Na největším českém portálu kontinuálně roste množství kampaní cílených podle chování uživatele. V roce 2013, kdy Seznam.cz behaviorální cílení uvedl, činil podíl takto zacílených kampaní 9 % z displejových ploch (bannerů), v roce 2014 to bylo 15 % a v loňském roce 2015 už 21 %. Přitom 33 % behaviorálně cílených kampaní probíhá na domovské stránce Seznamu, nejnavštěvovanějším místě českého internetu. „Další nejvíc žádané jsou pozice na zpravodajském webu Novinky.cz,“ uvedl na dotaz Médiáře Matěj Macháček, account manažer Seznamu pro oblast cílené reklamy.
Nejžádanější oblasti cílení podle zájmů
- Automoto – osobní vozy
- Krása a styl – moda
- Reality – byty/prodej
- Bydlení – dům a zahrada
- Bydlení – stavba a rekonstrukce
- Bydlení – nábytek/kuchyně
- Reality – domy/prodej
- Finance – podnikání
- Bydlení – interiérové vybavení
- Krása a styl – kosmetika
Na webech Seznamu v roce 2015. Zdroj: Seznam.cz
Behaviroální cílení reklamy vychází z pohybu uživatelů po síti, který se zaznamenává v prohlížeči prostřednictvím cookies, jednoduchých kusů kódu. Na základě toho pak reklamní systém zobrazuje jednotlivým uživatelům bannery podle toho, o co se předtím na webu zajímali. Výsledkem by měl být přesnější zásah reklamou, potažmo efektivnější vynaložení investic do inzerce.
Seznam.cz začal s behaviroálním cílením v červnu 2013. Tehdy cílil na zhruba dvacítku oblastí zájmů, do konce roku jich bylo přes šedesát, nyní je to čtyřikrát tolik, tedy kolem 240 oblastí. „V létě 2014 jsme nabídli to, čemu říkáme modelování oblastí zájmu. Víme, že určité zájmy jsou dlouhodobé, třeba zájem o čtení a knihy, jiné jsou jen chvilkové, třeba když potřebuju opravit mobilní telefon. Podle toho se k nim umíme chovat,“ přibližuje Macháček.
Loni Seznam.cz cílení podle chování rozšířil z displejových ploch (bannerů) také na výkonnostní reklamu, tedy PPC. Zároveň minulý rok začal narůstat počet behaviorálně cílených kampaní na mobilech. „A díky cílení jsou naše displejové plochy dostupné i menším a středním klientům, takže neustále narůstá počet nových klientů, kteří si inzerci u nás vyzkouší,“ tvrdí Matěj Macháček.
S behaviorálním cílením reklamy nyní přichází Tiscali Media. Společně se svým mediazastupitelstvím Arbomedia je nabídne na celkem 73 svých webech s měsíčním zásahem ke 3 milionům uživatelů měsíčně. V prvním letošním kvartálu chce nabízet cílení na deset oblastí zájmu (Cestování, Finance, Automobily, Krása a styl, Zdraví, Elektronika, Práce a vzdělávání, Kultura, Sport, Reality), podrobnější cílení na podskupiny slibuje na jaro.