Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

Váš marketingový obsah potřebuje plán

Jak vybalancovat tvorbu parádního obsahu a časové i finanční zdroje? Jak získat nehynoucí respekt grafického týmu? Čtěte osmý díl seriálu agentury C3 Prague o content marketingu.

Objevte tajemství content marketingu

Objevte tajemství content marketingu

Odbila pátá a v grafickém oddělení se všichni chystají domů. Jenže vám právě došlo, že zítra je Mezinárodní den koček, a tak stojíte ve dveřích a smlouváte s grafikem, aby vám ještě rychle něco spíchl… pokolikáté už? Nedozrál čas na plán obsahového marketingu?

Jak název napovídá, s plánem obsahového marketingu definujete, co budete zveřejňovat a kdy. Jak podrobný takový plán bude, záleží na rozsahu contentu, který chcete vytvořit, a na počtu lidí v týmu, který se na jeho přípravě podílí. I té nejmenší firmě se vyplatí alespoň hrubý kalendář, jak zveřejňovat příspěvky. Většinou takový kalendář (nebo plán) zahrnuje i zajímavé nebo důležité události zvenčí, od kterých se můžete odpíchnout ve vašem vlastním marketingu. Pokud podnikáte ve službách, můžete do kalendáře zařadit významné svátky, premiéru nové série oblíbeného televizního seriálu, sportovní šampionáty a vůbec jakýkoli známý “den”, který je pro váš byznys relevantní. Svátek matek nebo dokonce Mezinárodní den koček? Proč ne, kočky jsou úžasné a na příspěvky s kočkami lidi vždy rádi klikají. Pokud je vaším oborem B2B, můžete se zaměřit spíš na důležité události svého byznysu, kde prezentujete svůj produkt nebo necháte vystoupit vašeho zástupce.

Pokud jste už četli některý z článků našeho seriálu, víte, jak hledat a vytvořit své publikum, a zjistili jste si, jaký obsah vaši zákazníci rádi čtou. Dalším důležitým krokem plánování obsahu je udělat si dobrý přehled o tom, jak a kde vaše publikum obsah konzumuje. Podle toho můžete naplánovat, jaké formáty musíte produkovat a kolik času vás jejich příprava bude stát.

Jinak se vám totiž může snadno stát, že připravíte rozsáhlé hlubokomyslné pojednání a předložíte jej publiku, které by si během cesty do zaměstnání rádo přečetlo krátké, srozumitelné a zábavné texty. Vaše vynaložené peníze i čas přijdou vniveč. Stejně tak, pokud si najmete herce, aby vám do vašich videí krásně namluvil text, ale vaše publikum si videa pouští v kanceláři se vypnutým zvukem, pak váš obsah nikdy nevyvolá ohlas, v který jste doufali.

Odpovědi najdete v reakcích

Jaké typy obsahu fungují na vaše zákazníky a jak s nimi nakládají? Sledují videa online? Rádi čtou zákaznické si recenze? Informační bulletiny? Poslouchají podcasty? Sledují blogy? Twitter? Navštěvují diskusní fóra? Pokud ano, co je zajímá nejvíc? Koho podle nich stojí za to sledovat?

Odpovědi na tyto otázky najdete v reakcích na obsah, který jste už zveřejnili. Změřte, co bylo úspěšné. Pomocí přehledových nástrojů, které jsou součástí každé platformy sociálních sítí, zmapujte, co mělo nejvyšší dopad. Můžete přejít i na službu Google Analytics a sledovat metriky, jako jsou nové návštěvy, míra odchodů z článku a čas strávený na vaší stránce. Nikdy nezapomeňte vzít v úvahu, na jakém zařízení spotřebovávají vaši zákazníci obsah především, a zajistěte odpovídající optimalizaci.

Jakmile máte představu o tom, jaké formáty na vašich účtech fungují, podívejte se na sociální účty vašich přímých konkurentů. Existuje řada způsobů, jak sledovat benchmarking konkurence. Platformy sociální analýzy, jako jsou Socialbakers nebo řada webových nástrojů, vám pomohou vyhledávat oblíbený obsah na sociálních platformách a na webových stránkách.

Nezapomeňte se vašeho publika zeptat, jaký obsah preferují. K tomu můžete využít například platformu SurveyMonkey. Nezapomeňte být struční a srozumitelní.

S obsahem plánujte i postupy

Potom je správný čas zjistit, co vlastně vaše firma zvládne. A existuje jen jeden způsob, jak se to dozvíte. Zeptejte se. Pozvěte týmy k jednomu stolu a připravte si obsahový plán. A to také znamená dát všem týmům dost času pracovat na svých úkolech a dát vám jasnou zpětnou vazbu.

Technicky jednoduchý obsah, například textový blog, může potřebovat delší čas na zapracování našich požadavků, pokud k přípravě článku potřebujete součinnost třetí strany anebo právní souhlas. Dokonce i zkušený copywriter potřebuje další pár očí, který po něm někdy zkontroluje práci. Pokud potřebujete natočit video s hudbu, s licencovanými obrázky nebo dokonce postprodukcí, pak si budete muset jasně rozplánovat proces výroby. Nezapomeňte se předem dohodnout, kdo může zaskočit, pokud některý z kolegů onemocní, odjede na dovolenou nebo bude odvolán k jiné urgentní práci.

Jakmile budete mít přehled o pracovním postupu všech členů týmu, můžete plánovat obsah. A svatý grál spočívá v tom, dokonale vybalancovat produkci parádního obsahu pro vaše publikum a zároveň svou časovou investici a zdroje, jež může vaše firma věnovat. V některých případech může být efektivnější najmout si nějakou agenturu. Pokud máte napjatý rozpočet, zaměřte se na evergreeny, tedy obsah, který můžete snadno recyklovat aktualizovat. Možná by se to hlubokomyslné pojednání mohlo rozložit do série článků. Možná by se vaše nejúspěšnější kočičí posty z Facebooku daly přetavit do článku o kočkách roku, který zveřejníte na blogu.

Platforma ať je snadno přístupná

Dohodněte se, v jakém programu nebo na jaké platformě budete váš plán obsahového marketingu spravovat. Ať už zvolíte specializovanou platformu v cloudu, nebo excelovou tabulku na svém interním firemním serveru, musí být hlavně pro všechny snadno přístupná a snadno aktualizovatelná v reálném čase. Dnes už existuje obrovské množství nástrojů, které vám při řízení společného projektu pomohou – od velkých systémů, které se vaší firmě přizpůsobí na míru (za poplatek), jako je Oracle, přes řešení pro správu obsahu jako Contentful až po zdarma přístupné nástroje pro specifické úkoly, například WordPress pro blog.

Ale hlavně: jakmile budete mít svůj krásně připravený obsahový plán hotov, je třeba se ho držet. Nenechte se svést tím, že generální ředitel má zrovna úžasný spontánní nápad, který chce bez prodlení uvést v život, nezapomínejte svůj plán aktualizovat, ani když jste zaneprázdněni jinými projekty. Možná vám to v tu chvíli přijde jako práce navíc, ale věřte – v dlouhodobém horizontu ušetříte čas, stres a kalorie z čokolády (a získáte nehynoucí respekt svého grafického týmu).

Objevte tajemství content marketingu

Kliknutím na obrázek zobrazíte všechny díly seriálu

Text je placenou propagací agentury C3 Prague