V Cannes je z Česka 247 přihlášek, 204 od Youngů

Čtyři pětiny všech českých přihlášek na festival Cannes Lions jsou od Young & Rubicam. Proč? A co si myslí o přínosu největší světové soutěže reklamy ostatní agentury?

Uspět na Cannes Lions je pro agentury prestiž. Foto: Honza Marcinek, Flemedia

Uspět na Cannes Lions je pro agentury prestiž. Foto: Honza Marcinek, Flemedia

Na mezinárodní festival reklamy Cannes Lions se v letošním roce hlásí z Česka 247 prací, tedy téměř dvojnásobek proti loňsku, kdy jich bylo 126. Ovšem zásluhu na tomto nárůstu má pouze jedna agentura. Celé čtyři pětiny ze všech českých přihlášek, přesně 204 prací, hlásí do soutěže agentura Young & Rubicam Praha. Velký nárůst je dán i tím, že řadu svých kampaní přihlašuje do několika soutěžních kategorií. Přispěl k tomu fakt, že přihlášení prací podpořila i její mezinárodní síť.

Jinak se účast z Česka jeví spíš skromná a omezuje se u jednotlivých agentur většinou na jednu až dvě práce, byť také někdy hlášených do víc kategorií. Výjimku z tohoto pravidla tvoří kromě Young & Rubicam snad jenMcCann se šestnácti přihláškami a Fallon se sedmi - i tyto agentury jsou však s více než dvěma stovkami entries od Youngů neporovnatelné. Celkový počet přihlášených agentur proti loňsku klesl: zatímco loni se soutěže zúčastnilo 16 českých agentur, letos to je pouze 12.

Počet přihlášek do Cannes z Česka

agentura počet přihlášek
Young & Rubicam Prague 204
McCann-Erickson Prague 16
Fallon Praha 7
Made by Vaculik 4
DDB Prague 3
Ogilvy Group Czech Republic 3
Mustard 2
Passion Communications 2
Underline 2
WMC Grey 2
Havas Worldwide Prague 1
VCCP 1
celkem 247

Zdroj: Lionhearted

„Být tam znamená poměřit se s nejlepším“

Médiář se dotázal zástupců českého komunikačního trhu, co podle nich účast na festivalu Cannes Lions v dnešní době agenturám dává a bere. Obsažněji hovořil s kreativní ředitelkou právě Young & Rubicam Terezou Svěrákovou.

Tereza Svěráková z reklamní agentury Young&Rubicam. Foto: Jan Marcinek, Flemedia

Tereza Svěráková z reklamní agentury Young&Rubicam. Foto: Jan Marcinek, Flemedia

Co podle vás účast na canneském festivalu agenturám dává? A co případně bere?

Bere samozřejmě nemalé prostředky. Ale jinak, myslím, jen dává. Je to nejdůležitější kreativní událost v našem oboru, a být tam znamená možnost poměřit se s tím nejlepším, co ve světě za rok vzniklo.

Co říkáte na názor Viléma Rubeše, prezentovaný na nedávném Schodišti Konektoru, že agentury, které chtějí uspět v Cannes, musí rok pracovat vlastně na ten festival a na to, aby uspěly, a že se tím v podstatě vzdalují běžné práci pro klienty?

My se tím práci pro běžné klienty určitě nevzdalujeme. Většina našich prací pro ně byla koneckonců vytvořena, ač některé samozřejmě vzešly z naší iniciativy, z potřeby udělat něco zajímavého nad rámec každodenních zadání. A na tom nevidím nic špatného. Dobrovolně si přiděláváme práci, ale myslím, že každá agentura, která se chce profilovat jako kreativní, by měla mít tuto ambici. Kdybych byla sama klient, nechtěla bych pracovat s agenturou, která jen plní briefy.

Ale také vaše práce, konkrétně letošní „tvítující konvice“, čelila v naší Reklamní katovně podezření, že vznikla vlastně jen kvůli přihlášce. Setkáváte se s tím, že klienti už od vás rovnou požadují práci, se kterou by se dalo soutěžit a eventuálně uspět v Cannes? Vznikla by tvítující konvice a jiné podobné reklamy (třeba chemická toaleta, která nepustí člověka ven bez umytí rukou), kdyby Young & Rubicam festival neobesílala?

Konvice, která tweetem oznamuje, že má v sobě ještě horkou vodu, vznikla pro RWE

Konvice, která tweetem oznamuje, že má v sobě ještě horkou vodu, vznikla pro RWE

Podezírání je ztráta času. Pojďme si radši dobrou práci přát a chválit. Třeba Ondřej Hübl dělá skvělou práci pro T-Mobile! Ano, stává se nám, že klienti zadávají projekt, který nabízí větší svobodu a přímo nám řeknou, že by chtěli nápad úrovně pro Cannes. Většině našich klientů na kreativitě opravdu záleží.

Které z vašich prací dáváte letos největší šance, nebo jinak, které z vašich přihlášených prací si nejvíc ceníte vy sama a proč?

Máme sice hodně přihlášek, ale to bohužel vůbec neznamená, že musíme něco vyhrát. Každá soutěž je ve velké míře věcí štěstí, náhody a je možné, že jako na potvoru nepřivezeme z Cannes nic. Ale práce, které přihlašujeme, podpořila naše síť, takže minimálně ostudu by udělat neměly. Doufám, že do Čech letos nějaký ten lev přibude. Viděla jsem například případovou studii práce, kterou přihlašují kolegové z Ogilvy
a věřím, že jim ten kov může cinknout. Tak si držme palce!

Co říkají ostatní

I šéfů dalších agentur jsme se ptali, co účast na canneském festivalu agenturám dává, případně co jim bere.

„Cannes vám řekne, zda děláte průlomové věci“

Jan Binar, ředitel McCann Prague (16 přihlášek)

Jan Binar

Jan Binar

„Cannes je inspirace. Celý obor prochází přerodem. Nové se rodí a staré mizí, je naprosto zásadní vidět, co kde fungovalo a co ne. Je také pěkné, když se vám v průběhu roku podaří takovou aktivitu udělat. Na reálném klientovi. Ne jen práci pro soutěž. Pak ji tam můžete poslat a dostanete zpětnou vazbu na to, jestli je vaše práce skutečně průlomová. To je podle mě hlavní hodnota Cannes.“

McCann posílá letos do Cannes Lions jednu práci, ale do řady kategorií. Jde o kampaň pro síť farmářských prodejen Náš grunt Včely najdou cukr tam, kde ho nejméně čekáte.

Agentura v rámci této kampaně, zaměřené proti obezitě, zjišťovala pomocí včel, kolik mají které potraviny cukru. Zjistila, že i ty potraviny, které bývají označovány za zdravé, „obsahují tolik cukru, že z nich včely vyprodukovaly med“.

„Cannes promuje, že kreativita mění chování lidí“

Martin Klčo, ředitel Leo Burnett (3 přihlášky)

Martin Klčo

Martin Klčo

„V době internetu už Cannes není o tom, něco nového vidět. Všechny významné kreativní počiny roku už lidé z agentur viděli nebo brzy uvidí. Co ale Cannes přináší jedinečného, je budování prestiže kreativního průmyslu u klientů. Je to celosvětově jeden z hlavních promotérů faktu, že kreativita dokáže měnit chování lidí, a tím přímo ovlivňovat obchodní výsledky. Každý okamžik, kdy se zadavatelé zastaví, nadechnou a nechají se inspirovat, je v dnešním hektickém světě pro agentury vyvážen zlatem, a Cannes to umí. Záleží pak na agenturách samotných, jak tohoto časově omezeného edukačního okénka dokáží využít, protože fyzicky se tam dostane málokdo - my například v Česku úspěšně pořádáme už mnoho let takzvané Cannes Predictions.“

„Nepostradatelné hřiště, co rozšiřuje obzory“

Marek Linhart, associate creative director, OgilvyOne Prague (3 přihlášky)

Marek Linhart

Marek Linhart

„Pro mě je to nepostradatelné hřiště, kde se můžeme srovnat s tím nejlepším, co ve světě vzniká, a dát možnost kreativcům nebývale rozšířit své obzory. Co to bere, jsou peníze, čas a často to nutí agentury aby oddělovaly skutečnou práci a práci vyráběnou primárně pro festivaly. Což je ale hlavně chyba na straně agentury.“

Ogilvy obesílá Cannes svou kampaní The Dying Poster, kterou hlásí do tří kategorií - dvou outdoorových a jedné designové.

Kampaň propagovala výstavu David Cronenberg: Evolution a její součástí byl i citylight, v němž se nápis Croneberg postupně tvaroval z umírajících much, chycených na speciální lep.

„Lvi z Cannes určují směr“

David Suda, kreativní ředitel WMC/Grey (2 přihlášky)

David Suda

David Suda

„Účast na Cannes Lions bere agenturám pouze peníze. Vše ostatní může jen přinést. Poučení z neúspěchu či velkou radost, skvělé PR a pořádnou motivaci v případě úspěchu. Pochopitelně záleží, odkud agentura pochází. V Čechách vám k reklamní nesmrtelnosti bude stačit v kleci lev či dva. V Brazílii či New Yorku už potřebujete pořádnou smečku. Vítězové Cannes Lions ale stále určují směr, kterým se reklama ubírá. U kdejaké jiné soutěže můžete dovolit polemizovat a nesouhlasit. Ale síla lvů stále budí celosvětový respekt a je reklamním trendsetterem.“

Kamila Tehranian, ředitelka Scholz & Friends Praha (bez přihlášky)

Kamila Tehranian

Kamila Tehranian

„Agentura Scholz & Friends Praha letos participovala pouze v soutěži Young Lions. Ze zkušenosti víme, že účast v soutěži na festivalu v Cannes by s sebou určitě měla přinést delší studium jednotlivých kategorií a pečlivý výběr těch, do kterých se přihlásit. Účast v soutěži nebere víceméně nic, kromě poměrné částky z bankovního účtu agentury.“

„Raději se hlásíme do Portorože“

Petr Vlasák, kreativní ředitel Comtech Praha (bez přihlášek)

Petr Vlasák

Petr Vlasák

„Soutěžit a nedejbože vyhrát na světovém reklamním festivalu je pro tvůrce a agenturu velká prestiž. Na druhé straně víme, že pro klienty mají větší relevanci lokální soutěže, jako je Louskáček, Český direkt nebo Effie, které znají nebo i navštěvují. Když máme něco pěkného, přihlašujeme práci na festival Golden Drum v Portoroži. Má to pro nás větší smysl vzhledem k tomu, že jsme spoluzakladateli sítě CAN, která působí ve střední a východní Evropě.“

Comtech Can hledá lidi na pozici