Souběžně se sporem o to, kolik bude v Česku měření sledovanosti, vzniká ve veřejnoprávní televizi rozšíření vlastního výzkumu diváckého zájmu a spokojenosti. „Nejzásadnější zůstanou peoplemetry, ale třeba pro ČT2 nejsou tím jediným, co by přesně vystihlo divácký ohlas,“ podotkla k důvodům šéfka výzkumu České televize Renata Týmová.
Novou veličinou, kterou chtějí manažeři hospodařící v České televizi se 7 miliardami korun ročně zkoumat, je po vzoru BBC či nizozemských stanic tzv. value, tedy za jaké peníze se jaká kvalita k divákům dostává. Value by měla přibýt k měření veličin dosahu (reach, kolik diváků pořad osloví), kvality (spokojenosti diváků) a impact (dlouhodobý dopad na diváka).
„Zatím měříme první tři kritéria. Co se týče čtvrtého, v zahraničí zvaného value, to upravujeme tak, abychom je dokázali ‚protáhnout‘ do účetních dat České televize. Předpokládám, že příští rok bychom měli měli mít k dispozici výstupy všech čtyř parametrů,“ řekl Médiáři generální ředitel ČT Petr Dvořák, při včerejším představení popularizačních spotů k peoplemetrům.
„Měli bychom být schopni ve všech čtyřech parametrech sledovat jak konkrétní hodnoty jednotlivých pořadů, tak zároveň jejich trendy. Optimální varianta by měla být, že bychom byli schopni měřit nejen zpětně, ale i dopředu je predikovat,“ věří šéf ČT.
Nové měření plánuje televize představit zhruba do měsíce na speciální tiskové konferenci.
Podle šéfky výzkumu Týmové by se vylepšení měly dočkat i dosavadní metody zjišťování ohlasu. Škála spokojenosti se má rozšířit z 1-5 na 1-10. Do tzv. deníčkových výzkumů chtějí lidé z ČT přilákat víc mladých - výzkum není pro respondenty placený, ale televize chce motivovat cenami jako je chytrý telefon iPhone. Dále je v plánu propojení analýzy televizních dat s údaji NetMonitoru o návštěvnosti webu, s internetovými daty se podle Týmové v televizi dosud příliš nepracovalo.