Jedním z populárních témat Klábosení se minulý týden stal hashtag #JustinBieberToCzechRepublicAndSlovakia. Poprvé se objevil den před Silvestrem, zájem fanoušků Justina Biebera o tuhle aktivitu pak téměř skončil 2. ledna. Za tu dobu (den a půl) vyprodukovali přes 2 400 tweetů, usilovali o to dostat se do trending topics - kterými jsou inspirována naše top témata Klábosení.
Drtivou většinu, konkrétně zhruba 90 % těchto tweetů, vytvořilo 20 nejaktivnějších účtů. Vše to psali ručně, obvykle si přímo v tweetech počítali, kolikrát už hashtag napsali. Samozřejmě se snaží získat podporu od podobných zahraničních účtů, které hrají úplně tu samou hru, třeba i za použití dalších webových služeb. A snaží se také upoutat pozornost samotného Biebera, kterého ve statusu také zmíní.

Kolik je vlastně bieberovských ultras na českém Twitteru? Pokud bychom měli soudit jen podle tohoto hashtagu, bude jich pár desítek. Účtů, které mají v profilu Beibera zmíněného, jsou pak dvě stovky. Velmi zajímavé je to, že spolu nejsou nijak provázaní a vlastně netvoří žádnou komunitu.
A jaká byla vůbec jejich šance na úspěch? Tedy ne, že by do Prahy přijel Justin Bieber, ale že by se jim podařilo dostat se mezi trending topics a získat si nějakou pozornost, což bylo jejich cílem?
Twitter samozřejmě vybírá trending topics algoritmicky, tedy ne ručně. Do výpočtu nevstupuje jen samotný objem tweetů k příslušnému výrazu nebo hashtagu, ale také jeho novost a rozmanitost lidí, kteří se do komunikace o tématu zapojili. Trending tématem tedy bude něco, o čem začíná psát výrazně víc lidí než obvykle a zároveň o tom píší noví lidé. Něco tedy musí být nové - buď téma, nebo uživatelé, které toto téma zaujalo.
Bieberisté (i když si představíme, že by se jim povedlo vygenerovat mnohonásobně větší objem tweetů, třeba kdyby se naučili automaticky tweetovat pomocí nějaké služby nebo skriptu) byli bez šance. Protože jich je jen málo a o svém tématu melou pořád dokolečka. Fakticky riskují spíš zablokování účtu, protože porušují podmínky Twitteru související právě se snahou uměle zvyšovat pozici tématu nebo ho dostat mezi trending.
A udělali ještě jednu chybu - na vyhodnocování toho, co bude nebo nebude mezi trending topics, má totiž zásadní vliv i objem tweetů, které celkově v dané oblasti zrovna přicházejí. Dalo se očekávat, že na Silvestra a na Nový rok bude Twitter zaplaven přáními, fotkami ohňostrojů a předsevzetími - takže pouštět se v tu chvíli do takové řetězovky není chytré.
Ale jsou to děti, takže se učí. Věřme, že až se to naučí, zaujme je něco smysluplnějšího a užitečnějšího než Justin Bieber. Já třeba v jejich věku chtěla do Prahy dostat jednoho plavčíka z Pobřežní hlídky. Naštěstí tenkrát Twitter ještě nebyl.

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu
