Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Už nemohou mlčet!

Nejde o další podpásovky Babiše či Babici. Jen o další, malý, bezvýznamný reklamní blok. Tentokrát naprosto férový. Možná malý blok pro člověka, ale velký blok pro lidstvo.

Byla taková mlha, že i vlaky v metru musely zapnout mlhovky. A já se rozhodl napsat zase jeden článek o těch, kteří vystoupili z té naší podzimní reklamní mlhy.

Ale pak mi znovu došlo, že nejsem zase takový zbabělý pokrytec, abych bezostyšně kritizoval něco, čeho jsem sám součástí – toho už bylo dost (hlavně mi došlo, že nejsem multimiliardář) – a napadlo mě dát dohromady nejférovější reklamní recenzi na světě.

Dát prostor normálním lidem – říká se jim daleko výstižněji cílovka – a porovnat jejich hodnocení (fragmenty skupinových pohovorů v rámci focus group po celé republice) s hodnocením rádoby ad kritiků (monitoring marketingových a jiných společenských periodik z celého světa).

Tak konec planých řečí a podívejme se, jak si stojí některé nepřehlédnutelné reklamy konce roku u cílovky a u reklamních kritiků. Sám jsem zvědav, jak to dopadne.

SuperVáclav

Tak tenhle borec je fakt super! Ten mě fakt baví. Hlavně mám takový pocit, že to dělá tak nějak za nás za všecky. Jako že vzal spravedlnost do svých rukou. To se mi moc líbí. Jen tak dál a jen víc takových. Jak se jmenuje ta firma, pro kterou to vlastně celé bylo? Active 24? Super! Super firma! Určitě to s náma všema taky myslí dobře. Jen víc takových. Škoda, že se ten borec neukázal aj u nás v Břeclavi.
(Libor, 21 let, Břeclav)

Další důkaz neblahého trendu v reklamě. Rozruch a následné selfpromotion – někdy kombinované se zklamáním těch, co naletěli. Nic víc. Kde je práce pro značku? Vidím jen najatého zbabělce, který navíc svou práci dělá špatně. Škoda slov.
(v. b., M&M)

Poznámka autora: Zde se již od první ukázky dostává cílovka s kritikou do rozporu. Je však stále třeba mít na paměti, že se reklama dělá pro lidi a ne pro závistivé kritiky. Podívejme se, pro zajímavost, jak si vedou vánoční kampaně.

Vodafone

Jedním slovem super! Jak tohle mohl někdo vymyslet, to vůbec nechápu. Sice mi už pár vánočních přání péefek s letní tématikou o Vánocích přišlo, ale to vůbec nevadí. Z operátorů to ještě nikoho nenapadlo. Takže super! A ta hudba je boží. Nedávno jsem šel kolem kontejneru a říkal jsem si – ty jo, Vodafone už odváží vánoční stromky, ale to je asi blbost co? Oni jsou vlastně ještě dál. Vidíte, jak je ta reklama nakažlivá.
(Tomáš, 35 let, Přelouč)

Vodafone se rozhodl neslavit narození Ježíška, ale naopak jeho u křižování. Následné zmrtvýchvstání se však nekoná. Neumím si představit, že tento koncept - moment překvapení - vydrží déle než do 1. Dubna 2012. Každé grafické studio, pneuservis či autobazar může přijít - a jistě se tak již mnohokrát stalo - s podobným přáním, zvěstujícím náskok díky technice. Nesnesitelná hudba. Nesnesitelná reklama.
(j. m. g., Campaign)

Poznámka autora: Tak tady se kritika s cílovkou opět evidentně neshodla, ale s těmi kontejnery to není špatný nápad. Škoda, že je Vodafone již tak daleko, byla by to hezká ambientní akcička. A s tou hudbou, to je také nefér - zde sehrála jistě roli jazyková bariéra.

O2

Moje dieťa mi na toto povedalo: jé, to je ale hnusné Toy story. Teraz vážne. Ja si nemyslím, že táto reklama je určená pre detí…. lebo me sa veĺmi páči. Oslovilo ma to. V našom ofice sa to všetkým páčí. Len ta hudba by mohla byť o niečo dynamickejšia.
(Mária, 33 let, Praha)

Pokus o Toy story nevyšel úplně na 100 %, zdá se. Čekal jsem vzpouru hraček a nakonec se jich tam potácí sotva šest přes ulici. Jediné, co oceňuji jako velmi zdařilé, je hudba.
(j. p., Advertising Age)

Poznámka autora: Potřebujete ještě další důkaz o dětinskosti některých ad kritiků?

T- Mobile

Tak takhle nějak si představuju českou reklamu na operátora. Vtipná, česká, je to o Vánocích a přitom stále originální v rámci ostatních vánočních spotů. Nemusí šaškovat se zajíčkama jako Vodafone. Jsem docela zvědavej, co budou dělat příště. Teda jako Vodafone. T-Mobile - nejlepší zatím ze všech.
(Marcel, 43, Aš)

Až tady jsem si uvědomil, jak se má správně pracovat s českou celebritou. Vznikla příjemná, vtipná, civilní reklamní kampaň – a to přesto, že je vánoční. Gratuluji všem – tvůrcům, hercům, Polívkovi i Kohákovi. Pěkná práce.
(o. h., Sorry)

*

Co říci na závěr po této zajímavé konfrontaci odborné a neodborné veřejnosti? Také dávám přednost kampaním, kde se kritika snadno shodne s „cílovkou“. Sorry.