Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

“Věřím tomu.” Rozhlas aktivuje Ježíškova vnoučata

Reklamní katovně opět vévodí téma seniorů a Vánoc, nyní slaví prvenství Český rozhlas. Za ním zůstávají pozadu zůstává Vivantis, Sazka i Samsung s Darou Rolins a Romanem Šebrle.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 44. týden 2017

  1. Olga Štrejbarová: Ježíškova vnoučata (44 %)
    značka, klient: Český rozhlas
  2. Digital Brain: Dárky, které potěší (27 %)
    značka: klient: Vivantis
  3. Fairy Tailors: Vsaďte na pátek 13. (25 %)
    značka, klient: Sazka
  4. Cheil Germany: #JednodussiZivot / Rolins, Šebrle, Poláková (18 %)
    značka: Samsung, klient: Samsung Electronics
  5. Nový styl stáčení vína bag-in-box (15 %)
    značka, klient: Vinobox

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Vánoce pro starý (44 %)

Český rozhlas uvádí novou mediální kampaň s cílem podpořit svůj charitativní projekt Ježíškova vnoučata, jehož prostřednictvím chce seniorům zpříjemnit Vánoce. Nyní byl spuštěn web jeziskovavnoucata.cz, kde budou zveřejňována přání osamělých seniorů. Lidé, kteří se do charitativní akce rozhodnou zapojit, si zde mohou přání zarezervovat a seniorům je splnit.

“Český rozhlas se chce z pozice média veřejné služby ještě více soustředit na závažné a mnohdy opomíjené téma stárnutí a postavení seniorů ve společnosti v dnešních dnech i v budoucnu,” říká ke kampani René Zavoral, generální ředitel Českého rozhlasu.

Projekt doprovodí od 27. listopadu do 3. prosince tematický týden nazvaný Tahle země bude pro starý. Posluchači se v jeho průběhu podívají do života seniorů, dozví se odpovědi na choulostivé otázky ohledně stárnutí nebo si vyslechnout pořady na téma mezigeneračních vztahů a postavení seniorů v rodině. Od 4. prosince pak bude Český rozhlas průběžně informovat o stavu splněných přání a vysílat reportáže z vybraných zařízení pro seniory.

“Máme dobrou zkušenost s tím, že je v moci jednotlivců udělat radost lidem v pokročilém věku, kteří nemají prostředky, sílu nebo jen ochotný a vhodný doprovod k naplnění nějakého přání. Projekt byl v loňském roce vyzkoušen v zařízeních převážně na Vysočině, ale i v Brně nebo Lysé nad Labem. Několikačlennému týmu se podařilo splnit téměř 600 hmotných i zážitkových přáních,” komentuje projekt Martin Ondráček, šéfredaktor Zpravodajství a publicistiky Českého rozhlasu, a připomíná tak nultý ročník Ježíškových vnoučat. Ten v loňském roce zaujal řadu domovů, médií a dobrovolníků. Letošní ambicí je splnění pěti až sedmi tisíc přání.

Autorkou projektu je jihlavská redaktorka Českého rozhlasu Olga Štrejbarová. Projekt probíhá ve spolupráci se státními i soukromými domovy pro seniory, Alzheimer centry, stacionáři a hospici. Ježíškova vnoučata také podpoří speciální vysílání na všech stanicích Českého rozhlasu.

Jesliže Samsungu vytýkám malou autenticitu, tady ji cítím. Jsou tu emoce, které se mě umí dotknout. Věřím tomu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Pomáhat se musí, tak já pomůžu tomuhle spotu a dám mu víc bodů, než bych normálně dal, ale nikomu to neříkejte.
Adam Roučka

Neni to žádná vysoká kreativita, ale přesně takovou kampaň od veřejnoprávního média beru. Dobrej účel, evidentně minimální náklady, smysluplný sdělení. A headline ‘Tahle země bude pro starý’ je prostě super, i když po volbách zní jak apokalyptická vize.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Takový pěkný senioři a takhle málo z toho. Hele, je to jenom jedno video zatím, tak nebuďme zlí.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Ježíškovy vnoučata je projekt, který má smysl od začátku do konce a je hlavně autentický. Kromě toho název Ježíškovy vnoučata je perfektní. Proto dostávají vnoučata zlatou placku.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Tohle bude doják! Jen doufám, že ještě vyštapicírují web, když to teď Rozhlas tak umí.
Alena Oswaldová (Nestlé)

2. Dárky na tělo, podle youtuberů (27 %)

Česká značka Vivantis, která je součástí Mall Group a specializuje se na prodej módy, parfémů, hodinek, kosmetiky a šperků přes e-shop, ve čtvrtek 26. října spouští v Česku a v pondělí 30. října na Slovensku novou reklamní kampaň. S kreativním konceptem přišla agentura Digital Brain, která pro Vivantis pracuje více než dva roky. Produkci měla na starost agentura Forleaf.

“V kampani využíváme leitmotiv šatny, který se v naší komunikaci prolíná dlouhodobě, aby lidé značku snadno rozpoznali. Hlavní myšlenka kampaně je postavená na klasických dárcích, které o Vánocích vždycky potěší,” uvedla marketingová ředitelka Vivantisu Hana Hutlová. Kampaň bude využívat pouze online média s důrazem na YouTube. Do předvánoční kampaně budou zapojeni i fashion bloggeři a youtubeři, kteří pomohou tvořit vánoční obsah. Součástí kampaně je i landing page, kde bude probíhat vánoční soutěž.

Reklamní spoty jsou natočeny technikou stop motion, kdy je reálný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravován a posouván, aby animace vyvolala dojem spojitosti. “Vivantis na tuto techniku vsadil, aby jeho spoty diváky zaujaly a odlišily se i produkčně od jiných vánočních kampaní,” uvedl Roman Zámečník, kreativní ředitel Digital Brain.

Technika stop motion vypadá dobře, ale celé je to na můj vkus takové až příliš uhlazené, přidala bych do vyprávění trochu surrealismu. Mohla by z toho být až skoro taková pocta Janu Švankmajerovi, tedy za předpokladu, že toto jméno youtubeři a bloggeři znají.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nelamte si před Vánoci hlavu, tady si jí evidentně taky nikdo nelámal, jinak by nemohla vzniknout tak ukrutná uzívaná nuda.
Adam Roučka

Řeknu vám tajemství, chcete? Stop motion fakt není cool.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Kdyby bylo na konci Mall.cz fungovalo by to. Kdyby tam bylo Tesco, fungovalo by to. Ale autora by za to hravě vzali na animovanou tvorbu na FAMU, to zase jo.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Dárky, které potěší, ale svou reklamou ani nepotěší ani nenadchnou. Ty spoty jsou příliš generické a to podtrhuje i claim Být sám sebou, který naprosto nechápu v souvislosti s dárky.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Všechna pravidla YouTubu byla dodržena, takže by to mělo zafungovat. Jen mi přijde, že landing page vede namísto do moderního e-shopu spíše do devadesátek.
Alena Oswaldová (Nestlé)

3. Sazka sází na pátek třináctého (25 %)

Agentura Fairy Tailors připravila kampaň pro sázkovou kancelář Sazka k pátku třináctého. V ní sázkařům tvrdí, že ne vždy se vyplatí spoléhat na pověry. “Záměrem bylo vyzvat lidi, aby vyzkoušeli, jestli je pátek třináctého opravdu nešťastný den. Využili jsme k tomu ukázky různých symbolů štěstí, které ukazovaly, že ne všechny pověry fungují a sázka právě na třináctný pátek může být ta šťastná,” představil myšlenku kampaně kreativní ředitel Fairy Tailors Marek Nieslanik.

Ke kampani ve výsledku vzniklo celkem osm spotů, které se objevily na internetu i v televizi. Produkci zajišťovala společně se Sazkou Barletta Production s režisérem Matějem Chlupáčkem. Kromě online a televize využívala kampaň i mix printu a venkovní reklamy, například několik souprav pražské tramvaje číslo 13.

Krátké, jasné, úderné, přesně jako ta trefa do obličeje. Nic víc mě k tomu nenapadá.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Milionkrát viděný prvoplánový situace pro mě nápad za milion nejsou. Spíš mi z toho čouhá nulová chuť zkusit něco originálního. Sazka na jistotu, nuda, příště víc štěstí, jednou to třeba vyjde.
Adam Roučka

Tady to bylo do určitý chvíle správně, jednoduchá a jasná idea, vtipný gifka v prezce, lidi se smáli, aplaudovali, a pak se to někde fakt těžce zvrhlo. Asi se to točilo v pátek třináctýho nebo nevím. P. S. Kdo chce vidět, jak má vypadat trefa míčem do hlavy, tak http://bit.ly/JenomTakhle!
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Je to krátký a něco se tam stalo. To cenim.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Hodně se mi líbí koncept založený na pátku třináctého. Ovšem ty exekuce jsou naprosto banální. V roce 1999 bych se asi zasmál, teď řikám nuda, dál.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

To hovno se zobrazovat fakt nehodí. Ani v reklamě.
Alena Oswaldová (Nestlé)

4. Dara má novou, chytrou lednici (18 %)

Výrobce elektroniky Samsung spustil novou online kampaň #JednodussiZivot. Hlavním cílem je zejména prostřednictvím videí z “domu snů Samsungu” ukázat, jak mohou domácí spotřebiče svými funkcemi zjednodušit život jejich uživatelům. Ve videích se objeví chytré pračky, chladničky, mikrovlnné trouby nebo inovativní vysavače. Kampaň poběží až do 3. prosince.

“Pro účely kampaně jsme si vybrali populární české a slovenské osobnosti, které jsme pozvali do domu snů, kde jim spotřebiče Samsung výrazně zjednoduší život. S každým z trojice Dara Rolins, Roman Šebrle a Adriana Poláková jsme pak natočili čtyři krátká videa, ve kterých ukazují výhody našich spotřebičů,” uvedla Tereza Vránková, ředitelka marketingu a komunikace Samsung Electronics Czech and Slovak.

Kampaň poběží devět týdnů v Česku zejména na webech Aktuálně.cz, Stream.cz, Proženy.cz a Seznam.cz, na Slovensku poté na Feminity.sk, Modrykoník.sk, Diva.sk a dalších. Po celou dobu bude kampaň probíhat i na sociálních sítích Facebook, InstagramYouTube.

Taky bych si přála jednodušší život. Ale pokud by měl být tak vyběleně sterilní a falešně afektovaný jako ten v režii Samsungu, to radši prosím život komplikovaný a nepřehledný, zato autentický. Dík.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

#dalsizbytecnakampan, který nepomohla ani Dara v podprdě. A to už je co říct.
Adam Roučka

Hele a proč se nevykašlat na influencery, na hashtagy a falešný děti, na který v tom vysněnym domě rodičů nakonec ani nezbylo místo, a nenatočit to prostě jenom o těch vysavačích, ledničkách a pračkách? Přihodit prádlo do pračky při praní, aniž byste ji vypínali, to je přece game changer!
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Jak se Daře hezky zašpinilo to triko, zrovna, když měla zkusit pračku, viďte. Ne, tohle fakt hodnotit nebudu.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Problém je, že se sebelepším produktem nebudete mít nikdy lehčí život. Tuhle ideu bych dokázal tolerovat pokud by byla překlopená do ironie a vtipu anebo kdyby se vybrali lidi s naprosto složitym životním příběhem a tyhle produkty by je pouze sponzorovali, protože všichni víme, že jejich život jim lepší pračkou nezlepšíme.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Nedostala se náhodou ven videa, která byla určena pro interní obchodní konferenci? Tam by ten budovatelský materiál s roztomile nešikovnými dělníky nové doby pasoval. Online fakt ne-e.
Alena Oswaldová (Nestlé)

5. Vinobox nabízí lidový bag-in-box  (15 %)

Vinobox nabízí v reklamě balení vína v provedení bag-in-box, to je určené především pro vinotéky a gastro zařízení. Zároveň se zkouší inronicky postavit k lidem, kteří dávají přílišný důraz na znalectví pití vína. Cílem kampaně je posílit povědomí o tom, že i stáčené víno může být dostupné a zároveň kvalitní.

Haha, oslava stáčeného vína, takzvaného stáčka, ve snové atmosféře pornofilmu z roku 1886.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Tady si někdo dal pár lahviček na zahřátí, a to se to pak píše a točí samo. A je to na tom vidět. Ale třeba to těm, co pijou víno z igelitky, nebude vadit tolik jako mně.
Adam Roučka

‘Víc než jen krabičák!’. Automatický překlad.
Vladimír Zikmund (Zaraguza)

Tohle je přesně to, co se lidem na ulici vybaví, když se řekne reklama. A důvod, proč lidé reklamu rádi nemají.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Já si ten spot pustil třikrát, abych pořádně nasál voiceover a já vám to nedal. Oni tam sortují lidi, čímž urazí asi devadesát procent svých zákazníků, protože u vína je chytrej každej, že. A pak najednou přešaltujou na to, co mají rádi za víno oni a ukončej to vysoce chytlavým claimem ‘Nový styl stáčení vína’. Budu si kupovat pořád víno v láhvi, pardon.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Ale prosím vás, netahejte nám do kategorie krabičáků takový luxus. Když víno v krabici, tak jedině Zámecké!
Alena Oswaldová (Nestlé)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.