Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 43.-45. týden 2022
- McCann Prague: Billa je za rohem (64 %)
značky, klient: Billa - VCCP Prague: Albert Vánoce 2022 (58 %)
značka: Albert, klient: Albert Česká republika - Dentsu Creative: Klub profesionálů Bosch (58 %)
značka: Bosch, klient: Robert Bosch odbytová
- Boomerang Communication: Mezi zvířaty (52 %)
značka: Zonky.cz, klient: Benxy - IS Produkce: Úsměvy: Flexibilní půjčka (30 %)
značka, klient: Home Credit
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 50 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 13 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Vánoční kampaň Billy pracuje s idiomy

Vizuál vánoční kampaně řetězce Billa

Vizuál vánoční kampaně řetězce Billa

Vizuál vánoční kampaně řetězce Billa
Maloobchodní řetězec Billa se letos rozhodl postavit svou vánoční kampaň mimo mainstream a ukázat, že sváteční přípravy mohou představovat úsměvy i pobavení. V komunikaci od agentury McCann Prague rozvíjí téma vánočních příprav plných chuti a potěšení, které začalo loňskou vánoční kampaní. „Účelem reklamy obecně je budování značky a prodeje. Vánoční reklama však jde ještě o krok dál. Velké a úspěšné značky si uvědomují, že se jedná o speciální kategorii. A přistupují k ní téměř jako k dárku, kterým chtějí během Vánoc alespoň drobně potěšit své zákazníky. Chceme, aby už samotné zhlédnutí reklamy lidem přineslo radost,“ říká Mirka Zdeňková, senior media communication manager Billa Česká republika. Vánoční kampaň pracuje s idiomy a ukazuje, jak očima dětí kouzelné vánoční přípravy vypadají. „Někdo je zmatený, a tak je jako jelen v záři reflektorů. Někdo je zavalen prací a neví, kam dřív skočit. Někdo si užívá ochutnávání vánočních dobrot, až má boule za ušima. Platí tu však, že když jsou Vánoce za dveřmi, Billa je za rohem připravena toto kouzlo podpořit,“ popisuje agentura. „Vyprávíme příběh o vánočních přípravách tak, jak je vidí děti. Ty se totiž na svět koukají pořád ještě očima, které dokáží vidět za hranici reality. Proto v kampani doslovně ztvárňujeme idiomy, které dospělí v tomto období nejvíce používají k vyjádření svých pocitů ze všeho, co se kolem děje,“ doplňuje Klára Palmer, výkonná kreativní ředitelka McCann Prague. Kromě samotného příběhu se letošní vánoční kampaň Billy liší i produkcí avizuálním stylem. Režie televizních spotů se ujal Marek Partyš. S úpravou maminky do podoby jelena a dalšími vizuálními triky pomohla postprodukce RUR. „Věřím, že tahle jinakost se brandu vyplatí,“ podotýká režisér Partyš. Doslovné zobrazení idiomů najdeme i ve statických formátech, na jejichž tvorbě s agenturou pracoval Adam Bartas. Kampaň běží v televizi, rádiu, online, v outdooru i printu. Ve stejném stylu na image naváže i taktická komunikace a sdělení o v retailu průkopnické aktivitě, kdy Billa v rámci Plánu B - své strategie udržitelnosti - ruší jako první obchodní řetězec prodej veškeré pyrotechniky.
Sázka na doslovnost, místy vachrlaté triky. Albert letos (tedy co do řemesla) o fous lepší.
Jakub Hussar (Haze)
Komu se nelení, tomu se jelení! Maminka jako jelen je prostě skvělá a zcela se s ní ztotožňuji. Všimli jste si, jak zastříhala jedním ouškem? Okouzlující je i babička štrikující na větvi. Kampaň je hravá, vtipná, a přitom má rozhodně svůj vánoční půvab. To by Billo, aby tohle nebyl vítěz týdne!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Musím říct, že to má prima vibe. Video je fajn a líbí se mi i vizuál s Billou za dveřmi. Celé je to prostě takové správně vánoční.
Marek Nieslanik (Fairy Tailors)
Veselé, hravé, milé, dobře udělané.
Tomáš Vacek (Contexto)
Sedím na větvi hned vedle babičky, jak moc se mi to líbí! Posílám 100 %.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Zajímavá myšlená uchopit předvánoční běsnění, které kolikrát přebije Vánoce. Jen mi vadí ta absolutní doslovnost. Babička na větvi...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Kdysi byl takovej seroš, Robin Hůd se to jmenovalo, a tam se zjevoval jelen jako nějakej duch lesa, ze kterýho měl i ten Robin trochu v kalhotách! Z jelena v Bille hrachy nemám, takže asi fájn!
Petr Laštovka
Dejte na stůl milovnici Vánoc vánoční kampaň, ve které ještě použijete idiomy, a ona bude skákat nadšením do stropu. Je to prostě hezká vánoční kampaň.
Michaela Luňáčková (Cognito)
Billo nebillo, Vánoce za dveřmi, babička na větvi, máma jelen a táta neví. Aha. Další, prosím.
Filip Huněk (Actum Digital)
Opravdu milá reklama. „Babička na větvi“ nebo „máma jelen“ baví, předpokládám, že se idiomů chytí kdejaký malý rošťák. Celý spot má příjemný pohádkový a zároveň realistický podtext. To se mi líbí!
Veronika Holzerová (Optimio)
Když je něco za dveřmi, je to vážně za futrem. Máma je jelen, proto má jelení hlavu. A když má být někdo na větvi? Deskriptivní metafory jak z před padesáti lety. Je to N, ale ještě ne KP.
Vilém Rubeš
Hořící děti a položena polojelen? Snaha prorazit vánoční atmosféru se ale musí ocenit, i když výsledek není zrovna bůhvíco. A že tam není ani stopa USP a za rohem může být třeba Albert, který asi taky nezeje prázdnotou? Kdo by tohle ale vlastně řešil.
Pavel Jechort (Axa Partners)
Když mám rád slovní hříčky, tak by se mi měly líbit i vizuální slovní hříčky, že? A vlastně jo! Jen mi paradoxně přijde, že samostatné statické vizuály jsou daleko údernější než celé video.
Jan Řebíček (Digital First Marketing Group)
2. Albert na Vánoce popáté s Darebáčkem

Vizuál vánoční kampaně Albertu
Obchodní řetězec Albert přichystal tradiční vánoční kampaň. Ta se soustředí na dobré skutky, které Češi během roku udělali, a které Albert odmění 30 miliony Kč týdně navíc ve slevových akcích. Kampaň opět od VCCP navazuje na příběhy předchozích let a vrací se k týmž hrdinům. Těmi jsou už popáté v řadě Darebáček se sestrou Sárou, ale také všichni, kdo v letošním roce vykonali dobrý skutek. Nová vánoční kampaň je oslavou malých gest i velkých činů štědrosti, které Albert chce oplatit stejnou měrou. „Loni jsme se zaměřili na pomoc potřebným. Uvědomujeme si však, že v letošním roce všichni Češi udělali mnoho dobrého, a věříme, že velkorysé činy si zaslouží odměnu,“ komentuje vznik letošní kampaně brand marketing manager Albertu Magdaléna Nováková. „Záleží nám na tom, aby si i v této době všichni mohli o Vánocích dovolit lepší jídlo, a proto jsme se rozhodli dát týdně 30 milionů korun navíc do slevových akcí v předvánočním období.“ „Vánoční kampaň je každoročně významná,“ říká Luboš Jahoda, business director VCCP. „Těší nás, že můžeme dál navazovat na vánoční ságu, kterou jsme v průběhu let rozehráli. Ještě větší smysl pro nás ale má práce na kampani, která má skutečný dopad a přesah.“ Vedle hlavního příběhu se v kampani objeví také spot o dobrých skutcích, které letos Češi udělali společně s Albertem, jako je například omezení plýtvání jidlem či rozdávání milionů porcí jídla potřebným. Spoty vznikly pod režijním vedením Tomáše Řehořka v produkci Armada Films.
Hebké, milé, klasické, ale roli toho peříčka moc nechápu. Je to příběhové vazivo, nebo něco víc?
Jakub Hussar (Haze)
„Darebáček“ není tentokrát v hlavní roli, ale vůbec to nevadí, naopak. Přiznám se bez mučení – dojalo mě to, zvláště scéna s ubytovanou maminkou s dětmi.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pro Čechy asi neexistuje hezčí vánoční dárek než slevová akce. Každopádně tohle vnímám prostě jako hardsell šikovně reagující na současné zdražování a schovaný do slušivého kabátku pomoci. Nevidím na tom nic špatného, jen by mě zajímalo, kolik z těch třiceti milionů padne na hlavu dodavatelům.
Marek Nieslanik (Fairy Tailors)
Klasická vánoční image, hezky natočené. Jen možná je toho v tom spotu na mě až moc.
Tomáš Vacek (Contexto)
Darebáček byl letos přejmenován na rošťáka. Asi protože věta „i ten největší darebák má v sobě spoustu dobra“ by se hodila spíš Kajínkovi do prezidentské volební kampaně, než Albertu jako odrazový můstek pro začátek vánočního voiceoveru. Ale i když to není o darebáčkovi (jak jsme si na něj za ty roky zvykli), tak je to moc pěkná aktuální situaci reflektující práce.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
České Vánoce, to je náš reklamní Super Bowl. Albert hezky, ale předvídatelně. Vůbec mi nedoteklo, že je to „pokračování“ loňských Vánoc.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Ale tak je to trochu lokální Džon Lujz, néžené. Má to děti, písničku, sníh. Nemůžu si stěžovat, díky!
Petr Laštovka
Na vánoční kampaně Albertu se vždycky hezky dívá. Má všechno... atmosféru, hudbu, emoce. I myšlenku.
Michaela Luňáčková (Cognito)
Hmmm, takže si to shrňme. Za to, že se k sobě chováme hezky, si můžeme nakoupit na Vánoce zboží v akci. A zboží v akci po Novém roce, na Velikonoce a v rámci back-to-school jsou jako odměnou za co?
Filip Huněk (Actum Digital)
Spojení amerických prvků a dobrých skutků Čechů mi nějak nejde dohromady. Proč na náměstí děti nezpívají české koledy a proč celá reklama vypadá jako kopie vánočních reklam nejznámějšího kolového nápoje? Tohle všechno odvádí mou pozornost natolik, že zapomínám na dobré skutky, o kterých to má být.
Veronika Holzerová (Optimio)
Neurazí, nepřekvapí, ale je to uděláno vkusně. Kéž by dobro bylo vo fous odvážnější!
Vilém Rubeš
Že bychom prodali kumulované slevy, které možná zaplatí vendoři, lidem? Jako dáreček? Tak tady oceňuju inovační přístup. Jinak jsou to klišoidní Vánoce v reklamě, jedno na co.
Pavel Jechort (Axa Partners)
Do Albertu chodím nakoupit zhruba každý třetí den už několik let a vlastně nevím, jak tahle dobročinná akce funguje. Po tomhle spotu si to ale půjdu zjistit.
Jan Řebíček (Digital First Marketing Group)
3. Bosch zve do klubu profesionálů

Vizuál z aktuální kampaně značky Bosch

Vizuál z aktuální kampaně značky Bosch

Vizuál z aktuální kampaně značky Bosch

Vizuál z aktuální kampaně značky Bosch
Dárek nebo slevu mohou získat ti, kteří se registrují do nového věrnostního programu, který spustila divize elektrického nářadí Bosch pro profesionální řemeslníky v rámci svého e-shopu v Česku a nově také na Slovensku. „Po loňském úspěchu jsme nemuseli mnoho přemýšlet a znovu jsme oslovili agenturu Dentsu v rámci další spolupráce. Tímto krokem doufáme, že se ještě víc přiblížíme potřebám a poznání našich zákazníků,“ komentuje Karin Molčík, user marketing manager značky Bosch. Jako pokračování úspěšné spolupráce vytvořila kreativní agentura Dentsu Creative v hlavní roli opět s Luboschem a jeho partou původní komunikační kampaň, která odstartovala ve druhé polovině října. Tentokrát však chorál My jsme boschí pracovníci! nahradil tanec, který upozorňuje na výhody věrnostního klubu přímo v praxi. Jejím cílem je motivovat zákazníky k registraci do klubu a nabízet pravidelným návštěvníkům výhody včetně prodloužené záruky nebo dopravy zdarma. „Celá kampaň vznikala ve dvou verzích, protože kromě startu věrnostního programu v Česku měla za cíl zároveň představit klub i nový e-shop na Slovensku,“ uvádí Tomáš Szczotka, account manager Dentsu Creative. Kromě desetivteřinového spotu pro televizní sponzoring pořadů, seriálů a filmů na České televizi vznikla i třicetivteřinová online verze určená k podpoře awareness. Tu doplňuje také kratší varianta, která navazuje na celoroční kampaň a je primárně využívaná pro formát Video Action na YouTube. Dynamické videoformáty podporuje radiový spot a řada bannerů a brandingů. V listopadu kampaň posílí o venkovní plochy na velkých formátech BigMedia a spolupráce s hypermarkety a supermarkety Albert. O mediální podporu se stará agentura Carat, o digitální reklamu iProspect, obě ze sítě Dentsu. Spot režíroval Tomáš Bařina v produkci Boogie Films a o zvuk se postarala postprodukce Little M Records.
Krásně nasvícený setup, příjemné tempo - Bosch v poslední době docela válí. Snad ten packshot by stálo za to řemeslně dotáhnout a fotky chlapíka ve vizuálech nelícují k pozadí. Jinak cajk.
Jakub Hussar (Haze)
Profesionální, svižné zpracování, které podle mě cílovku osloví a doručí jí informace, které doručit má. Dobrá práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ten tanec bych si odpustil, ale jinak mě to celkem baví. Musím se zeptat chlapů na stavbě, jak to na ně působí.
Marek Nieslanik (Fairy Tailors)
I zde relativně kvalitně zpracovaná klasika, která asi nikoho z trenek úplně nevystřelí...
Tomáš Vacek (Contexto)
Bosch klub je pěkný nápad, ale čekal bych, že boshí nástroje budou mít v klubu svoje role – kango bude porcovat obrovský kvádr ledu do drinků a vrtačky je budou míchat; svářečky osvětlí stage a jiskry z uhlových brusek zajistí „fireshow“. Pak by klub měl boschí lesk i jiskru. Set-design – jedna pohovka a čajový servis na ještěrce boschí klub úplně nevytvoří.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Globální kampaň Like a Bosch obdivuju. U české kampaně Boschí bojovníci jsem hýkal nadšením jak oslík Jára. Tahle kampaň sedí na zadku. Myšlenku tam žádnou nevidím. Spíš to vnímám jako klubové tutoriální video. Vcelku nuda.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Tak doslovnost má Billa, taky Bosch. Není to nějaká německá vlastnost? Ich weiß nicht. A proč se ten pán jmenuje Lubosch, a né Klubosch, když nabízí klub? Třeba příště. Ale jinak danke!
Petr Laštovka
Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše. Prostě za 30 vteřin shrnete všechny výhody klubu. Jasně. Stručně. Přehledně. Superkreativní to sice není, ale vzhledem k cílovce to ani být nemusí. Svůj účel to plní.
Michaela Luňáčková (Cognito)
Chlapi chlapům, like a Bosch. Já mám takovou radost, když mi reklama jasně řekne, co se po mně chce, a neschovává se za prales jinotajů a cingrlátek. Bosch si drží svůj koncept „drsnejch českejch fousáčů“, a ono to funguje.
Filip Huněk (Actum Digital)
S takovou partou by chtěl dělat (snad) každý chlap. Toho mého by to určitě oslovilo – kutit si tam někde v klubu šikovných chlapíků, to by ho bavilo. Dobrý tah na cílovou skupinu.
Veronika Holzerová (Optimio)
Uf, vstupte do klubu. Co se tak asi dělá v klubu (destiláty vynechme)? Pije se čaj! A kreativita je v kabele. NKP.
Vilém Rubeš
První várka reklam mě bavila mnohem víc. Tahle už jaksi nezvoní. Nechápu moc souběh obrazu s voiceovery, benefity e-shopu jsou naprosto generické, slibem anonymního dárku nikoho nenadchnete, záruka tři roky... ok, to je hratelné.
Pavel Jechort (Axa Partners)
Jo! Být řemeslník, tak vím všechno. A nevím o žádné další značce, která by mi svou nabídku pro živnostníky a malé podnikatele řekla takhle polopatě.
Jan Řebíček (Digital First Marketing Group)
4. Po hraných spotech má Zonky kreslená zvířata
Zprostředkovatel úvěrů mezi lidmi Zonky ze skupiny PPF představil svůj nový reklamní koncept spuštěním televizní kampaně Mezi zvířaty. V novém konceptu Zonky vystřídají herce v televizních reklamách animovaná zvířata, která diváci během listopadu uvidí v celkem třech spotech. Hlavní role v nich patří maskotovi Zonky, tedy žirafě, která nově v reklamách promlouvá hlasem herce Kryštofa Hádka. Nové spoty se zaměřují na jednoduchost a výhodnost půjčky Zonky v situacích, kdy je půjčka skutečně nutná a potřebná - na rekonstrukci bydlení, výměnu nefunkčních spotřebičů za nové či pro úsporu díky sloučení půjček do jedné. Na svém novém konceptu i přípravě televizní kampaně Zonky pracovalo s agenturou Boomerang Communication. Do své nové kampaně navíc Zonky vstoupí také s novým logem. Logo nově využívá stejný vzor, jaký na svém krku nosí i žirafa Zonky.

Nové logo Zonky
Jsem rád, že se Zonky vrátilo od rozpačitých hraných spotů k animaci. Každopádne rys-rýsovat... šustivé hrátky z doslovností dál vládnou české reklamě.
Jakub Hussar (Haze)
A víte, že mě tohle kreslené zpracování baví víc než herci? Plus body za větu „udělej to jako lidi.“
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Zvířátka jsou sice roztomilá, ale jinak je to znova ta samá písnička. Vybereme „ty správné důvody“ proč si vzít půjčku a nějak zajímavě to obarvíme. Na druhou stranu, pokud to funguje, proč ne.
Marek Nieslanik (Fairy Tailors)
Nový grafický koncept ovšem se stále stejným sdělením. Nejsem si jistý, že to přinese nějaké nové, lepší obchodní výsledky.
Tomáš Vacek (Contexto)
Pěkný copywriting, vtipná animace a jako vždy skvělý Kryštov Hádek – nice!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Nepřekvapí. Víc než o kreativní myšlence jsem přemýšlel, jestli je ta animace kreativní ideou nebo nejlevnějším řešením.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Mě to baví. Je to odklon od toho předchozího příklonu k Air Bance, což už bylo možná trochu moc. Omalovánky dobrý!
Petr Laštovka
Tenhle upgrade Zonky mě hodně baví, ať už detail v úpravě loga, nebo odklon k animovaným zvířatům. Je to jiný, je to zapamatovatelný a se špetkou vtipu.
Michaela Luňáčková (Cognito)
Často tady píšu, že finanční produkty nejsou na reklamní propagaci nejsnazší, ale vytvoření jednoduché, jasné a snadno rozpoznatelné kreativní linky se počítá.
Filip Huněk (Actum Digital)
Klaním se copywriterovi, který voiceover textoval. Skvělé!
Veronika Holzerová (Optimio)
Málo kreslených zviřátek! Dejte víc kreslených zviřátek! A vysvětlit, jak fungují půjčky, protože to zviřátka ještě neslyšela. A cílová skupina exekuce, totiž pětiletí, asi taky ne.
Vilém Rubeš
Mně tedy Zonky přijdou jako mrtvola, ale v té bídě tady musím říct, že kreativa není úplně špatná. Oprášili staré zadání, kde ostatní točí vycpané lidi z plakátu, oni kreslí. Takže výsledek je docela dobrý.
Pavel Jechort (Axa Partners)
Vizuálně mi to připomíná různé online gagy, nebo Adolfa Borna. Doufal jsem, že alespoň jeden styl z těchto humorů najdu ve spotu. Na druhou stranu, drží to barevnost a mluví tam zebra, takže brandu to rozhodně neuškodí.
Jan Řebíček (Digital First Marketing Group)
5. Home Credit servíruje úvěry s úsměvy
Poskytovatel úvěrů Home Credit v letošním vánočním spotu děkuje svým klientům. Reklama je součástí komunikačního konceptu Úsměvy, který vznikl ve spolupráci se zlínskou agenturou IS Produkce. Vánoční kampaň Home Creditu bude k vidění na televizních kanálech skupin Prima a Barrandov. V reklamě účinkují tváře známé ze zmíněné probíhající televizní kampaně Úsměvy.„Spot je ryze brandový a jeho cílem je zvýšit zvažování značky a zlepšit celkovou image. Ve spotu akcentujeme, že Home Credit si v Česku během uplynulých 25 let vybraly pro financování svých plánů téměř tři miliony zákazníků,“ uvádí Milan Cáder, šéf marketingu a produktů Home Credit ČR a SR. Společnost spadá pod skupinu PPF.
Slowmo portréty lidí v divných situacích. Co si z toho mám odnést?
Jakub Hussar (Haze)
No, co na to říct? Neurazí, nenadchne, jedním uchem tam, druhým ven, nemastné, neslané...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Neurazí, nenadchne.
Tomáš Vacek (Contexto)
Klišé. Bez nápadu poskládané viněty a červený vánoční stromeček. Nevím, dál...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Tak jo. Třem milionům přejeme veselý splátky, pardon, svátky.
Petr Laštovka
Spojit úvěry a Vánoce je poněkud nešťastný počin. A při pominutí subjektivního názoru a zaměření se pouze na kreativu mi nezbývá nic jiného, než konstatovat, že to prostě bohužel není ničím zajímavý.
Michaela Luňáčková (Cognito)
Úsměvy pro lepší příběhy? Jako fakt? Úplně mám nutkání si jít něco koupit na splátky.
Filip Huněk (Actum Digital)
Celé reklamě vlastně nerozumím. Hlas říká, že „je to krásný pocit, když si dobře vyberete“. V pozadí přitom slečna maluje, pán něco urputně seká a další žena s maskou fouká pěnu... Pardon, ale cože?
Veronika Holzerová (Optimio)
Tady je ta N přímo KP!
Vilém Rubeš
Homecredit a holohlavý chlapík mávající nožema? Asi bude povánoční vymahač. Beru. Ale ne jako reklamu, kterou se snažíte dokázat cokoliv jiného, než že zaplácnete 15 sekund reklamního breaku. Koukám, že na Vánoce už fakt všichni rezignovali.
Pavel Jechort (Axa Partners)
Po zhlédnutí mám podobný pocit jako slečna v prvním záběru!
Jan Řebíček (Digital First Marketing Group)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“
