Dnešním podpisem smlouvy mezi Asociací televizních organizací (ATO) a firmou Nielsen Admosphere skončilo výběrové řízení na nového realizátora crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu na léta 2018 až 2022. Nielsen Admosphere se do tendru hlásil jako jediný uchazeč. Výzkumná agentura je dosavadním realizátorem elektronického měření sledovanosti, zakázku tedy obhájila do dalšího období.
Podle zadávací dokumentace měla hodnota kontraktu činit 450 milionů Kč, s tolerancí 10 milionů. Z toho 350 milionů je základní část, zbylých 100 milionů se týká opčních práv (zadavatel je nemusí využít). Nabídková cena základní části od Nielsen Admosphere nakonec činila 357,9 milionů Kč. Předchozí pětiletý kontrakt na měření televizní sledovanosti měl objem 300 milionů Kč.
Projekt obsahuje elektronické měření klasického živého i odloženého televizního vysílání, nově pak i v propojení s daty o sledovanosti videí na internetu. Měřena budou všechna koncová zařízení pro přehrávání videoobsahu, tedy televize včetně takzvaných chytrých (smart), počítače, tablety, mobily, aplikace, HbbTV. Data budou doplňována o výstupy z dalších výzkumů, o sledovanost v reálném čase a jiná doplňková měření.
Podrobně o vítězném projektu
Projekt měření předložený do výběrového řízení obsahoval všechny čtyři části požadované zadavatelem – televizní měření, měření videoobsahu, kombinace dat z obou těchto zdrojů a mnoho rozšiřujících variant v rámci volitelných opcí.
V ceně základního televizního měření je zahrnut rozsáhlejší zaváděcí a kontinuální výzkum, měření až 100 stanic, měření sledovanosti v reálném čase (na celém panelu) a rozšíření Adwind Kite Lite o práci s dalšími datovými zdroji.
V rámci digitální části projektu zajistí Nielsen Admosphere census měření videoobsahu. Pro tento účel budou využívány vybrané technologie Nielsen, které jsou rozšířené nejen v USA, ale i v mnoha zemích Evropy a světa. Další technologie Nielsen měření jsou připraveny pro případ, že se ATO rozhodne využít svého práva na některé služby uvedené v opci. Uživatelé dat by tak získali celosvětově srovnatelné výpočty crossplatformních ukazatelů přes televizi a videoobsah.
„Zkombinovali jsme českou technologii ušitou na míru lokálním podmínkám s produkty digitálního měření, které používá Nielsen ve světě. Díky tomu jsme byli schopni nabídnout českému trhu řešení, které přesahuje požadavky zadavatele a je zároveň i velmi efektivní a ekonomické. Celá nabídka se u nás připravovala s ohromnou energií a intenzitou skoro tři měsíce. Byla opravdu detailně propracovaná, aby ATO vidělo, že co slíbíme, umíme i zrealizovat,“ uvedla předsedkyně představenstva Nielsen Admosphere Tereza Šimečková. Podle komentáře místopředsedy představenstva Nielsen Admosphere Michala Jordana se jedná o zatím historicky nejrozsáhlejší projekt v Česku, který si klade za cíl stát se efektivním a robustním řešením pro český trh.
Mimo měřicí technologie (takzvaných peoplemetrů, umístěných v domácnostech televizního panelu) bude v projektu využita site-centric technologie měření videoobsahu na internetu Nielsen SDK nainstalovaná na serverech jednotlivých vysílatelů. „Rozšíření projektu o měření digitálního obsahu přirozeně reaguje na současnou technologickou rozmanitost v možnostech šíření videoobsahu. Nejzásadnější novinkou od roku 2018 bude měření sledovanosti televizního obsahu mimo televizní obrazovky, tedy na koncových zařízeních typu PC, mobil a tablet (v prohlížečích i aplikacích). V případě televizorů dojde k rozšíření o měření HbbTV na Smart TV,“ doplnil ředitel elektronických měření David Satranský. Nově připravovaný projekt nebude náročný jenom po technologické stránce, ale i po stránce matematicko-statistických metod.
Zdroj: tisková zpráva Nielsen Admopshere
„Crossplatformní měření reaguje na technologický vývoj v digitální éře v Evropě i ve světě, na změnu chování uživatelů a poptávku trhu po zjednodušení procesu plánování a nákupu médií. Nový projekt bude mít podobu hybridního měření a toto významné rozšíření od roku 2018 znamená i značné navýšení finančních nákladů pro členy ATO,“ poznamenala Renata Týmová z České televize, jednoho z ze základních členů ATO.
Výkonný ředitel Asocice mediálních agentur (ASMEA), dalšího z členů ATO, Ondřej Novák zdůraznil zájem klientů, a tedy mediálních agentur, na co nejkomplexnějším vyhodnocování mediálního chování české populace, které se stále více přesouvá na nové, digitální platformy: „Považujeme za důležité, aby nový projekt využil všechny možnosti, které jeho zadání umožňuje a abychom tak dosáhli opravdu robustního, nejen crossplatformního, ale i crossmediálního zdroje informací důležitých pro mediální plánování a nákup.“

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
