Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Už žádné spekulace, statistici přinesli přesná data o dubnových prodejích

Dubnový propad maloobchodu byl bezprecedentní, přesto analytiky překvapil. Pozitivně.

Český statistický úřad zveřejnil data o vývoji maloobchodního trhu v měsíci dubnu, tedy z doby, kdy se naplno projevil nouzový stav a lidé výrazně omezili svůj pohyb mimo domov. Z údajů statistiků vyplývá, že celkové tržby (bez prodeje aut) očištěné o kalendářní vlivy meziročně propadly o 10,9 %, meziměsíční pokles pak činil 4,8 %. Když ponecháme stranou meziměsíční srovnání, protože nouzový stav začal platit už v březnu, potom ze srovnání s dubnem 2019 vyplývá, že i když v průměru tržby propadly o zmíněných 10,9 %, tržby za potraviny klesly jen o 3,4 %. Naproti tomu tržby za nepotravinářské zboží propadly o 15,3 % a za pohonné hmoty dokonce o 17,2 %. Jak ale v reakci na výsledky poznamenala ekonomka Markéta Šichtařová z Next Finance, trh přitom počítal s 20% propadem maloobchodu, což je téměř dvakrát tolik. Další z ekonomů Lukáš Kovanda z Národní ekonomické rady vlády (NERV) dodává, že i tak se jedná o nejhlubší meziroční propad od začátku tohoto tisíciletí, tedy za celé období od ledna 2001.

Nejvýraznější meziroční pokles tržeb ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se projevil v prodejnách s oděvy a obuví (o 81,1 %) a v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 55,1 %). Tržby klesly také v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 28,3 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 11,2 %) a s výrobky pro domácnost (o 9,6 %). Specializované prodejny s potravinami zaznamenaly výraznější pokles (o 40,9 %) než nespecializované prodejny s převahou potravin (o 0,4 %). Naopak významně vzrostly tržby internetového a zásilkového prodeje (o 47,5 %). Samostatně sledované tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 43,4 %.

„Za měsíc květen je třeba počítat se zmírněním propadu a dál s postupnou stabilizací situace v tuzemském maloobchodě. Po plném otevření ekonomiky se v některých spotřebitelských segmentech dostavuje částečný kompenzační efekt, kdy lidé nakupují zboží, které nemohli pořídit kvůli zavření obchodů. Takto však budou maloobchodníkům kompenzovat jen část ušlých tržeb, neboť například v případě zboží netrvanlivé povahy, třeba obědu v restauraci, není taková kompenzace příliš možná. Za celý letošní rok se pak tržby maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu a za předpokladu, že nenastane další závažná vlna šíření nákazy, budou pohybovat meziročně kolem úrovně -5 %,“ odhaduje okonom Kovanda v reakci na zveřejněné výsledky květnový vývoj a vývoj ekonomiky do konce roku.