Český startup Moood Factory ve spolupráci s El Paso Investments, tedyfirmy z agenturní rodiny Konektor, přicházejí na trh s mobilní aplikací Moood, která v reálném čase mapuje náladu ve firmě a spokojenost zaměstnanců, kteří aplikaci sami ovládají. Jejím hlavním účelem je pomoci majitelům a managementu firem udržet zaměstnance spokojené, včas odhalit potenciální problémy a předejít fluktuaci zaměstnanců.
„Udržet si kvalitní zaměstnance je v dnešní době čím dál těžší. V momentě, kdy vedení firmy zjistí, že chce zaměstnanec odejít, je často již pozdě něco s tím udělat. Moood pomůže těmto situacím předcházet a včas zachytit výkyvy nálady zaměstnanců, rostoucí nespokojenost, negativní reakce na změny ve firmě a podobně,“ říká Tadeáš Novák, jednatel Moood Factory. Aplikace zaznamenává celkovou atmosféru ve firmě nebo v jejích odděleních, a to prostřednictvím shromažďování anonymizovaných dat od jednotlivých zaměstnanců a jejich následné analýzy. Zaměstnancům stačí pouze kdykoli upravit v aplikaci svůj status znázorňující jejich spokojenost. Úpravu mohou provést kdykoli a zabere jen pár vteřin.
„Veškerá data od zaměstnanců jsou v rámci nástroje Moood zpracovávána zcela anonymně a zaměstnavatel nepozná, kdo ze zaměstnanců, jaký údaj do aplikace zadal. Tím je zaručena i relevance zadávaných dat,“ dodává Novák. Aplikace umí měřit i více veličin najednou, kromě spokojenosti také psychickou, fyzickou či časovou náročnost práce, kvalitu kolektivu, kvalitu pracovního prostředí, či cokoliv dalšího dle potřeb dané firmy.
Zaměstnavatel má pak k dispozici přehledné rozhraní s výslednými daty, kde je možné sledovat v reálném čase vývoj nálady ve firmě, jít do detailu aktuální situace, či naopak sledovat dlouhodobé trendy. Moood umožňuje porovnávat i jednotlivá oddělení firmy nebo nahlašovat výskyt konkrétních negativních jevů. „Kromě kvantitativních dat obsahuje Moood i funkcionality jako jsou komentáře k aktuálnímu stavu nebo funkci „black mark“ pro nahlašování konkrétních, předem definovaných negativních jevů, se kterými se firma potýká. Ať už jde o šikanu, nebo o to, že opět nefungoval kávovar,“ vysvětluje Rostislav Starý, spoluzakladatel El Paso Investments. „Cílem je, aby byla nejen zdrojem aktuálních informací pro zaměstnavatele o spokojenosti a náladě ve firmě, ale aby byla i efektivním nástrojem pro zaměstnance, jak dát najevo bezprostřední reakci na dění ve firmě, změny, HR opatření, vývoj prostředí či kolektivu a podobně. Zaměstnanec by měl cítit, že tím dostává větší šanci ovlivnit směřování firmy a rozhodování vedení.“ Aplikace je vhodná pro společnosti s alespoň dvaceti zaměstnanci, případně i pro další uskupení s více členy.
„Pokud dosáhneme větší báze klientů, neomezíme se jen na Česko, budeme moci dávat mezinárodní benchmarky, například říkat, co je po nástupu nového šéfa standardní průběh a co už naopak problém k řešení. Byznys, který je na to navázaný, pak může zahrnovat třeba poradenství v oblasti interní komunikace,“ komentuje další vývoj Starý.