Za prvních osm měsíců letoška meziročně rostly reklamní útraty v televizi o 6 %, v tisku o 10 % a v rádiu o 5 %. Naopak venkovní reklama zůstává pod loňským výkonem, letos zatím zaznamenává pokles o 8 %.
Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Loňský rok poznamenala omezení kvůli koronaviru.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-srpen 2020 | leden-srpen 2021 | změna |
televize | 35,07 | 37,25 | 6 % |
tisk | 10,10 | 11,07 | 10 % |
rádio | 4,46 | 4,69 | 5 % |
venkovní | 2,72 | 2,51 | -8 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Reklamní útraty letos v srpnu meziročně stouply v televizi o 4 %, v tisku o 9 %, v rádiu o 5 % a na venkovních nosičích o 12 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | srpen 2020 | srpen 2021 | změna |
televize | 3,80 | 3,96 | 4 % |
tisk | 1,36 | 1,49 | 9 % |
rádio | 0,59 | 0,62 | 5 % |
venkovní | 0,35 | 0,39 | 12 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největšími inzerenty v srpnu byly maloobchodní řetězec Kaufland, farmaceutická firma Simply You Pharmaceuticals a řetězec Lidl. Do první desítky se vklínil polský prodejce obuvi CCC.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2021
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Kaufland Česká republika | 152 |
2 | Simply You Pharmaceuticals | 137 |
3 | Lidl Česká republika | 134 |
4 | Sazka | 122 |
5 | Ferrero Česká | 117 |
6 | Henkel ČR | 116 |
7 | Alza.cz | 112 |
8 | Mountfield | 109 |
9 | Albert Česká republika | 95 |
10 | CCC Czech | 95 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Inzertně nejviditelnější kategorií v srpnu byly řetězce s potravinami a ty s elektronikou.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2021
pořadí | kategorie | útrata |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 443 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 320 |
3 | Široký sortiment | 198 |
4 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 133 |
5 | Nábytek | 132 |
6 | Loterie | 121 |
7 | Pojištění | 118 |
8 | Běžné, spořicí účty | 106 |
9 | Elektřina, plyn, teplo a klimatizovaný vzduch | 105 |
10 | Léčebné masti, oleje, gely | 102 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere