Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Mafra přišla o svou nejcennější ochrannou známku Mladá fronta Dnes

Český Úřad průmyslového vlastnictví, který eviduje ochranné známky, prohlásil jednu z těch, které vlastní vydavatelství Mafra, za neplatnou, šlo o známku Mladá fronta Dnes, tedy název nejcennějšího deníku, který společnost vydává. Vedení firmy, kterou koncem června koupil Andrej Babiš, oznámilo, že se o tom dnes dozvědělo z dopisu předsedy úřadu Josefa Kratochvíla.

Inkriminovaná ochranná známka Mladá fronta Dnes zapsaná v roce 1994

Inkriminovaná ochranná známka Mladá fronta Dnes zapsaná v roce 1994

Úřad známku vymazal v rámci formálního rozhodnutí k návrhu americké firmy European Financial Services podnikatele Františka Savova, která vlastní konkurenční vydavatelství Mladá fronta. Mafra si přihlášku k registraci známky v roce 1991, zapsána byla v roce 1994. Savovova firma až v roce 2005 podala žalobu, v níž se dožaduje, aby Mafra přestala v názvu svého deníku používat sousloví Mladá fronta.

Mladá fronta vydává převážně zdarma rozdávaný deník E15, který se sám označuje názvem Mladá fronta E15. Savovovo vydavatelství navazuje svou produkcí na stejnojmenný socialistický podnik založený v roce 1945, pod nějž kdysi patřil i deník Mladá fronta, předchůdce dnešní MF Dnes.

„Konečně bylo spravedlnosti učiněno zadost,“ prohlásil generální ředitel Mladé fronty David Hurta. „Přiživovat se na cizím dobrém jméně prostě není přípustné.“

Soudy v minulosti opakovaně rozhodly, že na používání názvu Mladá fronta Dnes má Mafra nárok, navíc podle tvrzení Mafry „pravomocně rozhodly o tom, že se společnost Mladá fronta dopustila vůči nám nekalé soutěže“. Naposledy Ústavní soud v červenci odmítl stížnost Mladé fronty ve sporu s Mafrou o značku MF Dnes na údajnou nekalou soutěž ze strany Mafry.

„Předmětné rozhodnutí se nijak nedotýká práva naší společnosti k užívání názvu deníku Mladá fronta Dnes, jak vyplývá z předchozích soudních rozhodnutí, včetně rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky,“ tvrdí Mafra. „Rozhodnutí (...) překrucuje relevantní zákonná ustanovení a zároveň nerespektuje předchozí pravomocná soudní rozhodnutí,“ uvádí. Bránit se hodlá žalobou k Městskému soudu v Praze.

Mladá fronta se naopak hodlá soudit o stamilionovou škodu, kterou jí prý Mafra způsobila. „Škodu způsobenou dlouhodobým nekorektním užíváním neplatné ochranné známky v řádech stovek milionů budeme nyní po společnosti Mafra vyžadovat,“ uvedl šéf Mladé fronty Hurta.

CHRONOLOGIE SPORŮ MEZI MAFROU A MLADOU FRONTOU

1. dubna 2004 - Vydavatel deníku Mladá fronta Dnes, společnost Mafra, oznámil, že podal žalobu na ochranu proti nekalému soutěžnímu jednání a.s. Mladá fronta. Mafra požaduje, aby nakladatelství přestalo užívat slovní spojení „MLADÁ FRONTA“ a zkratku „mf“ v názvu týdeníku MLADÁ FRONTA PLUS.

2005 - Mladá fronta podala žalobu, ve které poukazovala na své dříve zapsané ochranné známky a domáhala se ochrany před zásahem do práva k obchodní firmě a ochrany před nekalosoutěžním jednáním. Dále požadovala, aby justice uložila Mafře povinnost zdržet se užívání jména Mladá fronta k označení svého deníku.

2009 - Městský soud v Praze žalobu společnosti Mladá fronta zamítl.

Říjen 2009 - Nejvyšší správní soud (NSS) bez veřejného jednání zamítl kasační stížnost akciové společnosti Mladá fronta. Mladá fronta neúspěšně požadovala, aby Úřad průmyslového vlastnictví prohlásil známku za zcela neplatnou.

Prosinec 2010 - Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost akciové společnosti Mladá fronta ve sporu o platnost jedné z ochranných známek deníku Mladá fronta Dnes (MfD).

Červenec 2013 - Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost akciové společnosti Mladá fronta kvůli údajné nekalé soutěži ze strany konkurenční Mafry.

2. srpna 2013 - Předseda Úřadu průmyslového vlastnictví Josef Kratochvíl prohlásil za neplatnou ochrannou známku Mladá fronta DNES.

Zdroj: ČTK

VIZITKY ZNESVÁŘENÝCH VYDAVATELSTVÍ

Mafra, a.s.

Mediální skupina Mafra vydává deníky Mladá fronta Dnes (náklad 208.150 kusů), Lidové noviny (40.037 kusů) a bezplatný deník Metro. Provozuje zpravodajské portály iDNES.cz a lidovky.cz a další internetové portály a služby. Do skupiny Mafra patří i dvě pražská rádia Expresradio a Classic FM a hudební televize Óčko a Óčko Gold a tiskárny MAFRAPRINT. Ve spolupráci se společností T-Mobile rovněž provozuje virtuálního mobilního operátora Mobil.cz.

Dlouholetým vlastníkem vydavatelství Mafra byla společnost Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft GmbH, od které ji letos v červnu koupil Andrej Babiš. V roce 2011 měla Mafra tržby 2,69 miliardy korun a čistý zisk 88,6 milionu korun.

Mladá fronta a.s.

Vydává časopisy pro děti (Sluníčko, Mateřídouška), lifestylové magazíny (např. Lidé a země, For Men, Maminka, Dieta) i odborné tituly (Strategie, Obchod&Finance, Právo&Byznys atd.). Od roku 2007 vydává ekonomický deník Mladá fronta E15 (náklad 46.796) a loni převzala ekonomický týdeník Euro. Letos prostřednictvím dceřiné firmy MF TV přebrala vysílání TV Metropol.

Za vydavatelstvím stojí podnikatel František Savov. Hospodaření společnosti se podle informací databáze Prodata pohybuje v posledních letech ve ztrátě v řádu několika desítek milionů korun ročně při obratu kolem 1,5 miliardy korun.

Zdroj: ČTK