Chystaný list Nový deník zveřejnil vlastnickou strukturu svého vydavatelství N Media. Těsnou většinu 51 % v něm vlastní akciová společnost Independent Press, v níž drží podíly pět investorů nového projektu. Jsou to majitelé nakladatelské skupiny Albatros Media Silke a Jaroslav Horákovi, zakladatel firmy W.A.G. Payment Solutions Martin Vohánka, řídící partner finanční skupiny RSJ Libor Winkler a spoluzakladatel české pobočky KPMG Jan Žůrek. Vesměs jde o zakladatele Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, jenž tři roky pomáhá menším mediálním projektům (Hlídací pes, Neovlivní či Deník Referendum).
Dalších 25,5 % drží slovenská společnost Denník N, vydávající stejnojmenný deník, předobraz českého projektu, jemuž poskytne veškeré know-how, systémy i obchodní model. Denník N založilo 40 novinářů, kteří na konci roku 2014 odešli z deníku Sme na protest proti jeho převzetí skupinou Penta. Rozběh byl financován z crowdfundingu a investice společnosti Eset. V Denníku N má 51 % šest spolumajitelů Esetu (Miroslav Trnka, Anton Zajac, Richard Marko, Rudolf Hrubý, Peter Paško, Maroš Grund), 49 % drží členové redakce.
Zbylých 23,5 % akcií N Media by mělo být postupně během několika let převáděno „klíčovým zaměstnancům vydavatelství“, tedy členům redakce. „Teď tyto akci drží v poměru 2:1 Independent Press a Denník N. Budou se uvolňovat postupně,“ přiblížil pro Médiář ředitel vydavatelství Ján Simkanič. Z toho vyplývá, že investorům patří 66,6 %, Slovákům 33,3 %.
„Naším cílem je, aby se Nový deník uživil především z předplatného. Rozjezd podobného projektu se však neobejde bez úvodní investice, dokud počty předplatitelů nebudou na potřebné výši,“ uvádí N Media na webu. „Úvodní investice je v řádu desítek milionů korun, ale představuje potenciální rezervu k vyčerpání, kterou vlastně nechceme celou naplnit a ideálně ji nechceme celou potřebovat, jako se to podařilo na Slovensku,“ doplňuje ředitel Simkanič.
Nový deník ve středu 12. září spustil crowdfunding, vymezil si na něj 32 dní, do 14. října, za další dva týdny pak 28. října vyjde poprvé. Crowdfundingem list cílí na 3.000 předplatitelů onlinu, respektive 1.000 printu. Předplatné online na měsíc stojí 195 Kč (v přepočtu 6,50 Kč na den), na rok 1.950 Kč. Tištěnou verzi si lze předplatit minimálně na tři měsíce, to stojí 990 Kč (330 Kč na měsíc, 11 Kč na den) a zahrnuje přístup k online verzi. Nový deník vytvořil také roční společnou nabídku pro rok 2019 s tištěným měsíčníkem Reportér Roberta Čásenského. Online Nového deníku plus Reportér na rok stojí 2.300 Kč, tištěný s Reportérem pak 3.900 Kč.
Slovenské vydavatelství Denník N je teď v provozním zisku a je průběžně financováno předplatným téměř 30.000 platících čtenářů. Na web mu chodí na 700.000 lidí. Online verze sestává z redakčních článků výhradně pro předplatitele a rychlých zpráv s notifikacemi Minuta po minutě, ty jsou zdarma. Obě části fungují jako samostatné mobilní aplikace.
Tiráž Nového deníku
Vydavatelství
Ředitel: Ján Simkanič
Provozní ředitelka: Eva Romancovová
Marketing: Tereza Harmatová
Obchod: Tamara Lozinčáková
Asistentka: Hana Pleštilová
Redakce
Šéfredaktor: Pavel Tomášek
Editoři: Petr Koubský, Jan Kudláček, Lukáš Werner, Ivan Adamovič, Michael Švec, Petr Kučera, Jan Jiřička, Václav Ferebauer, Adam Hecl, Libor Stejskal, Anna Janská
Redaktoři: Jan Moláček, Lenka Vrtišková Nejezchlebová, Jakub Zelenka, Lukáš Prchal, Eliška Hradilková Bártová, Jana Ciglerová, Jan Tvrdoň, Magdalena Sodomková, Pavel Procházka, Adéla Vopěnková, Tereza Mynářová, Kirill Ščeblykin, Hana Mazancová, Magdalena Slezáková, Barbora Janáková, Eliška Černá, Jan Wirnitzer, Prokop Vodrážka, Eva Mošpanová
Fotoreportéři: Ludvík Hradilek, Gabriel Kuchta
Grafik: Tomáš Kunc
Zdroj: Nový deník

Marketér Martin Charvát vede komunikaci vládního projektu digitalizace

Tendrování se zhoršilo, stav je neúnosný byznysově i lidsky, tvrdí AKA
