Letáky zůstávají pro zákazníky supermarketů a hypermarketů klíčovým informačním zdrojem o sortimentu a aktuální nabídce. Výzkumy z poslední doby dokládají, že přibližně třetina zákazníků supermarketů a hypermarketů volí pravidelně místo nákupu právě podle letáků. Zákazníci v nich hledají, co koupit, a to jak slevy na „prémiové“ produkty, které obvykle nenakupují hlavně proto, že je považují za drahé, tak hlavně základní potravinové a drogistické výrobky, které lze zjednodušeně pro naše účely nazvat „spotřebním košem“.
A právě informace z letáků poslouží jako základ pro novou podobu našich analýz spotřebního koše. Ty jsme dosud vytvářeli na základě sběru dat na pobočce, nově budeme vycházet z bohatších a přesnějších podkladů letákového monitoringu Kupi.cz. Ten monitoruje letáky všech řetězců v Česku a má navíc k dispozici delší časové řady dat. Hlavním důvodem, proč začínáme využívat monitoring Kupi.cz, je jednak to, že leták je významný faktor pro volbu nákupního místa dle spotřebního koše, jednak zmíněný nový zdroj dat nabízí široké spektrum analýz a zajímavých výstupů, které vám můžeme pravidelně dodávat.
Spotřební koš v našem novém podání tedy nezbytně nevyhledává nejlevnější produkt jako takový, ale produkt z námi definovaného spotřebního koše, který se zároveň propaguje v letáku a může tedy být rozhodujícím kritériem pro výběr obchodu k uskutečnění nákupu.
Náš obsah spotřebního koše bude založený na kombinaci expertního pohledu na důležitost jednotlivých kategorií z pohledu marketingového vnímání a bude také inspirován daty Českého statistického úřadu, byť státní statistika primárně slouží pro vyhodnocování míry inflace.
Spotřební koš Českého statistického úřadu obsahuje přibližně 700 položek, přičemž váha odpovídá podílu na celkové spotřebě domácnosti. Do spotřebního koše je zařazeno potravinářské zboží (potraviny, nápoje, tabák), nepotravinářské zboží (odívání, nábytek, potřeby pro domácnost, drogistické a drobné zboží, zboží pro dopravu a volný čas, zboží pro osobní péči a jiné) a služby (opravárenské, z oblasti bydlení, provozu domácnosti, zdravotnictví, sociální péče, dopravy, volného času, vzdělávání, stravování a ubytování, osobní péče a služby finanční). Pro naše účely - jak už bylo řečeno - vyjdeme pouze z kategorie potravin a drogistického zboží.
Kromě informací o spotřebním koši budeme zveřejňovat také následující informace a komentované analýzy.
- Na týdenní bázi spotřební koš a slevu týdne.
- Měsíčně počet akcí v letácích, nejpromovanější produkt měsíce, poměr privátních značek ke klasickým značkám a informace o objemu vydávaných letáků.
- Kromě výše zmíněného pak ročně vyhodnotíme zajímavosti z daného roku, zveřejníme analýzu chování vybraného produktu v časovém úseku a vyhodnotíme výhodnost nákupu z pohledu srovnání jednotlivých obchodních jednotek.
Kdy akční letáky vycházejí
V týdnu existují dvě špičky, kdy se nové letáky publikují – úterý a čtvrtek.
Tu první tvoří letáky obchodů Albert, Tesco a Billa, kteří zveřejňují své letáky v úterý s platností od středy.
Druhou špičku tvoří Globus, Kaufland a Lidl. Kaufland i Globus zveřejňují svůj leták na webu ve středu s platností od čtvrtka.
Lidl a Penny Market mají svou vlastní strategii. Lidl ve čtvrtek zveřejňuje leták na další týden. Od pondělí platí většina letáku, kde jsou produkty FMCG a od čtvrtka má platnost většina non food akcí. Čtvrteční fronty v Lidlu přitom dávají za pravdu, že se jedná o koncept úspěšný.
Penny Market vydává hned dva letáky týdně. Ten s platností od pondělí do středy zveřejňuje už v sobotu. Akční nabídku od čtvrtka do neděle je možné na webu dohledat už od úterý.
Mimo to většina letáků propaguje na samém konci pravidelné víkendové akce, které mají za úkol přivést spotřebitele do obchodu i o víkendu.
To, že jsou spotřebitelé na vydávání letáků vnímaví, dokazuje i fakt, že letáky bývají nejnavštěvovanější vždy v den publikace, případně den před jejich platností, což bývá ve většině případů tentýž den. (Až na Lidl, který má špičku ve čtvrtek, kdy vychází nový leták a pak v neděli, den před jeho platností).
Mimo své klasické letáky pak řetězce zveřejňují své speciály se čtrnáctidenní, případně třicetidenní platností.
Vydávání elektronických letáků vesměs koresponduje s distribucí těch tištěných. Často se však stává, že na některých místech mají spotřebitelé tištěný leták dříve, než je leták vůbec dostupný na webových stránkách obchodu. Je to zapříčiněno různou rychlostí a přesností distribučních společností.
Stále vyšší oblibě u spotřebitelů se přitom těší elektronické verze letáků. Podle dat Kupi.cz si akční letáky na internetu prohlíží více než milion reálných uživatelů měsíčně. Nejpočetněji zastoupenou skupinou, která elektronické letáky čte, jsou přitom ženy ve věku 25 až 34 let. Obecně letákové nabídky zajímají především právě ženy, které tvoří 65 % návštěvníků portálů s akčními letáky.
Jaké jsou podle průzkumu mezi uživateli Kupi.cz nejčastější důvody, proč uživatelé dávají přednost elektronickým letákům před tištěnými?
- Pohodlné procházení kdykoliv a kdekoliv.
- Možnost jednoduše srovnávat akce.
- To, že v místě bydliště nedostávají tištěné letáky.
- Možnost si jednoduše zvolit, které obchody a produkty chtějí sledovat.
Budoucnost akčních letáků vidíme především v personalizaci a přechodu na mobilní zařízení. Doma si nákup na počítači naplánujeme a v obchodě s pomocí chytrého telefonu nakoupíme. Jestliže byla v prvním pololetí návštěvnost letáků na Kupi.cz z mobilních zařízení 18,5 %, letos činí už téměř 33 %.

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu
