A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

“Vánoční hra na city, hezká a jímavá.” Penny vítězí

Obchodní řetězec Penny podruhé za sebou vítězí v Reklamní katovně, tentokrát se spotem od agentury Hullabaloo. Distributor energií Innogy se dočkal rozporuplných reakcí. Nový Masox od Vitany se svalovcem katům příliš připomněl Old Spice. Bonami bohužel propadlo.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 43. týden 2017

  1. Hullabaloo: Vánoce s plyšovými medvídky (43 %)
    značka, klient: Penny Market
  2. Young & Rubicam, Wunderman: Moderní je mít spotřebu energií pod kontrolou (30 %)
    značka: klient: České dráhy
  3. Hullabaloo: Opravdový muž má vždy po ruce Masox (26 %)
    značka: Masox, klient: Vitana
  4. FIY Prague: IT Spy (24 %)
    značka: IT Spy, klient: Profinit
  5. Nydrle: Krásné věci jsou u nás doma (17 %)
    značka, klient: Bonami

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Medvídci osamělým seniorům (43 %)

Penny Market letos propojil vánoční kampaň s tou věrnostní. Spolupracuje na ní s nadací Táťáňy Kuchařové Krása pomoci. Agentura Hullabaloo vytvořila pro supermarket dlouhý, minutu a půl trvající spot o osamělém dědovi, holčičce ze sousedství a plyšovém medvídkovi, odehrávající se jak jinak než v předvánočním čase. Plyšové medvíky mohou totiž zákazníci celý podzim získat za body z věrnostního programu Penny Marketu. Hlavní claim vánočního spolu a celé kampaně zní: “Ukažme seniorům, že na ně někdo myslí.”

Každovánoční hra na city. Je to hezký a dojemný, ale ve finále spíš než pro vánočku do Penny poběžim pro rakvičku. Kdybych jen nebyl takovej cynik.
Adam Roučka

Tohle je prachsprostý a laciný vydírání. Ještě k tomu ději, ten děda nechce vánočku, chce společnost, chce aby se s ním někdo bavil. Holčička srabácky koupila zlevněnou vánočku v Penny, nepochopil jsem, jestli je to vánočka nebo medvěd, a pouze jí odložila u dveří zmíněného pána a pak to ještě autisticky sledovala z okna neschopná se k výzvě postavit čelem a začít chodit k dědovi pravidelně a třeba se od něj dozvědět něco víc, třeba co prožíval během Vánoc v roce 1945. A pečení bábovky by v tom příběhu bylo naprosto nenásilný.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Velmi pěkně zpracované, uvěřitelný příběh a pohled do komentářů pod videem značí i velký doják. Pochvala letí tvůrcům a to Penny v Dejvicích je zase o něco snesitelnější.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Vypjatě emocionální reklamy zažívají na světových trzích hody. A taky velké průšvihy. Ale stejně je to působivé, když malá holčička (nejlepší nosič takových emocí) potěší na Vánoce starého pána se spálenou vánočkou plyšovým medvědem za 29,90,-
Jan Javornický

Tohle je vlastně strašně těžký hodnotit. Co mi vadí? Inspirace jedním velice úspěšným zahraničním spotem, kterej běžel před dvěma lety, je tu více než očividná. Je mi dost nepříjemná ta hra na city a nadužívání obrazových a zvukových klišé s cílem probudit v divákovi nějaký emoce. Jenomže jasně, to je právě ten účel, protože je to reklama na dobrou věc. Za mě je to ale strašně moc na sílu, a to se mi nelíbí.
Miky Karas (Symbio)

Body klientovi za odvahu pustit 60″ do televize bez nutnosti ukazovat každých 4.5 vteřin produkt, další body agentuře za kvalitní uchopení tématu a produkční hodnotu. Pro mě zatím letošní vítěz na body.
Pavel Fuksa

2. Innogy vzpomíná na pravěk (30 %)

Nová kampaň dodavatele zemního plynu a elektřiny Innogy má zákazníkům představit nové služby. Spot pochází od agentury Young & Rubicam Praha, která na jeho tvorbě spolupracovala s Wundermanem. Kampaň poběží do poloviny prosince a bude se točit okolo nového Senzoru spotřeby a aplikace Innosvět, kde si mohou zákazníci hlídat spotřebu energie. Voiceover namluvil Jiří Langmajer, celý koncept reklamy pak stojí na porovnání těžkého života pravěkých lidí s dnešním světem.

První část mě nalákala, ale ta druhá hned praštila kyjem po hlavě. Škoda týhle pravěký klientský doslovnosti.
Adam Roučka

Flinstouni dobře. Sice vám právě vyletěl do povětří váš šavlozubej pes, takže v dalším díle už asi nebude, ale dobře se bavím. Zlatá medaile týdne míří do doby kamenné.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Naši dávní předkové prodají ledacos. ‘Nebuď pračlověk a kup si náš produkt X’ po stosedmdesáté.
Jan Javornický

Ten vizuální přechod z doby plynový do součastnosti mě bude strašit ještě hodně dlouho. Jinak v záplavě bezpohlavních video bankových spotů od jiných poskytovatelů energií bude tenhle asi vidět. Je to alespoň výraznější formát.
Miky Karas (Symbio)

Dávám 10% za produkční kvalitu prvních pár vteřin spotu, než se z něj stane klasická hláškovina – hlídač a chobot. Posledních 25 vteřin spotu jsem plakal.
Pavel Fuksa

3. Silák pro hospodyňky (26 %)

Výrobce koření a trvanlivých potravin Vitana představuje nový masový bujón Masox, jeho uvedení na trh doplňuje reklamním spotem. Hlavním cílem kampaně je přiblížit ochucovadlo mladší generaci spotřebitelů. Agentura Hullabaloo, která reklamu vytvořila, se snažila o prezentaci produktu coby silného a spolehlivého pomocníka. Reklama je v televizi k vidění od 2. října do 2. listopadu. Nová podoba produktu je dílem kreativní agentury Fiala & Šebek. Vizuály vytvořila Michaela Setvínová, produktová manažerka Vitany. Na podporu prodeje nového Masoxu vytvořila Vitana spotřebitelskou soutěž a na Facebooku publikuje podzimní recepty.

Oslomost jak kráva a ještě tam hraje vůl, kterej chce dochucovat guláš koťátkem. Pro mě až moc velký sadomasox.
Adam Roučka

Správnej chlap domu přinese cca půlku krávy (jelena, losa…). Z masa udělá guláš, svíčkovou nebo steaky a kosti vyvaří do toho nejsilnějšího bujónu na světě. Z krávy nezbude nic, protože správnej chlap nic nevyhazuje a využívá všechno. Následně u jídla promluví o politické situaci v Česku, udělá srovnání s ostatními regiony Střední Evropy a po shlédnutí jedné epizody Westlandu a společné sprše odvede svou milou do ložnice k vykonání pohanského aktu. Toto je správnej chlap dle mého nejromantičtějšího vidění světa. Zastydlý metrousexuál v atrapě hasičské kombinézy s obličejem vypůjčeným od D. Hasselhoffa toto mé vidění světa nenaplňuje.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Hello ladies, look at your man…?
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Old Spice se vrhnul na vaření a castingem zabrousil do vod německého retroporna! Body za odvahu! (Knírky jsou samozřejmě pecka, říkám to už dlouho, že se vrátí a udeří s netušenou silou. A už to začíná…)
Jan Javornický

Co mi zůstalo v hlavě po shlédnutí tohohle spotu? Že ženy neumí dochutit guláš. A tak potřebujou gumový panáky, kteří zase potřebujou krabičku plnou glutamátu. Ale cením snahu tvůrců pojmout tu reklamu trochu jinak, než jak v tomhle segmentu bývá zvykem, to zase jo. Akorát ta nadsázka měla jít ještě mnohem dál.
Miky Karas (Symbio)

Po tísící vyždímaný vlhký sen českého středního produktového managmentu, mužný Old Spice, tentokrát s bonusem, neuvěřitelně amatérským střihem a nesedícími postsynchrony. Zfetovaný copywriting o podpatcích a hořícím fénu zůstal na půl cesty ke smyslu, nesmí chybět nyny koťátko dle rovnice ‘svaly+kotě=vlhkost’.
Pavel Fuksa

4. Popelnice na diplomky (24 %)

IT Spy kontejner na diplomky před ČVUT v Praze

Kontejner na diplomky před ČVUT v Praze

Na několika českých fakultách zaměřených na informační technologie se objevily červené popelnice na diplomové práce. Jedná se o kampaň, za kterou stojí akademická soutěž IT Spy a zakázkový software house, společnost Profinit. Kampaň má studenty podnítit, aby diplomové nápady nezahazovali předčasně a snažili se z nich dostat maximum.

“Dlouhodobě se snažíme studenty podporovat v dalším, nejen technickém, ale i obchodním rozvoji jejich zajímavých diplomových projektů. Většina českých IT diplomových projektů je velmi kvalitní a zaslouží si další pozornost. Ty nejlepší pak mají potenciál inspirovat širokou odbornou i laickou veřejnost,” uvedl Tomáš Krátký ze společnosti Profinit, která je spoluorganizátorem soutěže IT Spy. 

Jeden z červených kontejnerů se objevil také na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Ta se pravidelně umisťuje na předních příčkách soutěže. “Vždy se snažíme studenty vést k tomu, aby nepodcenili volbu tématu a dokázali o něm přemýšlet již nad rámec diplomového projektu. I díky tomu velká většina studentů v navazujícím doktorském studiu může ze svých diplomových projektů čerpat a dále je rozvíjet. Právě takovým přístupem vznikají kvalitní a životaschopné projekty a rodí se nové osobnosti české IT scény,” uvedl Jaroslav Zendulka z Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně.

Desítku nejlepších diplomových pracích vyberou akademici v soutěži IT Spy letos v prosinci.

Měl jsem něco rozepsanýho, ale radši jsem to hodil do popelnice, protože mně to přišlo takový chabý…
Adam Roučka

Přijde mi to lehce nedotažený. Ten kontejner slouží k vyhození diplomky ale je na něm napsáno, abys diplomku nevyhazoval. Je to spíš o textaci, samotnej nápad s kontejnerem na diplomky mi příjde dobrej.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Tady je velká výtka grafikovi. Pokud jdu kolem popelnice s instrukcemi a výzvou, co nemám vyhazovat, proč to není raději na víku? nechce se mi shýbat a studovat drobné písmo na boku.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)

Jednoduchý, jasný, funkční. A navíc smysluplný. Lajk!
Jan Javornický

Neměli jsme tu nedávno kontejnery na peníze? Tenhle nápad bych už zahodil jednou provždy.
Miky Karas (Symbio)

Pěkné, trochu kostrbatě napsané, ale hoši a dívky z VUT se u toho jistě chrochtavě zasmějí a přidají i nějakou narážku ze seriálu.
Pavel Fuksa

5. Kde bydlí krásné věci (17 %)

E-shop s interiérovým designem, nábytkem i doplňky Bonami spustil minulý týden svou první imageovou kampaň. Jejím cílem je posílit povědomí o značce a rovněž upevnit stávající vedoucí pozici na trhu. Kreativu kampaně vytvořila agentura Nydrle v produkci studia Cartel. Nový komunikační koncept Bonami vznikal několik měsíců. Tři dvacetivteřinové spoty spojuje ústřední sdělení “Krásné věci jsou u nás doma”. Mediální strategii pro vytváří pro Bonami Red Media. Všechny agentury, které se na kampani podílely jsou členy skupiny Kindred Group.

Kočka shodila lampu, ale můžu si koupit novou onlajn. To je skript kratší než Twitterovej post. A podobně zbytečnej.
Adam Roučka

Takže aby sis koupil něco hezkého od Bonami, musíš čekat, až se ti něco v bytě rozfláká? Není to poněkud pasivní? Nemohl by chlapec místo chrápání sám vázu rozbít a pak to svést na kočku? Když už?
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Bonami prodává nábytek online. Jako bych to už dřív tak nějak tušil. Není to na kampaň málo?
Jan Javornický

Že jde o nakupování nábytku online z toho pochopím. O všem ostatním se asi ale nemusíme bavit, že jo. A protože vím, že v Nydrle umějí bejt kreativní, tak posílám soucitnej chápavej pohled.
Miky Karas (Symbio)

Devadesátky jsou zpátky! Jaká to byla pohoda, když digitální agentury dělaly digitál a nenajímaly studenty ZŠ s foťákem, ‘co to za pár kaček vodrežírujou i natočej, daj si to pak do portfolka a zůstane to v baráku. A zvuk můžem nahrát třeba u Jirky v sudu’. Propadák týdne.
Pavel Fuksa

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.