V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Už nechci ty vaše zprzněný Vánoce, moji nejmilejší klienti

Jaromír Jágr ani neví, kde je, myslí si, že je v Améru, a Sazka už zřejmě také.

Velcí čeští zadavatelé svádějí lítý boj o české Vánoce bez identity. Předhánějí v tom, jak se vymezit vůči Vánocům, aniž by museli použít tradičních klišé. Otázkou, nakolik je to humor a nakolik Vánoce przní nesouvisejícím sdělením, nás nutí hledat odpověd každého po svém. Jsem si vědom toho, že nejsem typický vzorek, ostatně neustále kolem sebe vyhledávám lidi a jevy, které nejsou normální, normalita mi nic nepřináší. A pokud bych měl říci, zdali jsem se pobavil, tak docela ano, ale při spotu Sazky mi  včera ztuhla krev v žilách.

V týž den objevil Jakub Horák, Osobnost českého Facebooku, Velikonoce od Vodafonu. Spot ukazuje především sílu sítě přátel Jakuba Horáka, kde se jeho přátelé, včetně mne, vědomi si toho, že Horákova Zeď je jednou z nejčtenějších mezi našimi okruhy, předhánějí v tom, kdo dá vtipnější komentář. Mně se včera, mám dojem povedl asi první bonmot za dlouhou dobu - Vodafone přišel s průměrnou velikonoční kampaní. Dobrý, ne? Samozřejmě, že je to přestřelená úvaha ve snaze získat co nejvíce okamžité pozornosti.

Zeď Jakuba Horáka

Když už nevánoční kampaň, tak pořádně, žádný šmidrání, řekla si Sazka. Po desetiletí zoufalých snah českých spotřebitelů vykázat z našeho kulturního prostoru nesouvisející vánoční symboliku sáhla po Santa Clausovi. Je zbytečné potisící opakovat, že tyto nesmysly tady nechceme. Ostatně, všechny petice v Česku dávno podepisují jen „obvyklí podezřelí“ a já bych nechtěl být jedním z nich. Zakládá to pozici notorického stěžovatele. Připadám si bezmocný.

Proto bych se chtěl v kampani Sazky soustředit spíš na sdělení. Plnit si své sny penězi. Sazka už Jaromíra Jágra využívá několik měsíců, linka je stále stejná. Sázení může přinést peníze, které mohou plnit sen.

Podzimní kampaň Sazky s Jaromírem Jágrem

Četl jsem stovky textů na téma, jak může velká výhra zničit člověku život, ostatně, když se někdo narodí s tak dobrou karmou, že nemusí po celý život pracovat, nezaručuje to skoro nikdy štěstí, pokud člověk netráví alespoň nějaký čas smysluplnou prací pro druhé. Člověka definuje především jeho práce. Přikládám jeden slajd z prezentace.

Prezentace na téma „Insight 13-19“

Sex a peníze lze mít bezpracně, ale niterný pocit uspokojení, silnější než okamžitý náraz štěstí, pro ten musí každý z nás něco udělat. Nejsnadnější a zároveň jediná možnost je nalézat uspokojení v tom, že druzí zhodnotí vás či vaši práci. Může to být váš vzhled, ale jak víme, je pomíjivý. Práce trochu méně. Vzhled může hodnotit ten, na kterém nám záleží, výsledek práce komunita lidí z oboru, ať už jde o psaní textu, nebo mytí záchodů. Jeden z mých nejuspokojivějších zážitků bylo ocenění za dobře umyté záchody v léčebně, kde jsem trávil velmi výrazné období svého života. Bylo těžké, ale nemůžu říci, že by nebylo zábavné. Jestli bych ho vyměnil za jackpot v Sazce? To upřímně fakt nevím.

Linka s Jaromírem Jágrem ovšem nefunguje ani na úrovni Jágra jako představitele lákavých výhod sázení. Jak víme, svůj sen si splnil nikoliv díky sázení, ale díky úspěchům ve své práci. Slova, která pronáší v kampani, mu nevěřím. Co z toho vyplývá? Pokud chci spojit Jágra, sázení, Vánoce a Česko, musím být chytrý. Určitě by zabralo komunikaci přestřelit do úplné srandy, protože takto na vážno to opravdu nejsou Vánoce, není to nic extra. Na to od Sazky, jednoho z mých nejmilejších klientů, nejsem zvykly.

Na skvěle připravené akci PR klubu, jejímž hostem jsem měl to potěšení být,  jsem viděl přednášku mluvčí Sazky o krizové komunikaci. Bylo to báječné. Proto očekávám tu nejvyšší kvalitu a pokud není, jsem zklamaný. Tak ať se na mě Sazka nezlobí, vždycky jsem ji měl rád.

Spusťme oponu milosrdenství nad přívaly dojetí, na závěr Kazmova rada pro dnešní den: V životě jsem se naučil jedno. Když chce člověk něčeho dosáhnout a plnit si své sny, musí první začít snít ... takže nazdar vole, já jdu chrápat.