Únor přinesl další zpomalení reklamního trhu

Dál klesají útraty do všech sledovaných mediatypů. Venkovní reklama tratí víc než třetinu.

V únoru na českém trhu meziročně klesly reklamní útraty ve všech mediatypech, které výzkumná agentura Nielsen Admosphere pravidelně sleduje. A u tří ze čtyř byl propad vyšší než v lednu: televize vykázala pokles o 7 %, rádio o 21 % a venkovní reklama o 41 %. Tisk poklesl „jen“ o 10 %, v lednu to bylo o 12 %. Monitoring Nielsen Admosphere nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp únor 2020 únor 2021 změna
televize 4,32 4,02 -7 %
tisk 1,24 1,11 -10 %
rádio 0,59 0,47 -21 %
venkovní 0,40 0,23 -41 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-únor 2020 leden-únor 2021 změna
televize 7,74 7,37 -5 %
tisk 2,25 1,99 -11 %
rádio 1,05 0,89 -15 %
venkovní 0,65 0,41 -36 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem byla v únoru Sazka, která obsadila reklamní prostor v ceníkové hodnotě 173 milionů Kč. Následovaly Simply You Pharmaceuticals, Kaufland, Lidl a Albert.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, únor 2021

pořadí zadavatel útrata
Sazka 173
Simply You Pharmaceuticals 155
Kaufland Česká republika 128
Lidl Česká republika 106
Albert Česká republika 104
Mountfield 103
Alza.cz 89
Ferrero Česká 84
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 84
10  Nestlé Česko 80

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci terénních automobilů a SUV.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, únor 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 389
Široký sortiment s převahou elektroniky 218
Terénní automobily a SUV 169
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 167
Loterie 157
Úvěry, obchodní úvěry 153
Široký sortiment 152
Pojištění 144
Běžné, spořicí účty 119
10  Široký sortiment zboží s převahou farmaceutických přípravků 93

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere