Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

V reportáži 168 hodin chybělo vyjádření Agrofertu, vyčítá ČT velká rada

Rada pro vysílání upozornila Českou televizi na porušení zákona ve vyjádření analytika.

David Klimeš v týdeníku 168 hodin, 9. červen 2019. Repro: Česká televize

David Klimeš v týdeníku 168 hodin, 9. červen 2019. Repro: Česká televize

Reportáž publicistického týdeníku 168 hodin o střetu zájmů Andreje Babiše (ANO) porušila zákon, upozorňuje Českou televizi rada pro vysílání. Regulátoru v reportáži chybělo vyjádření Agrofertu, čímž televize veřejně služby podle radních porušila zásadu objektivity a vyváženosti ve zpravodajství a publicistice.

Stát jsem já zní název reportáže z letošního 9. června, která rozebírá návrh auditní zprávy Evropské komise upozorňující na střet zájmů premiéra Babiše. Ten podle Evropské komise přes svěřenské fondy nadále ovládá koncern Agrofert, který proto neměl čerpat dotace až ve výši 451 milionů Kč.

Regulační rada pro vysílání v reportáži postrádala odpověď Agrofertu na tvrzení publicisty Davida Klimeše, tehdy redaktora týdeníku Ekonom vydavatelství Economia. „Z [tvrzení] vyplývá, že podnikání společnosti Agrofert je bez dotací těžko udržitelné, a divákovi tak poskytl pouze jednostranný pohled na probírané téma,“ kritizují radní, kteří dohlížejí na vysílání televizí a rádií.

Rada dala - jak předepisuje zákon - České televizi týden na nápravu, dopad na zmíněný pořad to ale mít nemůže, byl odvysílán před čtyřmi měsíci.

Co řekl David Klimeš v reportáži

„Z poslední výroční zprávy Agrofertu víme, že na jedné straně dotace se podílejí až 40 % na konsolidovaném zisku, to je poměrně velký balík, a na druhou stranu také víme, že holding má 35 miliard úvěrů. Banky napůjčovaly té firmě, protože si myslely, že bude dělat dobrý byznys. A ve chvíli, kdy z toho dotace najednou dáme pryč, ten byznys prostě nefunguje, nebo funguje mnohem hůře. A já věřím, že banky, které úvěrují, se brzy začnou ptát, jestli ten byznys je udržitelný.“

Zdroj: Newton Media, stylisticky upraveno

„Omlouvám se České televizi za problémy. Pokud to pomůže, jsem ochoten odpřísáhnout, že Agrofert neexistuje, a i kdyby existoval, nebral by dotace, a kdyby snad, tak by určitě nedlužil. Že to vyplývá z výroční zprávy a není tedy třeba nutně i zdroj z Agrofertu, na věci nic nemění,“ reagoval Klimeš na Twitteru.

„Pokud se nicméně na radě stále dělá takto primitivní metrika sociologie zdrojů na úrovni jednotlivé reportáže, jsem potěšen, že moje kritika regulačního rámce a praxe mediálních rad je pořád aktuální,“ odkázal na svou publikaci Jak zábavné je informovat z roku 2015. „No, vlastně teda potěšen vůbec nejsem,“ dodal.

Vyjádření Agrofertu chybělo vysílací radě i v jiném případě, to když v listopadu 2017 šlo o reportáže Janka Kroupy v Českém rozhlasu. Ke kritice Kroupy se tehdy přidal i jeho nadřízený, generální ředitel rozhlasu René Zavoral.