Spolupráce s influencery, sázka na hudbu, kontroverze, to vše se vyplatilo tvůrcům reklam ve třetím kvartálu 2017, aspoň podle českého žebříčku nejnavštěvovanějšího světového videowebu YouTube. Jeho první místa obsadila Škoda Auto s tvůrcem Pedrem a virální reklama od Moneta Money Bank. Vůbec poprvé se do první desítky probojoval spot politické strany, a to v podobě volebního protest songu Pirátů. Pořadí v žebříčku Ads Leaderboard se v každé zemi, kde YouTube působí, sestavuje na základě algoritmu, do nějž se promítá míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím (i placeným), míra interakce (palce nahoru, sdílení, čas strávený sledováním videa), počet zhlédnutí videa a další kritéria.
Automobilka Škoda se v žebříčku nejlepších reklam umísťuje poměrně často. Tentokrát využila youtubera Pedra, který se v rámci série videí Škoda experiment učil parkovat s novým modelem Citigo. Vítězný spot přesahující dvě minuty opět potvrzuje, že délka není na YouTube limitující. Agentura Zaraguza se rozhodla zvýšit relevanci kanálu Škoda auto zapojením Youtubera jako moderátora. „Hledali jsme tvůrce, který má pozitivní vztah ke značce, aby spolupráce byla uvěřitelná pro jeho publikum a zároveň aby ‚nevadil‘ divákům, kteří ho neznají,“ říká media strategist agentury Zaraguza Peter Mižík. Důležitým kritériem při výběru Pedra byl tzv. „brand safety“ status, kdy agentura zkoumala, zda je jeho obsah na YouTube v souladu s hodnotami značky Škoda. S výběrem pomáhala agentura Tubrr, která se na influencery specializuje. „Rozhodli jsme se dlouhodobě pokračovat ve spolupráci s Pedrem na základě úspěchu společných videí z roku 2016 a jejich pozitivního přijetí diváky,” doplňuje Mižík.
Na spolupráci s influencerem ve své reklamě vsadily i Bubbleology a Avon, který do tvorby obsahu na svém kanálu zapojil beauty vloggerku Annu Sulc. S formátem vlogu dlouhodobě pracuje i Lego, které takto upozorňuje na své nové kolekce; v tomto případě řadu Friends. „Mezi nejúspěšnější prvky kreativy na YouTube patří hudba. V tomto žebříčku na ni vsadily celkem čtyři subjekty – dvě bankovní instituce, Česká pirátská strana a výrobce kečupů Spak, který natočil letní retro videoklip. Celkem šest reklam z první desítky přesáhlo svou délkou jednu minutu,“ upřesňuje Petr Houzar, branding manager Googlu.
Na video s virálním potenciálem vsadili v Moneta Money Bank, když dali svému kocourovi daleko více prostoru. Celá kampaň byla na začátku zamýšlená pouze pro online s výrazným podílem YouTube a sociálních sítí. Banka však byla s kreativou i produkcí videí od agentury McCann Prague natolik spokojená, že hlavní video Kocour v kleci, které na YouTube získalo přes dva miliony zhlédnutí, nasadila i do televize. „Video Bratranec Tony bylo kontroverznější, ale proč s ním nejít ven, když lidi extrémně bavilo, sdíleli ho a podíl negativních komentářů byl zanedbatelný. S komunikačním efektem kampaně jsme byli víc než spokojeni,” komentuje aktuální kampaň Moneta Money Bank její marketingový ředitel Jan Müller.
Nejoblíbenější reklamy českého YouTube
1. Škoda Experiment: Zaparkuje Pedrosgame Škoda Citigo driftem?
značka: Škoda Auto
kreativní agentura: Zaraguza
mediální agentura: PHD
2. Není o čem - Bratranec Tony
značka: Moneta Money Bank
kreativní agentura: McCann Ericsson
mediální agentura: Go.Direct
3. Na párek si dám (feat. H. P. Spak)
značka: Spak Foods
kreativní agentura: Kaspen / Jung von Matt
mediální agentura: PHD
4. Kamali - férová půjčka na několik dní 1
značka: Kamali
kreativní agentura: Oliver
mediální agentura: inhouse
5. Bubbleology | How Do You Feel by Sharlota!
značka: Bubbleology
kreativní agentura: inhouse
mediální agentura: LCG New Media
6. Poštovní účet
značka: Poštovní banka
kreativní agentura: Creative Brand
mediální agentura: Media Block
7. Piráti: Pusťte nás na ně. Všichni nekradou!
značka: Česká pirátská strana
kreativní agentura: inhouse
mediální agentura: Business Factory
8. Anna Sulc vloguje pro Avon 4
značka: Avon
kreativní agentura: inhouse
mediální agentura: H1.cz
9. Vlog 4: Dobrodružství na moři - Lego Friends - Sezóna 4, Ep. 15
značka: Lego
kreativní agentura: inhouse
mediální agentura: Adexpres
10. Rozšiřte si obzory: Hodina
značka: Vodafone
kreativní agentura: McCann Erickson
mediální agentura: MEC