VCCP pomáhá dát dětem křídla. „Skvělá idea, jen trochu smutná“

Kampaň na podporu iniciativy Piana do škol tentokrát reklamní katy vzala za srdce nejvíc.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna za 17. týden 2021

  1. VCCP Prague: Dejme dětem křídla (59 %)
    značka: Piana do škol, klient: Karel Komárek Family Foundation
  2. AZN Kru: Coming home can be easy (58 %)
    klient: Mezinárodní organizace pro migraci
  3. WMC Grey: Za gorilováním hledej ženu (51 %)
    značka: Vitana, klient: Orkla Foods
  4. Ginfizz: I bez retuší vám to sluší (44 %)
    značka, klient: Zoot
  5. Dentsu McGarryBowen: Bitr hořký ležák (42 %)
    značka: Starobrno, klient: Heineken

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. VCCP pomáhá doručit piana do škol

Nová kampaň od agentury VCCP s názvem Dejme dětem křídla podporuje fundraisingovou iniciativu Piana do škol, která se pod vedením Karel Komárek Family Foundation snaží získat peníze na koupi pian značky Petrof do 45 základních uměleckých škol pro celkem 7.000 dětí. V současné době se sbírka blíží 80 % celkového cíle, Komárkova nadace proto oslovila VCCP se zadáním na kampaň, která pomůže dosáhnout hranice 100 %, případně cíl překročit a umožnit získat nový nástroj ještě více školám. Koncept demonstruje, že ne vždy má dětský talent prostor pro skutečné uplatnění, jelikož průměrné stáří těchto nástrojů v základních uměleckých školách, které se do programu přihlásily, je 49 let. Spot pro kampaň vznikl jako charitativní iniciativa ve spolupráci s kreativní produkcí Final_2, pod vedením producenta Jana Chramosty a režisérky Valerie Recmanové. Hlasem kampaně se stal Jiří Bartoška, v rádiových spotech ho doplní také Ondřej Brzobohatý. Kampaň poběží online od 27. dubna, v éteru od 28. dubna a od 29. dubna pak na vybraných televizních stanicích.

Míla KneprSkvělá idea. Výborný claim. Téhle jasné myšlence by výrazně slušela kratší stopáž, bez rozmělňování nápadu. Tip: vždycky je užitečné zeptat se sám sebe „is it simple enough?“.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Iva Hadj MoussaKoncept je dobrý. Přijde mi to ale trochu smutné, například to, jak holčičky hrají na topení a sušenky... Kdybych chtěla být hodně přísná, napíšu, že to hraničí s reklamním kýčem, kdy se kreativci tak trochu dojímají sami nad sebou.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Filip HumplJednoduchý nápad, hezká exekuce, výborný slogan. Ale je to tak hravě pozitivní, že nevím, zda mě to dovede k nějaké akci.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)

Petr LaštovkaMoc hezké. Záslužné. A přibylo nějak hlasu pana Bartošky. Penny, Myslivecká. To jsem rád.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Pavel JechortMyšlenka dobrá, ale srdíčko a peněženka by se daly zmáčknout daleko víc.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaTato kampaň má smysl! Zpracování videa a gradace hudby v průběhu je super. Trošku škoda, že z toho není na první pohled patrné, že se jedná o piana do škol, nikoliv domů. A slyšet častěji Jiřího Bartošku a Ondřeje Brzobohatého v rádiu? Vůbec se tomu nebráním.
Michaela Oulehla (Cognito)

Manuel PradaTady tvůrčí křídla odletěla trochu jinam. Děti by měly „cvičit“ na topení v prostorách lidušky. Zasazení situací do domácího prostředí nehraje s myšlenkou. Jinak moc pěkná iniciativa.
Manuel Prada (Comtech Can)

2. Mezivládka OSN o dobrovolných návratech migrantů

V rámci projektu Asistovaných dobrovolných návratů a reintegrace (ADNR) Mezinárodní organizace pro migraci, financovaného Evropskou unií a Ministerstvem vnitra ČR, probíhá informační kampaň, která má za cíl zvýšení povědomí o existenci programu dobrovolných návratů. Kampaň si také klade za cíl předcházení dezinformacím. Kromě online a offline komunikace vznikl informační web a čtyři videospoty. „V promo spotu vycházíme z myšlenky, že spousta potenciálních klientů IOM se do Česka vydalo z ekonomických důvodů kvůli vidině vyšších výdělků, které by mohly pomoci jejich rodinám. Někdy se ale stane, že život v zahraničí neplyne úplně podle představ. Sledujeme tak život muže, který se v Česku snaží doslova přežít – nemá práci, nemůže zaplatit nájem, když nebude mít na nájem, nebude mít kde bydlet. Chceme sdělit, že vrátit se domů s asistencí IOM může být dobrým východiskem,” uvádí Tomáš Bláha z režisérského dua Novak + Nguyen, kteří se ujali režie hlavního spotu.

Cílem animovaného spotu je představit proces asistovaného dobrovolného návratu domů. Hlavním animátorem a režisérem spotu je Mikoláš Fišer. O kreativu a výrobu obou spotů se postarala produkce AZN Kru.

Další spoty Farma a Zátah jsou určeny pro sociální sítě. Tyto spoty vznikly pod taktovkou butikové komunikační agentury AdWorld, která má na starosti i propagační strategii a  správu sociálních sítí projektu. Jelikož cílovou skupinou projektu jsou občané zemí mimo Evropskou unii, kteří pobývají v Česku a chtějí se navrátit do zemí svého původu, probíhá propagace v mnoha jazycích. Jsou jimi konkrétně čeština, angličtina, vietnamština, mongolština, ruština, uzbečtina či ukrajinština.

Míla KneprAni jsem spot nedokoukal... Sledovat lidské neštěstí v kontextu xenofobie a zduřeného národovectví, to je srdcervoucí. Ale to neznamená, že by to nemohlo být kratší, sevřenější a trochu méně klišoidní. (Jakkoli chápu, že ta klišé jsou každodenní realita našich gastarbeitrů.)
Míla Knepr (Contagious CZ)

Iva Hadj MoussaOceňuji hlavně výbornou, syrovou kameru, a taky výkon ženy, která si k dělníkům přišla pro nájem. Na můj vkus je to trochu moc vyděračské (brečící holčička, která prosí tatínka, aby se vrátil domů).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Filip HumplNevím, kterou z podob komunikace si vybrat... Promo spot je autentický, až běhá mráz po zádech. Ostatní videa nehodnotím, protože patří k jiné kampani, jinému stylu komunikace. Co by mě ale na téhle kampani zajímalo nejvíc, jsou kanály, kterými se dostává ke své cílovce.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)

Petr LaštovkaNeudělalo se mi volno. Je mi jasný, že se tohle děje. Tím hůř mi je. Vezmu si teď prášek a jdu si lehnout. Díky, že pomáháte.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Pavel JechortChytlo mě za srdce, dávám jedničku.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaUff, tak to je hodně deep! Silný příběh a drama. Realita, která je kolem nás, ale my ji příliš nevnímáme. Animované video se také povedlo. Teď zbývá jen doufat, že se videa dostanou ke správným cílovým skupinám.
Michaela Oulehla (Cognito)

Manuel PradaSmutný. Spot spíše poukazuje na to, jak se v Česku zachází s těmi, kteří se snaží zajistit lepší život pro svoje rodiny (rasismus, život v nedůstojných podmínkách, vykořisťování, ilegální trh práce atd.) Message by se určitě dala podat líp a hlavně víc lidsky. Takhle z toho jen křičí: „Jeď domů!“
Manuel Prada (Comtech Can)

3. Pan Gorila s kytarou pěje ženě

Značka Vitana přichází s novým propagačním spotem na grilovací produkty. Letos se Vitana společně s agenturou WMC Grey a produkcí Creative Embassy rozhodla jeho prostřednictvím poděkovat ženám, díky nimž každá grilovací párty dopadne vždy na výbornou. Tradičním hrdinou zůstává postava pana Gorily z předchozích spotů. Teď přezpíval známý song od Václava Neckáře Tu kytaru jsem koupil kvůli tobě. „Každý ví, že za správným grilovacím večírkem je vždy žena, která vše připraví, naloží a pozve hosty. Muži pak přijdou, maso ogrilují a sklidí všechnu slávu,“ říká Jan Plajner, business development director WMC Grey. „Proto jsme se rozhodli ženám poděkovat, a jak jinak, než písní,“ doplňuje stratég Aleš Hron. Spot jde v televizi, v plné třicetisekundové verzi i ve zkrácené patnáctisekundové. Režíroval ho Pavel Soukup.

Míla KneprPokud to měla být homage ženám, které naloží maso a připraví ingredience, aby pak muž mohl flexit před zapnutým grilem, tak jsem to nakonec pochopil. Ale dalo mi to zabrat. Zpívající gorila, Neckář, grilovací lyrics, nakládání masa, gorilí tlapa obracející maso. Na mne toho je trochu moc.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Iva Hadj MoussaMám ráda reklamy, které si na nic nehrajou, mají v sobě lehkost a nestydí se za to, že jsou vlastně v dobrém smyslu „blbé“. Tahle Vitana je jednou z nich. Letní, nekomplikovaná, sympaticky potrhlá.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Filip HumplGorilování mě baví! Je to vtipné a z hlavy se to nedostane díky starodávnému hitu...
Filip Humpl (Wunderman Thompson)

Petr LaštovkaCo jsem to teď viděl? Bakchanálie, dionýsie! A zpívající gorila. A za vším hledej ženu. Sodoma, Gomora, velebnosti. A tu písničku jste mi narvali tak do hlavy, že ji ven nedostanu. Danke!
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Evžen Chlanda (Provident)Gorilovaní... vážně?!
Evžen Chlanda (Provident)

Pavel JechortCelkem ok, ale ta gorila mi přijde fakt ujetá. Možná top of mind, ale v hlavě se mi s papáníčkem nepáruje ani smykem.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaJá nevím, kdybych si prvně nepřečetla, že to má být poděkování ženám, tak mě to ani nenapadne. Bohužel, gorila mě od prvního gorilování pořád nějak nenadchla.
Michaela Oulehla (Cognito)

Manuel PradaSimple & fresh. Podařený pokračování gorilovačky, která je tentokrát okořeněná dobře zvoleným songem. Jen se mi zdá, že si Pan Gorila pro sebe ukradl celou show a upozadil paní ohně, o kterou tu podle všeho jde nejvíc.
Manuel Prada (Comtech Can)

4. Zoot ukazuje modely bez retuší

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Zoot: I bez retuší vám to sluší (Ginfizz)

Český internetový prodejce oblečení, kosmetiky a potravinových doplňků spustil jarní kampaň s názvem I bez retuší vám to sluší. Chce tak zábavnou formou ukázat, že svět reklamy a sociálních sítí se často od reality značně liší. Hlavní tváří kampaně je opět influencerka Nikol Štíbrová. Kampaň je postavená na porovnávání situací z reálného života a v kontrastu s reklamou nebo prezentací na sociálních sítích. „Chceme našim zákazníkům sdělit, že Zoot je pro ženy a muže takové, jací jsou,“ uvedla Michaela Lelková, brand manažerka Zootu. Kampaň se zároveň snaží upozornit na takzvaný impostor syndrome, v češtině též známého jako syndrom podvodníka. Ten mimo jiné způsobuje strach z nekompetentnosti nebo také z přesvědčení, že si o vás okolí myslí, že si úspěch nezasloužíte. K jeho rozvinutí napomáhá například popularita právě sociálních sítí. Časté srovnávání osobního života s známými osobnostmi pak může vést mimo jiné k podkopávání vlastní důvěry. Kreativní koncept i produkci zajistila agentura Ginfizz. V televizi budou nasazeny tři brandové spoty se stopáží 20 vteřin - dva zaměřené na ženy, jeden na muže. Kampaň je 360° a poběží v televizi, tisku, outdooru, na internetu a sociálních sítích.

Míla KneprJestli toto má být porovnávání opravdového života s kašírovaným světem reklamy, tak já nechci ani tenhle opravdový život. V té původní myšlence „bez retuší“ zřejmě něco bylo. Ale to něco chtělo vybrousit, vypilovat a náležitě zprodukovat.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Iva Hadj MoussaMyšlenka je fajn, ale zpracování nefunguje. Obě „poloviny“, ta vyretušovaná a nevyretušovaná, jsou prakticky totožné. Připadá mi, že klient měl na začátku odvahu, ale pak se přece jenom zalekl. Škoda!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Filip HumplBez retuší/sluší, je tak to jediné, co mě na Zootu baví. Tyhle srovnávačky málokdy vyjdou dobře. V „před“ a „po“ je těžko vidět rozdíl. Protože realita v reklamě vypadá jako realita v reklamě.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)

Petr LaštovkaMně se na tomhle asi nejvíc líbí ta českost, vymezuje se to proti těm všem módním komercím, kde je spousta neznámých tváří. I to, že říkají, že jsou český módní e-shop, ve mně vyvolává vzpomínky na zásilkový katalog Magnet, že? A tak to na mě taky funguje. No. Je to okay?
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Evžen Chlanda (Provident)A všichni se povezeme na stejné vlně „bez úpravy je to lepší“, jen nevím, kam nás toto povede (bez účesu, bez umytí, bez slušnosti)?
Evžen Chlanda (Provident)

Pavel JechortPřijde mi to prašť jak uhoď. Když Nikol Štíbrovou trochu rozcucháte, pořád jde o navýsost kašírovanou věc, se stejnou úrovní uvěřitelnosti.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaAno! Konec instagramovým filtrům. Zoot na to se svojí myšlenkou kápl a s Nikol Štíbrovou to nemohlo dopadnout jinak než dobře. Ale stejně jako ostatní sledující Nikol se ptám: kam se poděl Mates?
Michaela Oulehla (Cognito)

Manuel PradaZoot? Goot! Je to zábavný a uvěřitelný. Ve vizuálu by stačilo použít headline a real situace. V copy bych mluvil spíš o životě bez retuší. Protože ty fotky určitě potkaly Photoshop.
Manuel Prada (Comtech Can)

5. Bitru pomohla na trhu nová kreativka Dentsu

Klíčový vizuál

Klíčový vizuál

Klíčový vizuál s novou etiketou

Klíčový vizuál s novou etiketou

Klíčový vizuál s novými etiketami

Klíčový vizuál s novými etiketami

Nově vzniklá kreativní agentura Dentsu McGarryBowen společně s agenturou Isobar pomáhá na trh uvést nový ležák Bitr od Starobrna. Nová produktová řada Starobrna dostala od agentur ze skupiny Dentsu strategii, název a veškeré komunikační materiály včetně klíčových vizuálů pro chystanou první kampaň. Návrh etikety připravila specializovaná agentura Lion Brand & Story. Ze spotřebitelského testu předvybraných názvů vzešel právě název Bitr, který byl spotřebiteli hodnocen jako výstižný, spojitelný s hořkou chutí, zapamatovatelný i pasující ke značce Starobrno. Při uvedení značky na trh Bitr doprovodí headline Hořké věci stojí za to nechat zazářit. V kampani se objeví i bannery a krátké videoformáty vycházející právě z klíčového vizuálu.

Míla KneprNazvat hořké pivo Bitr a vytvořit plastický, omyvatelný vizuál s packshotem z minulého století? To není „power of simplicity“, to je jako když si zase někdo dělá legraci z Brna.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Iva Hadj MoussaJe to jednoduché a září to, a ono to někdy úplně stačí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Filip HumplNarozdíl od Radegastu tomuhle sloganu nerozumím. Asi je to na mě příliš hořké. Tahle komunikace mně ničím nezachutnala.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)

Petr LaštovkaTo se povedlo ale. Starobrno má teď nejhezčí komunikaci od doby prafotra Moravy, co se vyhoupl na Špilas.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Evžen Chlanda (Provident)Hezké a vtipné, jen už aby tato doba byla pryč a slovo „spolu“ abychom zase naplnili.
Evžen Chlanda (Provident)

Pavel JechortJá tam nenašel nic inovativního. Spojení „hořké věci stojí za to nechat zazářit“ nechápu. A jak to nechápu, nevím, proč bych si to měl dát.
Pavel Jechort (Mall Group)

Michaela OulehlaKampaň na mě působí tak nějak bitr sweet. Bannery a headline jsou takové, jaké bych od Starobrna čekala, a působí to dobře. I ten název vzhledem k cílovce beru. Ale proč ten polep v samotném centru Brna? Trošku to hraničí s vizuálním smogem a hlavou jsem kroutila, už když jsem šla kolem. Méně je někdy více.
Michaela Oulehla (Cognito)

Manuel PradaDalší věc, co vypadá jak z „beer image bank“. Nevidím v tom tu hořkost. Proto možná trochu hořké hodnocení.
Manuel Prada (Comtech Can)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.