V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Vítěznou platformou televizní digitalizace je satelit, jeho podíl se zdvojnásobil na 30 %

Satelity na paneláku na šumavské Kvildě. Foto: ČTK/Mlch Petr

Satelity na panelovém domě v šumavské Kvildě. Foto: ČTK/Mlch Petr

Digitalizace pozemního televizního vysílání v Česku v průběhu necelých pěti let zamíchala pořadím vysílacích platforem.

Na počátku procesu dominoval analogový pozemský příjem, přítomný v bezmála čtyřech pětinách českých domácností. Digitální pozemní signál, který analog vystřídal, nyní využívá lehce přes polovinu Čechů.

Kabelové rozvody svůj podíl v podstatě nezměnily, výrazně ale narostl podíl satelitu, téměř na třetinu. I přes vyšší vstupní náklady - zakoupení paraboly a dalšího příslušenství - jej diváci čím dál víc upřednostňovali jednak proto, že dokázal zprostředkovat daleko širší programovou nabídku, než jakou postupně nabídly pozemní digitální sítě, a často byl jediným prostředkem, jak zachytit televizní signál v oblastech, kde se vypnul pozemní analog.

Vývoj podílu platforem pro přijímání TV signálu v průběhu digitalizace. Zdroj: ČT, Mediaresearch, STEM/MARK

Vývoj podílu platforem pro přijímání TV signálu v průběhu digitalizace. Zdroj: ČT, Mediaresearch, STEM/MARK

Televizní digitalizace rovněž přiměla české domácnosti k obměně televizorů, koupě modernějších zobrazovačů s vestavěnými set-top boxy byla jednou z možností, jak začít přijímat digitální signál. Ve víc než 40 % českých domácností je nyní plochý LCD televizor, víc než desetina má plazmový.

Vývoj vybavenosti českých domácností konkrétními typy televizorů. Zdroj: ČT, Mediaresearch, STEM/MARK

Vývoj vybavenosti českých domácností konkrétními typy televizorů. Zdroj: ČT, Mediaresearch, STEM/MARK