Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Univerzita Karlova bude mít své pivo Pěkný číslo, vymysleli ho na matfyzu

Značka Pěkný číslo vznikla tak, že matfyzáky napadlo πvO, tedy pí v kroužku, pí v O, pívo.

Univerzita Karlova bude mít příští rok první ze zamýšlené řady vlastních piv uvařených podle unikátní receptury. Originální nápoj ideově vznikl na Matematicko-fyzikální fakultě UK, jeho recepturu připravil Výzkumný ústav pivovarský a sladařský. Produkt uvede na trh Pivovar Ferdinand pod názvem Pěkný číslo. Na trhu by se mělo objevit v březnu 2021.

Několikaletý proces příprav výroby nového originálního nápoje završil ve čtvrtek 15. října slavnostní podpis memoranda o spolupráci mezi všemi třemi zmíněnými institucemi. Má v sobě spojit tradice a inovace a tím vystihovat jejich ducha.

„Pivo je inspirované číslem π, které se také symbolicky promítá do jeho receptury i názvu,“ vysvětluje proděkan Matematicko-fyzikální fakulty UK pro propagaci Martin Vlach. „První nápad byl vlastně recese, když matfyzáky napadlo psát slovo pivo jako π v kroužku (πvO). Postupně však dostal vážnější podobu. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, se kterým matfyz dlouhodobě spolupracuje, vyvinul v rámci svého výzkumného záměru unikátní recepturu, která je v mnoha směrech inspirována přibližnou hodnotou čísla π, tedy 3,14.“

Ve výrobě se využívají tři druhy chmele (Žateckého poloraného červeňáku, českého Kazbeku a německého Huell Melonu), jeho stupňovitost je kolem 14 a obsah alkoholu zhruba 6,28 %, což odkazuje k dvojnásobku π. I proto nakonec nápoj dostal název Pěkný číslo. „Nápad z matfyzu se nám líbil, protože, pokud víme, zatím žádná receptura piva nebyla inspirována konkrétním číslem. Zajímavost nového nápoje však spočívá i v oblasti předepsané výrobní technologie a surovin. I v tomto ohledu je přínosem pro současné pivovarnictví,“ upřesňuje ředitel Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského Tomáš Brányik.

Zkušenost s výrobou piva do projektu vnáší benešovský Pivovar Ferdinand. „Jde o středně velký pivovar, který stále dodržuje tradiční výrobní postupy, jako je varna, otevřená spilka a ležácké tanky. Vše je u nás přírodní proces, tedy žádná chemie a urychlená výroba,“ ujišťuje jednatel pivovaru Petr Dařílek. Zavedení nové receptury do výroby vyžaduje vstupní investice. Ferdinand však receptuře věří, protože zapadá do jeho vlastní obchodní politiky. Nový nápoj má mít v chuti nádech karamelu, jemného cukrového melounu se stopami manga a vanilky i bylino-kořenité aroma s tóny máty a tymiánu.

Než se objeví první láhve Pěknýho čísla na trhu, zbývá ještě najít jeho vizuální podobu. Matfyz proto vypisuje na webu peknycislo.cz soutěž pro širokou veřejnost o grafické zpracování jak etikety, tak dalších vizuálně propagačních prvků nového nápoje. Návrhy je možné zasílat až do 20. listopadu 2020.