Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Velkobílovická vína má ochránit slípka

Moravští vinaři bojují ochrannou známkou proti klamavému původu vín.

Velké Bílovice představují největší vinařskou obec v Česku

Velké Bílovice představují největší vinařskou obec v Česku

Spolek Velkobílovických vinařů, sdružující majitele vinic a výrobce vín z největší vinařské obce v Česku, zavádí na svá vína společné logo červenožluté slípky. Toto logo má coby registrovaná ochranná známka garantovat původ a kvalitu jejich vín. Do konce června by je mělo mít na etiketě půl milionu lahví z jejich produkce, do konce roku až milion. Vinaři tak chtějí bojovat s pančovanými víny a s víny s neprokázaným původem, která se vydávají za moravská nebo dokonce velkobílovická.  

Ochranná známka v podobě slípky má garantovat stoprocentní moravský původ vína

Ochranná známka v podobě slípky má garantovat stoprocentní moravský původ vína

Podle předsedy spolku Františka Sedláka sdružují Velkobílovičtí vinaři 53 vinařů z obce, přičemž podmínkou pro členství ve spolku je nejen vlastnictví vinohradu a provozovny, ale i odrůdovost vína. Slípku má sdružení jako ochrannou známku  od roku 2011. Její současné umísťování na etikety vyplynulo podle mluvčího spolku Stanislava Hrabala ze stále se zhoršující situace na trhu. „Příliš velký počet klamavého označení na lahvích nás přiměl, abychom svůj původ chránili po svém. Na stát v tomto ohledu nespoléháme,“ uvedl Hrabal. Motiv slípky byl podle Sedláka zvolen proto, že jde o tradiční označení velkobílovických vinařů v daném regionu, kterým se v okolních vsích přezdívá Slípáci. Slípku vinaři navíc berou za symbol plodnosti a starostlivosti.

První vína z produkce spolku Velkobílovických vinařů, které nesou označení ochranné známky slípky

První vína z produkce spolku Velkobílovických vinařů, které nesou označení ochranné známky slípky

„Chápu to jako marketingovou záležitost spolku vinařů, kteří chtějí propagovat své místo,“ řekl ČTK prezident Svazu vinařů ČR Tibor Nyitray, podle kterého jde tak o vyzvednutí regionu než kvality samotného vína. „Každopádně jakákoliv aktivita, která směřuje k podpoře prodeje tuzemských vín, je vítána,“ dodal vinařský prezident. Podle Svazu vinařů ČR stát přijde v důsledku černého trhu s vínem ročně o 2,5 miliardy Kč. Nezdaněno skončí zhruba 100 milionů litrů vína ročně.

Spolek sám počítá s tím, že slípkou budou jeho členové spolku do konce června označovat lahve z loňské produkce, a to pouze hlavní produkty daného vinaře, od července pak i nové výrobky. V hojnějším počtu se slípka objeví na lahvích letošního Svatomartinského vína (prvního mladého vína vyrobeného z čerstvě sklizených hroznů). Zatím ale spolek podle informací sdělených Médiáři nepředpokládá větší reklamní kampaň.

Akci Ze sklepa do sklepa navštívilo v posledních dvou letech kolem 6000 lidí

Akci Ze sklepa do sklepa navštívilo v posledních dvou letech kolem 6.000 lidí

Prodej vína i rozvoj „vinné turistiky“ nicméně propaguje vlastními projekty, jako je například akce Ze sklepa do sklepa (de facto „road show“ po bílovických sklípcích), která slaví desetileté výročí a v posledních dvou letech se jí podle Sedláka zúčastnilo 6.000 platících návštěvníků. Vína svých členů spolek distribuuje zejména do vinoték, část produkce jde také do zahraničí.

Velké Bílovice vyprodukují podle Hrabala ročně přibližně deset milionů lahví vína. Logo garantuje moravský původ, který je podle spolku nejčastěji zneužíván. V této souvislosti bývá nejčastěji zmiňován případ Templářských sklepů Čejkovice a Vinotopu, které před šesti lety nakoupily od Jana Bartoně slovenské a maďarské hrozny, přičemž vyrobené víno následně označily za moravské. Podle informací Českého rozhlasu z letošního 11. května byl Bartoň v květnu už podruhé odsouzen za porušení pravidel při obchodování s hrozny vinné révy a místo dvouleté podmínky dostal 21 měsíců. Podle soudkyně firmy původ hroznů znaly. Verdikt byl nepravomocný, obžalovaný se znovu odvolal. Státní zemědělská a potravinářská inspekce nařídila v roce 2010 výrobci, aby stáhl přes milion lahví vína.