Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

V kampani proti billboardům u silnic je s Vodafonem i Okin a Schwarzmüller

“Ve vyspělých zemích již dávno pochopili, že ekonomické přínosy reklamy u silnic jsou zanedbatelné ve srovnání s riziky a negativy, které billboardy přináší.”

  • ČTK
  • 20. 04. 2011 16:11

Kampaň proti reklamním plochám umístěným v blízkosti českých silnic dnes zahájila společnost Acta non verba (ANV) spolu se serverem nechceme-billboardy.cz. Ke kampani se zatím připojily firmy Vodafone, Okin Group a Schwarzmüller.

“Česko je jednou z posledních zemí v Evropě, kde jsou silnice lemovány reklamními poutači. Ve vyspělých zemích již dávno pochopili, že ekonomické přínosy reklamy u silnic jsou zanedbatelné ve srovnání s riziky a negativy, které billboardy přináší,” uvedla obecně prospěšná společnost v tiskové zprávě. Billboardy kolem dálnic dlouhou dobu kritizují i někteří dopravní odborníci.

Kvůli nepozornosti řidičů došlo v Česku loni k více než 12 300 nehodám, při kterých zemřelo 88 lidí. Jednalo se o vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod. Téměř 17 tisíc nehod policie eviduje jako srážky s pevnou překážkou, po nichž zůstalo 187 mrtvých. Statistiky sice neuvádějí, jakou část těchto nehod mají na svědomí přímo reklamní poutače, ale odborníci se podle autorů kampaně shodují, že při střetu s billboardem zemře asi deset lidí ročně.

“Prostřednictvím České asociace pojišťoven jsme vyzvali i pojišťovny působící v České republice, aby se připojily. Jsou to právě ony, kdo masivně inzeruje pojištění pro motoristy na billboardech, tudíž se tak významně podílejí na zvyšování nebezpečnosti silničního provozu. Myslím, že by s tím měly něco udělat,” uvedl ředitel ANV Vojtěch Razima.

Jako první se do kampaně zapojila firma Vodafone. Do konce června odstraní všechny své reklamy u dálnic a silnic s maximální povolenou rychlostí rychlostí 90 km/h a více.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v listopadu oznámilo plán na odstranění 440 poutačů, tedy zhruba pětiny ze všech reklamních ploch, do konce prvního čtvrtletí letošního roku. Zcela zmizet mají reklamní billboardy od českých dálnic a rychlostních silnic do několika let. ŘSD se však nedaří plnit svůj slib tak rychle, jak původně plánovalo.

Podle ANV je největší problém s výpověďmi dobíhajících smluv na přibližně 395 billboardů umístěných podél dálnic. Podle ŘSD vznikly problémy například s odstraňováním reklamních ploch, které jsou postavené načerno nebo nesplňují dopravní předpisy. Po odstranění billboardů by nejbližší reklamní plakát neměl být dálnici blíž než 200 metrů.