Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Virál musí být virální. Jinak to není virál

Virál – před Facebookem nejoblíbenější klišé a součást každého kreativního zadání – se mi dnes jeví jako poslední útočiště pro reklamní tvůrce.

Virál musí být virální. Jinak to není virál. Tak nějak by to asi řekl pan Babica a já s ním souhlasím.

Geniální, strhující, řemeslně víc než dokonalé. Takové by měly být reklamy v televizi, ale nejsou. Dnes je najdete pouze na internetu.

Spot ukazuje nádherně jeden z mnoha důvodů, proč pít pivo. A ukazuje tzv. socialising osvěžující formou (asi nemusím připomínat, o co se snaží pivní značky u nás). Hudba zde hraje hlavní roli. Jde v podstatě o hudební klip Heinekenu. Interprety si každý dohledá sám a zájem o konkrétní píseň i o ně stoupá stejným tempem, jakým se tento klip šíří. A pokud nepatříte mezi pivní someliéry, jako jistě většina Čechů, určitě si upevníte i svůj vztah ke značce Heineken.

Virál – před Facebookem nejoblíbenější klišé a součást každého kreativního zadání – se mi dnes jeví jako poslední útočiště pro reklamní tvůrce. A možná i pro zadavatele, pokud již nevěří klasické reklamě v její dnešní podobě. Dnešní podobu reklamy vnímám tak, že – billboardy nefungují, televize ještě ano, ale jen za cenu enormních výdajů. Zapomeňme na budování značky, když chceme zaujmout jen slevou a spotřebitelskou soutěží. V době důkladně otestovaných animatiků a unavených kreativců už v televizi na nic zajímavého nenarazíte. Některé výjimky jen potvrzují pravidlo – a když se povedou, mají kupodivu také úžasný virální potenciál. Proč by to nemohlo fungovat i obráceně? Snad jen kvůli vysokým výdajům za televizní časy. Jiná výmluva neexistuje.

A tak si posíláme reklamy, které by vlastně vůbec neměly mít nálepku virálu – tedy něčeho neoficiálního – a které by lidé jistě rádi viděli i v televizi.

Velmi oblíbené jsou internetové filmy (dnes už to nejsou žádná videa) značek typu Red Bull, Monster, skateboardových a snowboardových značek. Danny MacAskill si natočil (ne sám, pochopitelně) jedno z nejslavnějších videí.

Z písničky se stal samozřejmě hit.

Prostě zajímavé filmy (na můj vkus by mohly být kratší, ale ti, co si ještě neváží svého zdraví, jistě ocení všechny kousky podobně nadaných chlapců a dívek) a hlavně zajímavá čísla pro zadavatele – počet tzv. hitů, zobrazení.

Na YouTube mají již všichni marketingoví průkopníci své kanály se zajímavým obsahem (včetně hudby). A také již ve vlastních produkcích točí to (a s těmi), co (a kdo) zajímá jejich zákazníky.

Takže Red Bull media house je na světě! Inovativní spojení produktu se zajímavým obsahem a zábavou je budoucnost. Minimálně Red Bullu. Ostatní se o to také budou pokoušet. O tom není pochyb.

Ale zpět do naší současnosti. Jednou z podob virálu může být i poslední počin Magnesie a Českého lva. Ti hrají na osvědčenou notečku – „co jako uniklo z natáčení“.

Proč ne? Jen to nesmí být tak okatě televizně zpracované – proč nutí i ve „virálu“ hlavní aktéry pít Magnesii? Zřejmě uniklo z natáčení nezbytné užívání si produktu a divákům to tolik schází. Nebo šlo o strach, aby Český lev nepřebil Magnesii, která to platí a ne naopak. Zbytečné. Ale jinak – slušná práce. Jistě to účel splnilo a snad i nad očekávání.

A když to není virál, tak ať je aspoň virvál. Opět tiše souhlasím. Sám bych to lépe nevystihl.

Dočkáme se dalších příležitostí, jak dělat kreativní reklamu?