Venkovní reklama zůstává 8 % pod úrovní loňska

Outdoor jako jediný inzertní mediatyp stále nedorovnal rok 2020 poznamenaný covidem.

Za prvních osm měsíců letoška meziročně rostly reklamní útraty v televizi o 6 %, v tisku o 10 % a v rádiu o 5 %. Naopak venkovní reklama zůstává pod loňským výkonem, letos zatím zaznamenává pokles o 8 %.

Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Loňský rok poznamenala omezení kvůli koronaviru. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-srpen 2020 leden-srpen 2021 změna
televize 35,07 37,25 6 %
tisk 10,10 11,07 10 %
rádio 4,46 4,69 5 %
venkovní 2,72 2,51 -8 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v srpnu meziročně stouply v televizi o 4 %, v tisku o 9 %, v rádiu o 5 % a na venkovních nosičích o 12 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp srpen 2020 srpen 2021 změna
televize 3,80 3,96 4 %
tisk 1,36 1,49 9 %
rádio 0,59 0,62 5 %
venkovní 0,35 0,39 12 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty v srpnu byly maloobchodní řetězec Kaufland, farmaceutická firma Simply You Pharmaceuticals a řetězec Lidl. Do první desítky se vklínil polský prodejce obuvi CCC.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2021

pořadí zadavatel útrata
Kaufland Česká republika 152
Simply You Pharmaceuticals 137
Lidl Česká republika 134
Sazka 122
Ferrero Česká 117
Henkel ČR 116
Alza.cz 112
Mountfield 109
Albert Česká republika 95
10  CCC Czech 95

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v srpnu byly řetězce s potravinami a ty s elektronikou.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 443
Široký sortiment s převahou elektroniky 320
Široký sortiment 198
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 133
Nábytek 132
Loterie 121
Pojištění 118
Běžné, spořicí účty 106
Elektřina, plyn, teplo a klimatizovaný vzduch 105
10  Léčebné masti, oleje, gely 102

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere