Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Universal Music může koupit konkurenční gramofirmu EMI, musí ale prodat část divizí včetně české

  • ČTK
  • 21. 09. 2012 12:56

Společnost Universal Music Group z koncernu Vivendi může koupit britskou nahrávací společnost EMI. Podmínkou však je, že prodá některé ze značek, a to jak ze skupiny EMI, tak ze skupiny Universal a některé divize, včetně divize v České republice. Oznámila to dnes Evropská komise. Dohodu ještě musí schválit antimonopolní úřad v USA.

Vivendi Evropské komisi slíbila, že prodá některé z nejhodnotnějších značek EMI. Jsou mezi nimi Parlophone, která vlastní nahrávky skupin Coldplay, Pink Floyd či Queen, dále značky Chrysalis, Mute a EMI Classics. Universal přijde o značky jako Sanctuary a Co-op Music Ltd. Prodávané značky mají na celkových příjmech EMI podíl zhruba 30 % a na příjmech nové, sloučené skupiny 10 %. Beatles mezi prodávaným majetkem nejsou.

EMI také prodá některé své divize, a to ve Francii, Španělsku, Belgii, Dánsku, České republice, Polsku, Portugalsku, Švédsku a Norsku. Universal přijde o svoji divizi v Řecku.

Konkurenti Universalu, jako Warner Music a malé nezávislé firmy, proti dohodě protestovali. Poukazovali na to, že vznikne gigant, který by mohl zcela vytlačit ostatní hráče. Komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia dnes uvedl, že nabídka prodeje majetku od Universalu zajišťuje ochranu konkurenčního prostředí v hudebním průmyslu i výhody pro spotřebitele v Evropě, napsaly agentury AP a Reuters.

V loňské listopadové aukci si EMI mezi sebou rozdělily firmy Universal Music a Sony/ATV. Universal si dohodla koupi nahrávací divize EMI za 1,9 miliardy dolarů (35,3 miliardy Kč), zatímco konsorcium vedené Sony získalo divizi hudebních katalogů za 2,2 miliardy dolarů. Spojení se Sony již antimonopolní úřady v USA i Evropě schválily.