Unie vydavatelů letos přibrala 14 členů, má jich 31

Český spolek vydavatelů po zavedení bezplatné registrace téměř zdvojnásobil počet členů.

Václav Mach. Foto: Vojta Herout

Výkonným ředitelem Unie vydavatelů je Václav Mach. Foto: Vojta Herout

Spolek Unie vydavatelů se od letošního března rozšířil o 14 českých vydavatelů, celkově tak má 31 členů. Mezi nováčky jsou hlavně vydavatelé internetových médií a menší a středně velcí vydavatelé periodického tisku. Členové spolku dohromady vydávají víc než 300 nejrůznějších titulů tiskovin a provozují přes 400 webů.

Nárůst členské základny následuje po jarní výzvě Unie vydavatelů, která počínaje dubnem nabídla novou formu registrovaného členství pro vydavatele tisku a poskytovatele redakčního obsahu na internetu. Registrované členství je bezplatné. Registrovaných členů je nyní 13. Přidružené členství, spojené s ročním poplatkem 18.000 Kč, využívají tři vydavatelé. Patnáct jich je řádnými členy, ročně přispívají 30.000 Kč. Další náklady jsou spojené například s výzkumy či pravidelným monitoringem inzertních příjmů. Podle druhů členství jsou odstupňované benefity.

Členové Unie vydavatelů

Řádní členové

  • Borgis, a.s.
  • Burda International CZ, s.r.o.
  • Business Media CZ, s.r.o.
  • Business Media One, s.r.o.
  • Czech News Center a.s.
  • Czech Press Group a.s.
  • Economia, a.s.
  • Extra Publishing s.r.o.
  • Flowee s.r.o.
  • Internet Info DG a.s.
  • JIK-05 s.r.o.
  • Mafra, a.s.
  • New Look Media s.r.o.
  • RF Hobby, spol. s r.o.
  • Vltava Labe Media, a. s.

Přidružení členové

  • Incorp a.s.
  • Partners Media, s.r.o.
  • Profi Press s.r.o.

Registrovaní členové

  • Brain feed education, s.r.o.
  • Český Domov Media House s.r.o.
  • Deco Media, s.r.o.
  • Empresa Media, a.s.
  • Green Publishing, s.r.o.
  • Jsme úspěšní
  • New Way Media, s.r.o.
  • Panel Plus Press s.r.o.
  • Rybář s.r.o.
  • Slim Media, s.r.o.
  • Šárka Konečná
  • V24 Media, s.r.o.
  • Visitchef s.r.o.

K 25. červnu 2021

Vydavatelská asociace momentálně usiluje o to, aby vznikl kolektivní správce, který by jednotlivým vydavatelstvím rozděloval peníze od Googlu a dalších obřích digitálních platforem, předepsané novým zákonem. Svědčí o tom také slova výkonného ředitele asociace Václava Macha z března: „Nadcházející úkoly, kterým se bude Unie vydavatelů věnovat, zahrnují efektivní prosazování ochrany autorských práv vydavatelů ve smyslu evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu a přípravu vzniku kolektivního správce, který bude podle české novely autorského zákona tato práva pro vydavatele efektivně spravovat.“

„Budeme navrhovat právní úpravu, která by možnost individuálního vyjednávání ze strany digitálních platforem vůbec nepřipustila,“ prohlásil Mach v loňském rozhovoru pro Médiář. Letos přitom už na individuální dohody Googlu s vydavateli došlo také v Česku. Americký gigant, který po světě čelí řadě tlaků, aby se o své zisky z digitální reklamy dělil s tradičními mediálními domy, si na tuzemském trhu vybral pětici vydavatelů, jimž začal posílat blíž neurčené paušální částky. Dva z pěti inkasujících vydavatelů, Economia a Internet Info, jsou zároveň řádnými členy Unie vydavatelů. Mach dohodu pětice českých vydavatelů s Googlem označil za „krok selektivní a učiněný velice netransparentním způsobem“.

Echo Media a Forum 24, další dvě z vydavatelských firem, které se nedávno v Česku s Googlem dohodly, se poté staly členy nově vzniklé Asociace online vydavatelů. Spolek letos na jaře zakládali tři menší vydavatelé, a to Trima News, Reportér magazín a nezisková organizace Ústav nezávislé žurnalistiky. Nyní má spolek 10 členů, kteří souhrnně na internetu podle oficiálního měření NetMonitor oslovují šest milionů reálných uživatelů. Jedním z cílů Asociace online vydavatelů rovněž je podílet se na tvorbě legislativní regulace ve vztahu k technologickým distributorům obsahu.

Cesta do pekla, nebo z pekla?

Záměr Unie vydavatelů vytvořit kolektivního správce a zejména „akreditovat“ vydavatele, mezi které by se pak příjmy od digitálních platforem rozpočítávaly, kritizoval Michal Klíma, který začátkem 90. let Unii vydavatelů spoluzakládal a je předsedou Českého národního výboru Mezinárodního tiskového institutu a členem správní rady Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. „Takový návrh je flagrantním popřením principu svobody slova a nezávislosti médií. Žádná instituce v demokratické zemi nesmí určovat, kdo je důvěryhodný vydavatel, dokonce ani schvalovat, kdo je a kdo není vydavatelem. Natož aby to dělal orgán, který má vzniknout z vůle státu. Unie vydavatelů si tu nebezpečně zahrává se základním demokratickým principem - svobodou slova,“ argumentoval Klíma.

„Rezignovat na princip kolektivní správy autorských práv by znamenalo vydat jednotlivé vydavatele nutnosti individuálně začít vyjednávat s jednotlivými digitálními platformami. Takový je zájem právě společností Google nebo Seznam, které si vznik nového kolektivního správce zcela jistě nepřejí. Představoval by pro ně totiž mnohem silnějšího protihráče,“ reagoval Václav Mach. „Fungování takového systému bude zajišťovat organizace vytvořená samotnými vydavateli, a nikoliv státem nebo nějakou jeho institucí,“ ujišťuje ředitel Unie vydavatelů.

„Zahrávat si s tím, že ze zákona vznikne orgán, který bude bude posuzovat média, a to dokonce i z kvalitativního hlediska, posuzovat množství novinářů, jejich důvěryhodnost a podobně, je absurdní a nebezpečné. Pravděpodobnost, že takový orgán bude zneužit k tlaku na média, hraničí s jistotou. A jestliže takový orgán ještě k tomu bude rozdělovat peníze, je také jasné, jak tento tlak bude vyvíjen,“ trvá na svém Michal Klíma.

„A pokud jde o vztah k digitálním společnostem jako je Facebook a Google, od nichž chtějí vydavatelé oprávněně platby za šíření svého obsahu, musí být zvolen takový postup, který eliminuje subjektivní posuzování (‚akreditování‘, jak říká pan Mach) jednotlivých vydavatelů,“ dodal.