„Vnímám značku jako součet pocitů, které si lidé asociují s firmou nebo službou. Pampers, Kofola nebo Google nejsou jen produkt. spojují se vám s více věcmi, s činnostmi a s dalšími asociacemi,“ řekl na konferenci Brand Management country manažer firmy ABB pro Česko Hannu Kasi. Konference probíhá dnes v pražském Slovanském domě, pořádá ji společnost Blue Events.
ABB je mezinárodní výrobce technologií a průmyslových robotů pro energetiku a automatizaci, které mají umožnit energetickým a průmyslovým podnikům zvyšovat výkonnost. Podle Kasiho dodává své výrobky do velmi různorodých technologických projektů na celém světě - na ropné plošiny, do letadel, do lodí, do satelitů, na osvětlení domů a podobně. Řeší proto otázku, jak na jedné straně vytvořit různorodým projektům v různých zemích jednoznačně rozeznatelnou tvář, na straně druhé, jak je přizpůsobit místním podmínkám a lokalizovat je.
„V Americe jsou značky vždy velice barevné, hrají na notu oblíbeného jídla a když jdete hlouběji, zjistíte, že jídlo je tam všude. Děláme-li tam branding průmyslových robotů, musíme v USA spolupracovat s potravinářským průmyslem. A protože je tam vše ve stylu Hollywoodu, musíme se tím umět pracovat. V Česku je zase populární pivo, všechny veřejné akce mají vazbu na pivovary. Také my se zde spojujeme s pivními festivaly, máme robot schopný točit pivo a propagujeme se tu přes pivní akce. S tímto robotem jsme se poprvé dostali i na titulku Blesku, ale vyvolalo to diskusi, lidé nechtěli, aby jim pivo čepoval robot. Chtěli živého výčepního, nejlépe ženu. Jde tedy i o překonávání stereotypů,“ říká Kasi.
Potřeba zpřístupnit výrobky lidem v různých zemích stála i za změnou názvu pro průmyslový robot YuMi se dvěma pažemi pro montáž drobných součástek, který dokáže spolupracovat s člověkem. Robot byl vyvinut ve Švédsku a původně se jmenoval Frida. Ale ukázalo, že ženská jména se v některých zemích často dávají bouřím, proto byl nakonec přejmenován na YuMi, což znamená zkratku slov you and me, tedy ty a já.
„Globalizace postoupila tak daleko, že někdy nemusíme vymýšlet různou reklamu pro různé trhy, protože design zafunguje obecně. Nejde jen o cenu a kvalitu, jde i o design,“ řekl v souvislosti s tímto robotem Kasi (YuMi byl svého času oceněn cenou Red dot design Award).
Průmyslové značky bývají podle Kasiho většinou nudné a mají nudný branding. ABB, které vzniklo v roce 1980, proto chtělo být jiné. Krátký název prosadil tehdejší generální ředitel z důvodu, aby ho lidé okamžitě viděli. Proto zvolil také ostře červenou barvu pro logo ABB.
„Máme šest prvků prolínajících se všemi druhy prezentace, máme styl, který musí být jasný a srozumitelný. Lokalizovat to na místní úroveň je velmi těžké. Pro nás je zásadně důležité být na očích,“ tvrdí Kasi, podle jehož slov je ABB v Česku jedenáctá největší firma co do vývozu.