenticita, v hereckých výkonech i obrazovém zpracování. Zatím je to jen film, co si kamarádi natočili spolu pro legraci.
Pavel Fuksa

Vtipné, české, pobavilo, na jeden klip hodně nápadů, ale drží to hezky po hromadě jak pražské galérka.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.