Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

Varujte se balastu, naučte se říkat ne

Chcete sledovat vše najednou? Váš mozek bude brzy plný krámů jako byty lidí, jež nechtějí a neumějí nic vyhodit. Kdo chce novinky zhodnotit, utřídit a vstřebat, potřebuje řád a čas.

Lidstvo miluje univerzální řešení. Problém je, že často nefungují. Přesto se s nimi právě v marketingu poslední dobou roztrhl pytel. Už se vám ze všech sociálních sítí, virtuální reality a umělé inteligence točí hlava? Nepanikařte. Nové neznamená automaticky dobré pro každého. Je na to třeba jít s rozmyslem a chladnou hlavou. Každý měsíc se díváme na jednu módní záležitost v marketingu a soudíme ji střízlivě.

Miroslav Lizec, managing director agentury Hullabaloo

Miroslav Lizec, managing director agentury Hullabaloo

Jsou otázky, na které jen neradi odpovídáme „ne“. Záludná „Už jsi to viděl?“ rozhodně patří mezi ně. Komu by se by chtělo být za ignoranta, který neví, co se právě šustlo v éteru? Kdo by se rád dostal do podezření, že je out a nevnímá, co převratného se hýbe ve světě komunikace a marketingu? Hm, asi nikdo. Držet prst na tepu doby je trend. A my musíme být trendy s ním. Nebo ne?

Jak se to vezme. Zprávy ze všech stran se na nás v poslední době jen valí. Zpravodajské servery, Twitter, Facebook, televize, newslettery, push notifikace, rádio, Instagram, časopisy: s těmi, kdo nám něco chtějí říct, se roztrhl pytel. Jestli chcete sledovat vše najednou, začněte si rovnou balit na cestu do Bohnic. Váš mozek bude za chvíli plný krámů jako byty lidí, kteří nechtějí a neumí nic vyhodit. Jediné, co v něm nebude, je prostor a pořádek.

Právě prostor je to, co si v dnešní zabordelené době musíme umět co nejlépe uhájit. Kdo nechce novinky jen průtokově ohřívat, ale také zhodnotit, utřídit a vstřebat, potřebuje řád a čas. Vím, na první pohled to vypadá pracně a složitě. Sám jsem člověk, který si na úklid a režim právě moc nepotrpí. Ale věřte mi, dlouhodobě se to bohatě vyplatí.

Pro boj s balastem existuje několik jednoduchých rad.

Za prvé: strukturujte si den. Nejsložitější a nejkreativnější úkoly řešte v době, kdy máte největší energii. Maily v pohodě počkají, až budete zívat po obědě. Úplně stačí, když na ně budete odpovídat dvakrát denně. Upozornění na cokoli si vypněte – pokud možno nejen v mailu, ale úplně všude.

Za druhé: nečtěte denní zprávy. Nenechte se svést palcovými titulky a neustálou honbou za senzací. Vyberte si dvě, tři média, která věci komentují s odstupem a tématům s věnují víc do hloubky. Teprve časem se totiž ukáže, jestli je nějaké téma důležité, nebo ne.

Za třetí: obrňte se vůči kravinám a sledujte zajímavé lidi, kteří mají ve svém oboru co říct. Myšlenky jednoho člověka, který to má v hlavě srovnané, jsou mnohem přínosnější než bzučení celých hejn na sociálních sítích. Jeden kvalitní long read vydá za desítky povrchních výkřiků.

A za čtvrté: najděte si chvíli na zdánlivé nicnedělání. Zní to divně, ale je to nakonec úplně nejdůležitější.

Proč? Protože to, co nám v poslední době chybí nejvíce, je schopnost zastavit se a zamyslet, ukročit stranou podívat a se na problém z jiné perspektivy. Právě to ale nejčastěji vede k novému řešení. V Hullabaloo začínáme každý kreativní proces tím, že se dlouze nadechneme a s klienty si – klidně i na kus papíru – načrtneme, za jaký konec celou věc vzít. Dobře uchopený začátek nám dává směr, kterým se máme ubírat. Tím, že se pak vyhneme spoustě slepých uliček, šetříme peníze, čas i energii. Těch pár hodin, které do všeho na začátku investujeme, se bohatě vyplatí.

Dopřejte si podobný luxus a investujte každý den – nebo minimálně týden – aspoň hodinu svého času do sebe. V klidu si někam sedněte, bez mobilu, počítače a kolegů, a zkuste se zkrátka a jednoduše jen zamyslet. Nejen nad nesmrtelností chrousta, ale zcela konkrétně nad tím, co vnímáte a děláte. Jakou má vaše značka identitu, koho oslovuje, jak se může dál rozvíjet. Jakými kanály chcete komunikovat, čemu se vyhnout. Uvidíte, že chvilka v úplném klidu a bez neustálého vyrušování udělá s vaším strategickým myšlením zázraky.

Dobrá, říkáte si, ale stále se nechcete vzdát cvrkotu na sociálních sítích? Toužíte i dál být stále cool a v obraze? Nezoufejte. Tu a tam vám nutně něco uteče. Dobrá zpráva je, že na vtíravou otázku „už jsi to viděl?“ nemusíte odpovídat prostě „ne“, ale třeba „ještě ne“. Uvidíte, s jakou radostí vás kamarádi nebo kolegové poučí.

Autor je managing director agentury Hullabaloo